24 listopada 2023

Wymiana amortyzatorów – jak zrobić to samemu?

Wymiana amortyzatorów

Wśród wielu czynności związanych z mechaniką pojazdową jest również wymiana amortyzatorów. Jeśli posiadamy minimum wiedzy na temat budowy samochodu, możemy pokusić się o przeprowadzenie jej na własną rękę. Opisujemy co zrobić, aby była skuteczna.

Zużycie amortyzatorów – objawy

Wymiana amortyzatorów jest konieczna, kiedy zauważymy poważne symptomy świadczące o wyeksploatowaniu tych elementów. Należą do nich:

  • wyraźny dyskomfort w trakcie pokonywania nierówności (ograniczone możliwości amortyzowania), któremu towarzyszyć może nawet zjawisko odrywania się kół od podłoża
  • donośne hałasy dochodzące z okolic zawieszenia, w trakcie jazdy po nierównej drodze (najczęściej stuki)
  • zdecydowane pogorszenie właściwości jezdnych (zjawisko tzw. pływania po drodze), zwiększone przechyły nadwozia
  • uszkodzenia mechaniczne amortyzatora (korozja, a w niektórych przypadkach wycieki)

Wymiana tylnych amortyzatorów – czy można zrobić to samemu?

Wymiana amortyzatorów to czynność, którą możemy przeprowadzić sami. W przypadku tylnych jest to zdecydowanie prostsza operacja. Demontażu może jednak wymagać np. wykładzina bagażnika i zaślepki, pod którymi umieszczone są mocowania amortyzatora.

Jeśli w aucie, w którym decydujemy się na wymianę tego elementu, amortyzatory umieszczone są obok sprężyn, to wystarczy tak naprawdę jedynie odkręcenie ich mocowań. Sporym ułatwieniem będzie dostęp do profesjonalnego podnośnika, choć w wielu przypadkach wystarczy zwykły najazd lub kanał.

Wymiana amortyzatora przód – czy konieczna jest wizyta w serwisie?

Wymiana przednich amortyzatorów w warunkach warsztatowych to najlepsze rozwiązanie. Głównie z uwagi na to, że do dyspozycji mamy profesjonalny podnośnik. Jeśli jednak ten fakt kogoś nie przeraża i będzie w stanie skutecznie i bezpiecznie unieść swój samochód, to w dalszej części artykułu opisujemy kolejne czynności, jakie należy wykonać.

Wymiana amortyzatorów krok po kroku

W celu wymiany przednich amortyzatorów:

  • upewniamy się, czy od góry będzie możliwość swobodnego dostępu do śruby amortyzatora (w niektórych przypadkach może okazać się, że należy zdemontować plastikowe elementy podszybia czy wycieraczki)
  • po uniesieniu pojazdu odkręcamy i zdejmujemy koło
  • możemy odpiąć z mocowań przewody takie jak przewód ABS, czy hamulcowy, celem uzyskania lepszego dostępu do amortyzatora. Konieczne może okazać się także zdemontowanie łącznika stabilizatora
  • odkręcamy śruby łączące dolny wahacz z amortyzatorem
  • zdejmujemy osłonę, znajdującą się na przednim kielichu i odkręcamy nakrętkę umieszczoną w punkcie centralnym (w trakcie tej operacji nakrętka musi być utrzymywana w pozycji nieruchomej)
  • ważne, aby w trakcie wykonywania czynności śruby dokręcać kluczem dynamometrycznym, z zachowaniem odpowiedniego momentu
  • przystępujemy do demontażu amortyzatora, który należy zdjąć ze sprężyny (do demontażu sprężyny potrzebny będzie specjalny ściągacz, a gdy sprężyna jest odpowiednio ściśnięta, odkręcamy mocowanie z górną płytą)
  • montujemy nowy amortyzator wraz z osłoną, wkładamy go do sprężyny i przykręcamy górną płytę z mocowaniem
  • po zakończeniu montażu powinniśmy przejechać kilka kilometrów, w szczególności po nierównej nawierzchni

Czy po wymianie amortyzatorów trzeba ustawiać zbieżność?

Wielu mechaników uważa, że po wymianie amortyzatorów nie trzeba ustawiać na nowo geometrii zawieszenia. W praktyce, w niektórych przypadkach może się to okazać niezbędne. Często przy okazji wymiany amortyzatorów, wymieniamy także inne elementy zawieszenia. Skutkiem może być właśnie konieczność ustawienia po raz kolejny zbieżności. Jeśli jednak po wymianie amortyzatorów mamy zastrzeżenia co do prowadzenia auta, to dla pewności zleźmy sprawdzenie geometrii.

Przy tej okazji przypominamy, że ustawienie zbieżności zawieszenia zalecane jest po ingerencji w elementy układu kierowniczego i lepiej tej czynności nie bagatelizować. Źle ustawiona geometria może spowodować wystąpienie tendencji do tzw. ściągania auta na którąś stronę w trakcie jazdy czy nieregularne zużycie ogumienia.

Ile trwa wymiana amortyzatorów?

Wymiana amortyzatorów jest procesem, który wprawnej osobie powinien zająć nie więcej niż kilka godzin. Oczywiście największy wpływ na to, jak długo będzie trwać, jest fakt, z jakim modelem auta mamy do czynienia. Kolejną kwestią, oprócz dostępu do tego elementu jest stan starych amortyzatorów. Jeśli ich elementy są skorodowane, a śruby zapieczone, to wymiana potrwa zdecydowanie dłużej. Koszt wymiany amortyzatorów, w zależności od modelu samochodu i warsztatu, który się tego podejmie, to od około 100 do 250 złotych za sztukę.

Koszt tylnych amortyzatorów

Tylne amortyzatory do większości modeli samochodów są zwykle tańsze niż odpowiedniki montowane w przedniej partii pojazdu. Najtańsze podzespoły można kupić już od około kilkudziesięciu złotych za sztukę. Dobrej jakości zamienniki, pochodzące od renomowanych producentów to wydatek od około 200 zł za sztukę.

Podsumowanie

Wymiana amortyzatorów to czynność, którą możemy wykonać sami, jeśli dysponujemy odpowiednimi narzędziami, miejscem i umiejętnościami. Ich stan powinniśmy kontrolować na bieżąco. W przypadku pogorszenia właściwości jezdnych spowodowanych zużyciem lub uszkodzeniem amortyzatora, jak najszybciej przeprowadźmy wymianę. Nie zapominajmy przy tym o konieczności zakupu dwóch elementów, ponieważ ze względów bezpieczeństwa amortyzatory powinno wymieniać się parami.