Rejestracja pojazdów 2024 – zmiany

Nowy rok przyniósł kierowcom sporo nowości. Poza nowym paliwem E10 pojawiło się sporo zmian w kwestii rejestracji samochodów. Zniknął jeden obowiązek, pojawił się za to inny, a kara dla zapominalskich wzrosła do 2 tys. zł. Zapowiedziano też nowy rodzaj tablic rejestracyjnych, ale nie tylko. Wyjaśniamy, co zmieniło się dla kierowców w temacie rejestracji pojazdów.
Zakup używanego samochodu z rynku krajowego po 1 stycznia 2024 roku oznacza nowe obowiązki. Do ich wypełniania Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju chce przymusić kierowców karami finansowymi. Tym razem rozbierzemy nowe przepisy na czynniki pierwsze i wyjaśnimy co zrobić, aby uniknąć grzywny.
Rejestracja auta. Koniec zgłoszenia zakupu, ale nie koniec kar
Najważniejsza zmiana dotyczy zakupu aut z rynku wtórnego, które wcześniej zarejestrowane były już w Polsce. Zlikwidowano obowiązek zgłoszenia zakupu samochodu, który obowiązywał do końca 2023 roku. Zgodnie ze starymi przepisami, trzeba było zgłosić zakup auta w wydziale komunikacji w ciągu 30 dni od zawarcia transakcji. Za niedotrzymanie terminu groziła kara od 200 do nawet 1000 zł.
Od stycznia zgłaszać zakupu już nie trzeba, ale za to obowiązkowe stało się jego przerejestrowanie. Ustawodawca także na to dał 30 dni, przynajmniej w sytuacji, gdy kupujący jest osobą prywatną. Obowiązek wprowadzono również pod rygorem kary. Różnica jest taka, że zgłoszenia zakupu można było dokonać online za pośrednictwem rządowej platformy, a w przypadku rejestracji trzeba się już udać do wydziału komunikacji.
Rejestracja auta w 2024 roku – 30 lub 90 dni
To ile czasu mamy na przerejestrowanie samochodu i jaką ewentualnie karę zapłacimy za spóźnienie, zależy od kilku czynników. I tak, przeciętny Kowalski, który kupuje auto prywatnie, ma 30 dni. Jednak już osoby zajmujące się profesjonalnie obrotem samochodów, czyli handlarze i komisy, mają na to nieco więcej czasu – 90 dni.
Zgodnie z nowymi przepisami właściciel pojazdu ma obowiązek złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 lub 90 dni od dnia:
- nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej
- sprowadzenia pojazdu na terytorium Polski z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej
Sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease:
Kary za przerejestrowanie samochodu po terminie
Ustawodawca przewidział też kary za przekroczenie wyznaczonych terminów. Grzywny podzielono na dwie stawki, w zależności, jak duże będzie spóźnienie. I tak kary wyglądają następująco:
- 500 zł – brak wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od zakupu auta (osoba fizyczna)
- 1000 zł – spóźnienie się z rejestracją o więcej niż 180 dni (osoba fizyczna)
- 1000 zł – brak wniosku o rejestrację w ciągu 90 dni od zakupu auta (handlarz lub komis)
- 2000 zł – spóźnienie się z rejestracją o więcej niż 180 dni (handlarz lub komis)
Dodatkową karę przewidziano także dla sprzedających. W tym przypadku osoba, która nie zgłosi staroście sprzedaży pojazdu, dostanie karę w wysokości 250 złotych.
Koniec starych tablic w 2024 roku – automatyczne wyrejestrowanie
Kolejna ważna zmiana dotyczy samochodów zarejestrowanych do 14 marca 2005 roku, czyli właścicieli samochodów głównie z tzw. czarnymi tablicami (urzędy używały ich do 2000 roku), ale także pierwszych tablic z czarnymi napisami na białym tle bez flagi Unii Europejskiej. Zgodnie z nowelizacją, samochody takie po 10 czerwca 2024 roku mogą zostać wyrejestrowane, jeśli ich właściciel nie wymieni ich na aktualnie obowiązujące wzory.
Brzmi groźnie, ale spokojnie, nowy przepis nie jest tak represyjny, jakby może się wydawać. Nowe prawo nie obowiązuje właścicieli samochodów, którzy do czerwca 2024 roku nie przerejestrują aut na siebie. Te osoby, które auta mają zarejestrowane na siebie, mają wykupione ubezpieczenie OC i ważne badanie techniczne, nie będą objęci nowymi zmianami. Wyrejestrowane zostaną pojazdy, które nie mają ważnych badań technicznych i polisy OC, zostały zarejestrowane przed 14 marca 2005 r. i nie były aktualizowane w bazie CEP w ostatnich 10 latach.