17 czerwca 2025

Nowe Audi Q3 kusi stylem i zaskakuje sposobem obsługi. Pod maską wciąż może mieć turbodiesla

Audi Q3 2025 - przód

Sensacja z Ingolstadt! Zupełnie nowe Audi Q3 wygląda niczym pomniejszone, elektryczne Q6 e-tron, ale zachowało silniki spalinowe, w tym 2-litrowego turbodiesla. Zaskakuje bardzo zaawansowanym oświetleniem, świeżym stylem w kabinie oraz brakiem klasycznych dźwigienek przy kierownicy. Na drogi wyjedzie jeszcze w tym roku.

  • Audi Q3 2025 w nowym wydaniu wciąż bazuje na platformie MQB.
  • Ten kompaktowy SUV z Niemiec ma proporcje zbliżone do elektrycznego Audi Q6 e-tron.
  • W ofercie są silniki benzynowe, turbodiesel oraz hybryda plug-in.
Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Audi Q3 to bez dwóch zdań hit tego niemieckiego producenta. Od momentu premiery modelu pierwszej generacji, co miało miejsce w 2011 roku, na to auto skusiło się już ponad 2 mln klientów. Nowe wcielenie pojawia się po 7 latach od debiutu poprzedniego i wnosi znacznie więcej niż tylko zmieniony wygląd.

Ten ostatni jest zresztą typowy dla praktycznie wszystkich współczesnych modeli tej niemieckiej marki. Z przodu mamy więc wąskie reflektory i bardzo dużą osłonę chłodnicy, natomiast z tyłu – dzielone światła w stylu tych z Audi A6 najnowszej generacji oraz podświetlane logo. Cała sylwetka przywodzi z kolei na myśl Q6 e-trona.

Typowo dla modeli Audi, dużą uwagę poświęcono oświetleniu. Z przodu w modelach zaopatrzonych w opcjonalne, cyfrowe światła matrycowe, pojawiły się zupełnie nowe moduły z 25 600 mikroLED-ami. Według Audi zapewniają one lepsze oświetlenie drogi oraz bardzo wyraźny kontrast.

Co ciekawe, nowe lampy mogą wyświetlać nie tylko tzw. świetlny dywan, prowadzący po pasie ruchu, ale również m.in. ostrzegać o możliwości opuszczenia go, czy oblodzenia. W tym ostatnim przypadku przed samochodem pojawia się symbol śnieżynki.

Audi Q3 2025: z nowymi amortyzatorami

Choć Niemcy o tym nie piszą w informacji prasowej, Audi Q3 2025, tak jak poprzednik, wciąż korzysta z platformy MQB. Pod względem technicznym jest więc modelem zbliżonym m.in. do Volkswagena Tiguana.

I podobnie jak ten ostatni, w układzie zawieszenia może wykorzystywać nowe amortyzatory adaptacyjne. Wyróżniają się one zastosowaniem dwóch zaworów. Jeden jest używany do sterowania kompresją, natomiast drugi – odbiciem.

„Zawieszenie z kontrolą amortyzatorów stale reaguje na charakterystykę nawierzchni i aktualną sytuację na drodze, biorąc pod uwagę takie parametry jak kąt skrętu kierownicą czy tempo jazdy. Idealne tłumienie jest obliczane dla każdego koła w ułamku sekundy” – informuje Audi.

Opcjonalnie dostępne są również zawieszenie sportowe oraz progresywny układ kierowniczy. Ten ostatni ma zapewnić bardziej precyzyjne reakcje, szczególnie w okolicach środkowego położenia, a także lepsze sprzężenie zwrotne i wyczucie samochodu.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ Audi A6 C9 Avant.

Co pod maską?

Dobrą wiadomością w przypadku Audi Q3 2025 jest również postawienie na klasyczne, czyli spalinowe jednostki napędowe. Bilet wstępu do świata tego SUV-a stanowi 1,5-litrowy silnik TFSI z układem miękkiej hybrydy i 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową, z której moment obrotowy trafia na przednie koła.

150 KM rozwija również 2-litrowy turbodiesel. Audi nie podaje jednak osiągów, ani zużycia paliwa tej wersji, informując jedynie, że „nadaje się szczególnie do pokonywania długich dystansów”. W przypadku Tiguana 2.0 TDI przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 9,6 s, a średnie zużycie paliwa zamyka się pomiędzy 5,3 a 5,6 l/100 km.

Jedyna opcją czteronapędową w Audi Q3 2025 – przynajmniej na razie – jest 265-konny silnik 2.0 TFSI. Także on standardowo korzysta z przekładni S tronic, ale w układzie przeniesienia napędu ma sprzęgło płytkowe przy tylnej osi. W późniejszym terminie dołączy do niego słabszy wariant o mocy 204 KM.

Na szczycie oferty silnikowej Audi Q3 2025 znajduje się 272-konna hybryda plug-in. Składa się ona z 1,5-litrowej jednostki benzynowej oraz ze 116-konnego silnika elektrycznego, czerpiącego energię z akumulatora trakcyjnego o pojemności użytkowej 19,7 kWh.

Przyjmuje on prąd z mocą do 50 kW, a na jednym ładowaniu pokonuje do 120 km.

Audi Q3 2025: listwa zamiast dźwigienek

Audi Q3 2025 pod jednym względem może być dla tego producenta tzw. pacjentem zero. Stwierdzenie to dotyczy zastosowania zupełnie nowej listwy przy kierownicy, zastępującej klasyczne dźwigienki (wycieraczek i kierunkowskazów) i wkrótce mogącej rozlać się na inne modele z Ingolstadt.

Służy ona do obsługi zarówno automatu, jak i świateł, wycieraczek oraz kierunkowskazów. Selektorem z prawej strony wybiera się ustawienia przekładni. Z kolei z lewej zgrupowano resztę elementów, w tym pokrętło do zarządzania wycieraczkami.

Na szczęście producent z Ingolstadt pozostawił klasyczny sposób obsługi kierunkowskazów. Co to oznacza? Że nie uruchamia się ich poprzez wciskanie (przycisków), jak ma to miejsce np. w Tesli, lecz nadal pchając do góry lub w dół.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowe Audi A5 PHEV.

Znany styl kokpitu

Kokpit Audi Q3 2025 utrzymano w stylu, zapoczątkowanym przez Audi Q6 e-trona. Na jego szczycie znalazły się więc dwa ekrany, z których zegarów ma przekątną 11,9", natomiast centralny – 12,8”. Ten drugi jest więc mniejszy niż w innych nowych modelach Audi (14,5").

System multimedialny oparto na platformie Android Automotive, dzięki czemu zapewnia on m.in. bezpośredni dostęp do aplikacji Google. Zrezygnowano z klasycznego panelu klimatyzacji, dlatego zmianę temperatury w kabinie dokonuje się wyłącznie za pomocą centralnego ekranu.

Audi jest szczególnie dumne z rozbudowanego, opcjonalnego oświetlenia nastrojowego. Jego główną część stanowią panele drzwi, w których laserowo wycięto aż 300 otworów. Źródła światła składają się z 5 różnych segmentów, mogących rozświetlać się w określony sposób, np. podczas odblokowywania drzwi.

Co jeszcze? Ładowarka bezprzewodowa do smartfona ma moc 15W i chłodzenie, dywaniki wykonano m.in. z przetworzonych sieci rybackich, a opcjonalny zestaw audio Sonos dysponuje mocą 420W i składa się z 12 głośników.

Kanapa jest przesuwana, co z jednej strony zapewnia dużą przestrzeń na kolana pasażerów, a z drugiej – pozwala na zmaksymalizowanie pojemności bagażnika. Ta ostatnia wynosi od 575 l (przy kanapie przesuniętej najmocniej w stronę foteli) do 1386 l.

Audi Q3 2025 samo zmieni pas

Typowo dla współczesnych modeli, Audi Q3 2025 może być uzbrojone w całą armię systemów wsparcia kierowcy. Z ciekawostek należy wymienić przede wszystkim umiejętność samodzielnej zmiany pasa ruchu przy prędkościach powyżej 90 km/h oraz prowadzenie po pasie do prędkości 210 km/h.

„W połączeniu z danymi online adaptacyjny asystent jazdy może utrzymać pojazd na pasie nawet bez rozpoznanej granicy pasa ruchu /…/. Korzystanie z danych online przez adaptacyjnego asystenta jazdy jest wliczone w cenę na 3 lata od momentu dostawy pojazdu. Po tym czasie klienci mają możliwość przedłużenia okresu za opłatą” – informuje Audi.

Audi Q3 2025 wyposażono również w awaryjnego asystenta, który może przejąć kontrolę nad pojazdem, jeśli kierowca nie reaguje. W takim przypadku samodzielnie sprowadza on auto na pobocze i zatrzymuje, wydając jednocześnie odpowiednie ostrzeżenia.

Kolejną ciekawostkę stanowi asystent parkowania, zdolny do nauczenia się 5 manewrów. Potrafi on więc sam zaparkować w wyznaczonym miejscu lub samoczynnie z niego wyjechać. Poza tym zapamiętuje ostatnie 50 m jazdy, dzięki czemu – np. przy braku możliwości zawrócenia – sam wycofa na takim dystansie.

Jak cena, kiedy w sprzedaży?

Audi Q3 2025 trafi do sprzedaży w październiku bieżącego roku. W Niemczech cena tego samochodu ma startować z pułapu 44 600 euro, co daje kwotę nieco ponad 190 000 zł. Wariant PHEV będzie z kolei kosztować od 49 300 euro, czyli od około 211 000 zł.

Obecnie najtańsze Audi Q3 drugiej generacji można nabyć za 170 225 zł. Tyle kosztuje 150-konna odmiana TFSI dostępna od ręki.

Audi Q3 2025 - przód
Audi Q3 2025 - przód
Audi Q3 2025 - tył
Audi Q3 2025 - tył
Audi Q3 2025 - przód
Audi Q3 2025 - tył
Audi Q3 2025 - przód
Audi Q3 2025 - przód
Audi Q3 2025 - przód
Audi Q3 2025 - tył
Audi Q3 2025 - tył
Audi Q3 2025 - tył
Audi Q3 2025 - przód
Audi Q3 2025 - tył
Audi Q3 2025 - kokpit
Audi Q3 2025 - kokpit
Audi Q3 2025 - kokpit
Audi Q3 2025 - kanapa
Audi Q3 2025 - bagażnik
Audi Q3 2025 - bagażnik