21 lipca 2025

Przejazd na czerwonym świetle – konsekwencje

skrzyżowanie sygnalizacja czerwone światło
Zdjęcie: CANARD.

Sygnalizacja świetlna ma zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Niestety przejazd na czerwonym świetle to dość częste wykroczenie, a kierowców nie odstrasza nawet wysokim mandat.

Jakie są kary za przejazd na czerwonym świetle?

Zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym kierowca powinien zatrzymać się widząc żółty sygnał. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy samochód znajduje się blisko sygnalizatora i nie da się go zatrzymać bez gwałtownego hamowania, co mógłby spowodować zagrożenie w ruchu drogowym. Żółte światło świeci 3 sekundy, po czym zapala się czerwone, które zabrania wjazdu za sygnalizator.

Art. 92. § 1 Kodeksu wykroczeń stanowi, że osoba, która nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału, lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem, lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny albo karze nagany.

Zgodnie z nowym taryfikatorem mandatów za złamanie przepisów drogowych i przejazd na czerwonym świetle przez skrzyżowanie grozi grzywna w wysokości 500 zł. Taka sama kara jest także za przejazd na czerwonym świetle przez przejście dla pieszych.

Znacznie wyższy mandat można dostać za zignorowanie sygnalizacji i znaków znających się przed przejazdem kolejowym. Mandat w wysokości 2000 zł, a w przypadku recydywy 4000 zł, grozi za:

  • wjechanie na przejazd kolejowy za sygnalizator lub za inne urządzenie nadające sygnały, lub wjazd na przejazd kolejowy na czerwonym świetle, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych
  • objeżdżanie opuszczonych zapór lub półzapór na przejeździe kolejowym
  • wjeżdżanie na przejazd, gdy opuszczanie zapór lub półzapór zostało rozpoczęte, lub podnoszenie ich nie zostało zakończone
  • naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy

Grzywna wzrasta, gdy dojdzie do kolizji lub wypadku drogowego. Przykładowo, sprawca kolizji drogowej może zapłacić 1500 zł: 1000 zł za niezachowanie należytej ostrożności na drodze publicznej plus 500 zł za przejazd na czerwonym świetle. Natomiast jeśli przejazd na czerwonym świetle spowoduje kolizję, w której narusza się czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia innej osoby – grzywna wzrasta do 2500 zł.

Jeśli sprawa trafi do sądu, bo np. kierowca nie przyjmie mandatu, ten może nałożyć na sprawcę wykroczenia drogowego grzywnę o wysokości do 30 tys. zł.

Ile jest punktów karnych za przejazd na czerwonym świetle?

Za przejazd na czerwonym świetle przez skrzyżowanie kierowca może dostać aż 15 pkt karnych i jest to maksymalna liczba punktów, jakie można otrzymać za jedno wykroczenie. Natomiast jeśli doszło do kolizji – sprawca dostaje dodatkowo 6 pkt karnych.

Dodajmy, że po prawo jazdy można stracić po osiągnięciu:

  • 20 pkt karnych w przypadku osób posiadających uprawnienie do prowadzenia auta krócej niż rok
  • 24 punkty dla pozostałych kierowców

Po jakim czasie przychodzi mandat za przejazd na czerwonym świetle?

CANARD po ustaleniu właściciela pojazdu, który dopuścił się przejazdu na czerwonym świetle (uzyskuje je z bazy CEPIK), wysyła na jego adres zdjęcie z rejestratora z wezwaniem do wskazania kierującego pojazdem. Instytucja ma na to 180 dni, czyli 6 miesięcy od dnia zdarzenia. Zazwyczaj jednak taka informacja trafia do właściciela pojazdu w ciągu kilku dni, maksymalnie kilku tygodni.

Właściciel pojazdu ma 7 dni na udzielenie odpowiedzi poprzez wypełnienie jednego z trzech oświadczeń:

  • 1: wypełnia osoba, która kierowała pojazdem i przyznaje się do przejechania na czerwonym świetle
  • 2: wypełnia właściciel, który wskazuje kierowcę, który dokonał wykroczenia
  • 3: wypełnia właściciel/posiadacz pojazdu, który nie wskazuje lub odmawia wskazania kierującego

Następnie, zgodnie z treścią oświadczenia, CANARD podejmuje kolejne kroki: nałożenie i wysłanie mandatu lub skierowaniu sprawy do sądu. Nałożenie grzywny następuje do 60 dni, od dnia, w którym sprawca wyraził zgodę na przyjęcie mandatu karnego.

Jeśli kierowca uważa, że nie złamał przepisów, może odwołać się od mandatu w ciągu 7 dni od jego wystawienia.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, mandat może być wysłany w wersji papierowej listem poleconym, jak i elektronicznie, o ile wcześniej sprawca zgodzi się na doręczenie grzywny poprzez konto w eBOK CANARD. Na druku znajduje się indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty.

Na podstawie art. 98 § 3 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, mandat karny kredytowany trzeba zapłacić w terminie 7 dni od daty jego odebrania. W innym przypadku należna kwota zostanie ściągnięta w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Monitoring przejazdów na czerwonym świetle – gdzie są kamery?

Systemem kamer zarządza Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), które jest komórką organizacyjną Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Została ona stworzona w celu prowadzenia nadzoru nad ruchem drogowym.

Urządzenia rejestrujące wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle można znaleźć w sumie na 52. skrzyżowaniach drogowych i drogowo-kolejowych w Polsce. Oto lista ich lokalizacji.

Jak działają kamery rejestrujące?

Podstawowa wersja systemu Red light ma trzy kamery, zamontowane na maszcie sygnalizacji drogowej i na wprost niego. Jedna z nich monitoruje pojazdy wjeżdżające na przejazd „od tyłu” i jednocześnie sprawdza stan sygnalizatorów. Jak tylko wykryje zapalenie się czerwonego światła i wjazd pojazdu, włącza kolejne kamery. Druga – ulokowana po przeciwnej stronie wjazdu, nagrywa przód pojazdu wraz z jego tablicami rejestracyjnymi, jak tylko ten przejedzie linię zatrzymania. Zadaniem trzeciej kamery jest zapis jak najbardziej wyraźnego zdjęcia twarzy kierowcy. Przy czym każdy wjazd na skrzyżowanie jest monitorowane oddzielnie.

W niektórych miejscach w asfalcie zatapia się pętlę indukcyjną, która wykrywa wjechanie pojazdu za sygnalizator na czerwonym świetle i uruchamia drugą kamerę.

Jak informuje CANARD, kamery zaczynają rejestrować wykroczenia dopiero po upływie 2 sekund od zapalenia się czerwonego światła. Ma to dać szansę kierowcy na zatrzymanie pojazdu lub opuszczenie skrzyżowania. Po odnotowaniu wykroczenia informacja jest przekazywana od razu drogą elektroniczną do centrali CANARD. Materiał zawiera zdjęcia i filmy z numerem rejestracyjnym, kategorią pojazdu, marką, modelem oraz rodzajem popełnionego wykroczenia.

Co ciekawe, system Red Light zlokalizowany w Warszawie na skrzyżowaniu Hynka, Łopuszańskiej i al. Krakowskiej jest wyposażony aż w 28 kamer, a na skrzyżowaniu ulic Solidarności, Sandomierskiej, Źródłowej i al. IX Wieków Kielc w Kielcach – w 36 kamer.

Warto wiedzieć, że kamery nagrywają cały przejazd, więc kierowca może dostać mandat także za inne wykroczenia, np. za:

  • rozmowę przez telefon komórkowy trzymany przy uchu – mandat 500 zł i 12 pkt karnych
  • używanie telefonu komórkowego i trzymanie go w dłoni podczas jazdy – mandat 500 zł i 12 pkt karnych
  • brak zapiętych pasów bezpieczeństwa – mandat 100 zł i 5 pkt karnych
  • najechanie na linię ciągłą na jezdni – mandat od 100 zł i 1 punkt karny
  • jazdę po buspasie – mandat 100 zł i 1 punkt karny
  • zignorowanie konieczności zatrzymania się przed zieloną strzałką – mandat od 100 zł i 6 pkt karnych

Przeczytaj również: Fakty i mity o systemie kontrolującym przejazd na czerwonym świetle

Przejazd na czerwonym świetle a ubezpieczenie OC

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, czyli OC jest obowiązkowe dla każdego kierującego pojazdem. Ma ono pokryć szkody osobowe i majątkowe wyrządzone w trakcie kolizji albo wypadku i wypłacane jest poszkodowanym z polisy sprawcy.

W związku z tym, jeśli przejazd na czerwonym świetle był przyczyną zdarzenia drogowego, to poszkodowani dostaną środki. Jednak OC nie pokrywa strat sprawcy.

Jakie sytuacje budzą wątpliwości prawne?

Najwięcej wątpliwości budzą sytuacje, gdy kierujący autem wjeżdża na skrzyżowanie na żółtym świetle i w takcie zmienia się ono na czerwone. Prawo zezwala na taki manewr, kiedy zatrzymanie się przed sygnalizatorem powodowałoby gwałtowne hamowanie. W ten sposób właśnie tłumaczy się większość kierowców. Zwykle twierdzą, że ostre hamowanie spowodowałoby zagrożenie w ruchu, więc bezpieczniej jest wjechać na skrzyżowanie.

Inną sytuacją, która może być różnie interpretowana, jest ustąpienie przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu na sygnale. Wiele kierowców przejeżdża za sygnalizator, choć wystarczyłoby zjechać do krawędzi ulicy, na pobocze albo pas zieleni.

Kiedy najczęściej kierowcy przejeżdżają na czerwonym świetle?

Przejazd na czerwonym świetle to domena kierowców, którzy wiecznie się spieszą i jeżdżą dość szybko. Wtedy bardzo często nie mają już czasu na hamowanie na żółtym świetle, więc jadą dalej. Pośpiech to jedno, ale są też kierowcy, którzy z premedytacją notorycznie przejeżdżają na czerwonym świetle, nie bacząc na niebezpieczeństwo takiego zachowania. Jest to wynikiem bezmyślnej brawury, a niekiedy też presji innych pojazdów.

Często też kierowcy przejeżdżają na czerwonym świetle, gdy wykonują manewr korzystając z tzw. zielonej strzałki, która pozwala na skręt warunkowy. W sytuacji, gdy strzałka warunkowa gaśnie, nie patrzą na główną sygnalizację, tylko jadą.

Kiedy można przejechać na czerwonym świetle?

Przepisy drogowe wymieniają trzy sytuacje, w których dozwolony jest przejazd na czerwonym świetle.

  • Po pierwsze, kiedy polecenia i sygnały daje osoba kierująca ruchem np. policjant lub uprawniona do jego kontroli. Wtedy to jej znaki mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.
  • Po drugie, jeśli kierowca auta musi ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu, a w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi. Wtedy, jeśli jest to jedyny sposób, albo przejechać na czerwonym świetle, albo zatrzymać się za sygnalizatorem.
  • Po trzecie, gdy przy sygnalizatorze pali się zielona strzałka. Oznacza ona, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu. Jednak kierowca musi pamiętać, aby zatrzymać się przed sygnalizatorem i upewnić się, że nie spowoduje utrudnienia w ruchu.

Sprawdź także: System RedLight: kiedy przejazd na czerwonym świetle nie grozi mandatem?

Podsumowanie

Przejazd na czerwonym świetle może przyczynić się do różnych niebezpiecznych sytuacji i wypadków, takich jak: kolizje z innymi pojazdami, potrącenie pieszych przechodzących przez jezdnię na zielonym świetle czy też spowodowanie zamieszkania na skrzyżowaniu.

Takie zachowanie stanowi wykroczenie, za które grozi mandat w wysokości 500 zł i 15 pkt karnych. Natomiast, gdy kierowca zignoruje sygnalizację na przejeździe kolejowym, to grzywna wzrasta do 2000 zł lub 4000 zł, jeśli to recydywa.

Warto pamiętać, że mandat za przejazd na czerwonym świetle można dostać nie tylko od policjanta, ale też zaocznie wskutek zarejestrowania wykroczenia przez kamery z monitoringu miejskiego albo systemu Red Light. W Polsce CANARD objął monitoringiem 52 skrzyżowania i przejazdy. System do 2026 r. ma się rozbudować o kolejne 10 punktów.

FAQ

Czy zawsze przychodzi mandat za przejazd na czerwonym świetle?

Jeśli przewinienie zarejestrowały kamery, to właściciel auta dostanie wpierw powiadomienie ze zdjęciem auta będącego w trakcie przejazdu na czerwonym świetle. Dopiero po wskazaniu kierowcy i zgodzie na przyjęcie mandatu – przychodzi formularz z grzywną.

Czy za przejazd na czerwonym świetle można stracić prawo jazdy?

Jest to możliwe, jeśli kierowca ma już na swoim koncie punkty karne i po ich zsumowaniu z karą za przejazd na czerwonym świetle, przekroczą one dopuszczalny limit. Taka sytuacja może też mieć miejsce, kiedy kierowca za jednym razem dopuści się innych wykroczeń karanych punktami.

Jak uniknąć mandatu z kamery?

Zasadniczo jedyną opcją jest nieprzyjmowanie mandatu i stawienie się w sądzie. Rozwiązanie jest sensowne, o ile kierowca uważa, że nie dopuścił się wykroczenia. W innym razie zawsze zapłaci mandat, nawet jak nie wskaże sprawcy.