8 września 2025

Ministerstwo zdradza plany. Wschodnia Obwodnica Warszawy nie powstanie szybko

budowa drogi
Zdjęcie: GDDKiA

Nieukończony 14-kilometrowy fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy powoduje rosnące korki na trasach lokalnych i wjazdowych do stolicy. Resort infrastruktury zapowiada, że na nową drogę kierowcy poczekają około dekady.

  • Wschodnia Obwodnica Warszawy to brakujące 14 km warszawskiego ringu ekspresowego.
  • Brak trasy powoduje korki i przenosi ruch tranzytowy na drogi lokalne.
  • Budowa WOW planowana jest na lata 2032–2035, a przygotowania dopiero trwają.

Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW) to jeden z najważniejszych brakujących odcinków dróg szybkiego ruchu. Ma połączyć węzły Drewnica (S8) i Warszawa Wschód (S17). Brak tej trasy dotyka mieszkańców aglomeracji warszawskiej i kierowców jadących tranzytem. Ministerstwo Infrastruktury potwierdza, że inwestycja może przesuwać się w czasie – budowa planowana jest dopiero w latach 2032–2035.

Wschodnia Obwodnica Warszawy – wciąż tylko plany

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że obecne działania przy Wschodniej Obwodnicy Warszawy to faktyczny nowy początek inwestycji. Celem jest wyjście z wieloletniego impasu i wyznaczenie ostatecznego przebiegu trasy. Harmonogram przygotowań dostosowano do realiów, aby poszczególne etapy miały szansę na realizację w przewidywalnych terminach.

Dotychczasowe działania napotykały liczne przeszkody. Dyskusje o przebiegu WOW trwają od ponad 20 lat. W tym czasie wydano kilka decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych, które uchylono w wyniku odwołań i spraw sądowych. Spór o trasę podzielił mieszkańców i władze samorządowe. Protesty dodatkowo wydłużyły proces. Najnowsze decyzje środowiskowe z 2017 i 2018 roku także zakwestionowano, a procedura odwoławcza trwała do 2024 roku.

Brak ostatecznych rozstrzygnięć blokował kolejne etapy inwestycji. Bez prawomocnej decyzji środowiskowej nie można rozpocząć szczegółowych prac projektowych ani wystąpić o zgodę na rozpoczęcie budowy. Ministerstwo zapewnia, że obecne działania mają doprowadzić do jednoznacznego wyznaczenia przebiegu trasy, co umożliwi kontynuację inwestycji.

Wschodnia Obwodnica Warszawy – przetarg na przebieg drogi

Ponowne rozpoczęcie procedur ruszyło dopiero w tym roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na przygotowanie Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Postępowanie obejmuje opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wraz z dokumentacją potrzebną do decyzji środowiskowej. Dokumenty przetargowe, w tym specyfikację warunków zamówienia, GDDKiA opublikowała 25 czerwca na platformie zamówień publicznych.

W opisie zamówienia przewidziano analizę co najmniej trzech wariantów trasy. Każdy z nich będzie brał pod uwagę różne konfiguracje, z odcinkami tunelowymi, innymi technologiami budowy i wariantami przekroju drogi.

Kiedy powstanie WOW?

Według obecnych planów decyzja środowiskowa powinna zostać wydana w pierwszej połowie 2029 roku. Uzyskanie tej decyzji pozwoli na rozpoczęcie bardziej szczegółowych prac projektowych. Decyzję ZRID zaplanowano na IV kwartał 2032 roku, a podpisanie umowy z wykonawcą na początek 2032 roku. Samą budowę przewidziano na lata 2032–2035.

Ministerstwo zaznacza, że harmonogram realizacji inwestycji może się zmienić w przypadku nieprzewidzianych trudności lub odwołań od decyzji administracyjnych. Przed rozpoczęciem budowy konieczne będzie uzyskanie dwóch kluczowych dokumentów – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).