Siarczysty mróz a budowa dróg. Czy prace w okresie zimowym są wstrzymane?

Takiej zimo nie było już w Polsce od dawna. Trzaskający mróz od wielu dni daje nam się we znaki, a jak podają synoptycy, wskaźniki na termometrach pokazały nawet -27 stopni! Jak takie warunki mają się do prac związanych z budową dróg?
Zima a budowa dróg
Przez ostatnie lata nieco zapomnieliśmy czym właściwie jest mróz, bo pogoda była dość łaskawa. Jednak w roku zima jest wyjątkowo trudna. Jej skutki odczuwamy na co dzień. Jak niskie temperatury wpływają na budowę dróg? Czy grożą nam opóźnienia z oddaniem odcinków zaplanowanych na 2024 rok?
Realizacja inwestycji drogowych uzależniona jest od warunków pogodowych, a wykonawcy w podpisanych umowach mają zapisany czas na tzw. przerwę zimową. Wynosi ona od 3 do 4 miesięcy. Rozpoczyna się 16 grudnia i trwa do 15 marca, a w przypadku zadań zlokalizowanych na terenach górskich (jeżeli była taka konieczność) od 1 grudnia do 31 marca. Jednak nie oznacza to, że w tym okresie zupełnie nic się nie dzieje.
GDDKiA przypomina, że realizuje obecnie 103 zadania o łącznej długości blisko 1300 km. Zdecydowana większość z nich powstaje w trybie Projektuj i buduj, dla którego przerwy zimowe nie obowiązują na etapie prac projektowych i uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a wyłącznie w trakcie prowadzenia prac budowlanych. (ZOBACZ też: Ile kilometrów dróg krajowych przybędzie w 2024 roku? Zdradzamy plany GDDKiA).
Okresy zimowe w etapie realizacji robót nie wliczają się do czasu na ukończenie inwestycji, a wykonawcy nie są zobowiązani do realizacji zasadniczych robót budowlanych. Mogą jednak we tym czasie prowadzić inne działania, które określają zapisy umowy.
Zła pogoda poza okresem zimowym
A co, jeśli niekorzystne warunki pogodowe pojawią się także poza okresem zimowym? Wtedy wykonawcy są uprawnieni do składania roszczeń i dochodzenia odpowiedniego wydłużenia terminów na realizację oraz ewentualnego pokrycia dodatkowych kosztów w zależności od przypadku. (ZOBACZ też: Zima zmienia zasady ruchu drogowego. O czym warto wiedzieć?).
Przedstawione przez wykonawcę dokumenty weryfikuje nadzór inwestorski oraz GDDKiA. W tym procesie drogowcy biorą pod uwagę np. fakt czy niesprzyjające warunki klimatyczne odbiegają od średniej z ostatniego dziesięciolecia. Dopiero po dokładnej analizie podejmują końcowe decyzje.