28 sierpnia 2025

Renault i Dacia spełniają marzenia o taniej jeździe. Oto przełomowy silnik HR12 LPG

Dacia C-Neo

Spółka Horse Technologies – wspólne wspólne przedsięwzięcie Renault i Geely – właśnie pochwaliło się zupełnie nowym silnikiem. To HR12 LPG, czyli nowoczesna jednostka napędowa z wtryskiem bezpośrednim i miękką hybrydą, obiecująca tanią eksploatację oraz dobre osiągi. Na dodatek gotowa na normę Euro 7.

  • Nowy silnik HR12 LPG to pierwsza jednostka z bezpośrednim wtryskiem LPG.
  • Będzie wytwarzana w rumuńskim Mioveni.
  • Trafi pod maski popularnych modeli Dacii i Renault.

Horse Technologies ogłasza przełom w silnikach spalinowych. Jego najnowsze dzieło, czyli HR12 LPG to 1,2-litrowa, 3-cylindrowa jednostka, mogąca pracować zarówno na benzynie, jak i na LPG.

Największą nowość stanowi w niej bezpośredni wtrysk LPG – rozwiązanie, którego wcześniej w tej formie nie stosowano. Dzięki niemu spalanie stało się czystsze i bardziej efektywne. Moc jednostki HR12 LPG to 140 KM przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy – 230 Nm od 2100 obr./min.

Są to wartości zapewniające sprawną jazdę w codziennych warunkach. Podczas pracy na LPG emisja dwutlenku węgla spada o 9% względem zasilania benzyną. A to czyni tę jednostkę atrakcyjną nie tylko ekonomicznie, lecz również ekologicznie.

TUTAJ przeczytasz test Dacii Bigster.

Silnik HR12 LPG: z układem mild hybrid

Za pomocą HR12 LPG po raz pierwszy fabryczną instalację gazową zintegrowano z układem miękkiej hybrydy. 48-woltowy system z rozrusznikiem-generatorem i przetwornicą DC/DC wspiera silnik podczas przyspieszania, poprawiając elastyczność i dodatkowo obniżając zużycie paliwa.

Jednostka otrzymała też całkowicie nowy układ zasilania LPG:

  • bezpośredni wtrysk gazu
  • elektroniczny parownik z precyzyjną kontrolą ciśnienia
  • wzmocnione komponenty dostosowane do specyfiki LPG

Zbiornik umieszczono we wnęce koła zapasowego, co pozwoliło zachować pełną pojemność bagażnika – rzecz, której często brakowało w autach przerabianych na gaz.

TUTAJ przeczytasz test Dacii Duster III.

450 000 silników rocznie

Nad HR12 LPG pracowali inżynierowie Renault w rumuńskich oddziałach tego koncernu. Silnik spełnia obowiązującą obecnie normę Euro 6e, ale opracowano go również z myślą o nadchodzących regulacjach Euro 7.

„Nowa jednostka nie tylko spełnia wymogi Euro 6e, ale w pełni przygotowano ją do przyszłych norm emisji” - podkreśla jeden z inżynierów Horse Technologies. To oznacza, że konstrukcja bez problemu odnajdzie się na rynku europejskim, a także otworzy drogę do sprzedaży w innych regionach.

Silnik HR12 LPG będzie wytwarzany w fabryce Horse Technologies w Mioveni, w Rumunii. Roczna moc produkcyjna wyniesie aż 450 000 szt. Na dziś dzień wiadomo, że ta nowa jednostka napędowa pojawi się w popularnych modelach Dacii i Renault.

Dzięki temu HR12 LPG ma szansę stać się jednym z najważniejszych silników najbliższych lat, szczególnie w Polsce – kraju, gdzie LPG wciąż jest jednym z ulubionych paliw kierowców.