12 maja 2025

Masz auto z wadliwym silnikiem 1.0/1.2 PureTech? Możesz ubiegać się o odszkodowanie

Silnik 1.2 PureTech

Koncern Stellantis rozszerza o kolejne kraje, w tym Polskę, program rekompensat dla posiadaczy samochodów z wadliwymi silnikami 1.0 i 1.2 PureTech poprzedniej generacji, mającymi problemy z paskiem rozrządu, zanurzonym w kąpieli olejowej, i nadmiernym zużyciem oleju. Jakie trzeba spełnić warunki, aby z niego skorzystać?

  • Silniki 1.0 i 1.2 PureTech z paskiem rozrządu w kąpieli olejowej są wadliwe.
  • Dochodzi w nich m.in. do strzępienia paska rozrządu.
  • Stosowano je w modelach Citroena, DS-a, Peugeota czy Opla.

Debiut silników z rodziny PureTech nastąpił w 2012 roku. Ze względu m.in. na dobrą dynamikę i niewygórowane zużycie paliwa szybko zdobyły one uznanie ze strony klientów. Ba, kilka lat z rzędu wyróżniano je m.in. tytułem Europejskiego Silnika Roku w kategorii 1.0-1.4 l.

Niestety, po pewnym czasie czar prysł. Okazało się bowiem, że jednostki napędowe PureTech są wadliwe. Główny problem stanowi pasek rozrządu, pracujący w kąpieli olejowej. Z tego powodu wraz z rosnącym przebiegiem zaczyna się on rozpadać. Co gorsza, jego resztki mogą zatkać magistralę olejową.

Ale to nie wszystkie problemy. Francuski silnik cierpi bowiem również m.in. na zwiększone zużycie oleju i wypadanie zapłonu. Inną wadą 1.2 PureTech są przedwcześnie zużywające się pierścienie tłokowe w silnikach wyprodukowanych od kwietnia 2014 do lipca 2018 roku.

TUTAJ poznasz silniki z paskiem rozrządu w kąpieli olejowe.

Wadliwy silnik PureTec w produkcji do 2023 roku

Wadliwy silnik PureTech o pojemności 1.0 i 1.2 (znany również jako EB) produkowano do 2023 roku. Obecnie w sprzedaży znajduje się już druga generacja jednostek napędowych, wywodzących się z tych silników.

Z kolei od czerwca 2022 roku w wadliwych jednostkach napędowych zaczęto stosować poprawiony pasek rozrządu. Stellantis wprowadził również wydłużoną ochronę na poprzednie generacji silników PureTech.

Pokrywa ona „100% kosztów części zamiennych i robocizny przez okres do 10 lat lub do przebiegu 180 000 km, pod określonymi warunkami. Te nadzwyczajne środki ochrony obejmują również wprowadzenie nowego certyfikatu Check+” – informuje producent.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowy Opel Frontera.

Platforma wsparcia dla klientów

W styczniu 2025 roku Stellantis uruchomił platformę wsparcia klientów, którzy ponieśli koszty naprawy silników PureTech 1.0/1.2 poprzedniej generacji. Znajduje się ona pod adresem stellantis-support.com i służy do do składania oraz rozpatrywania wniosków.

Aby liczyć na zwrot pieniędzy, należy spełnić kilka podstawowych warunków. Czyli:

  • ponieść wydatki pomiędzy 1 stycznia 2022 roku a 31 grudnia 2024 roku
  • mieć samochód objęty wydłużoną ochroną do 10 lat lub 180 000 km przebiegu
  • wykonywać przeglądy silnika, zgodnie z zaleceniami producenta
  • wszelkie naprawy, diagnostykę i przeglądy przeprowadzać w autoryzowanych serwisach Stellantisa

Platforma rekompensat początkowo przyjmowała wnioski od klientów z Francji i Hiszpanii. Obecnie wprowadzono ją w innych krajach, w tym również w Polsce.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowy Citroen C3 Aircross.

Wadliwy silnik PureTech: jakie serie obejmuje odszkodowanie?

Jak informuje, Stellantis, platforma stellantis-support.com „umożliwia szybkie i wygodne składanie wniosków o odszkodowanie”. Dotyczy wad wybranych serii silników PureTech poprzednich generacji.

W przypadku problemów z ciśnieniem oleju (spowodowanych przedwczesnym zużyciem paska rozrządu) i/lub nadmiernym zużyciem oleju objęte są silniki:

  • wolnossące 1.0/1.2 PureTech, produkowane od czerwca 2012 do czerwca 2022 roku
  • turbodoładowane 1.2 PureTech, wytwarzane od kwietnia 2014 do czerwca 2022 roku

Jeśli problem jest związany z nadmiernym zużyciem oleju i spowodowany wadliwymi pierścieniami tłokowymi, objęte są nim silniki:

  • 1.2 PureTech turbo przed normą Euro 6.2 (produkcja od kwietnia 2014 do lipca 2018 roku)

W przypadku problemu, związanego z nadmiernym zużyciem oleju, spowodowanego wadliwym separatorem oleju objęte są silniki:

  • 1.2 PureTech turbo Euro 6.2 i nowsze, wytwarzane od lutego 2018 do lutego 2023 roku

TUTAJ przeczytasz test Opla Astry aktualnej generacji.

Nowa generacja silników PureTech

Obecnie w samochodach koncernu Stellantis montowane są silniki PureTech nowej generacji. Współpracują one z układem hybrydowym i mają aż 70% nowych części, co pozwoliło m.in. na wyeliminowanie problemów z rozrządem.