27 listopada 2023

Chińskie samochody miały podbić plebiscyt na Samochód roku 2024, ale do finałowej siódemki trafił tylko jeden

BYD Seal

Choć obecnie trwa śledztwo Unii Europejskiej dotyczące rzekomego stosowania dumpingowych cen przez Chiny, do tegorocznego plebiscytu na Samochód roku 2024 nominowano od 5 do 7 modeli tamtejszych producentów. Do finałowej siódemki dostał się tylko jeden, co i tak należy uznać za sukces. W końcu taka sytuacja do tej pory nie miała miejsca!

 

Świat motoryzacyjny boi się samochodów z Chin. Niegdyś kojarzone z tandetą i przestarzałymi rozwiązaniami technicznymi, obecnie już nie mają z tym nic wspólnego. Ba, pod pewnymi względami – silniki, baterie, technologie – wyprzedzają nawet całą resztę (TUTAJ przeczytasz o chińskiej ekspansji).

Chińskie samochody stanowią obecnie trudny orzech do zgryzienia dla Unii Europejskiej. Aktualnie wszczęła ona dochodzenie antysubsydacyjne i na celownik wzięła pierwszych trzech wytwórców. To BYD, Geely oraz SAIC, czemu sprzeciwiło się już Chińskie Stowarzyszenie Samochodów Osobowych.

Według niego niewygórowane ceny aut z Chin nie wynikają z dotacji rządowych, ale z wyjątkowo konkurencyjnego łańcucha dostaw (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Samochód roku 2024: zatrzęsienie aut z Chin

Ale odłóżmy politykę na bok. W przedstawionej niedawno liście 28 pojazdów nominowanych do prestiżowego plebiscytu na Europejski Samochód roku 2024 znalazło się od 5 do nawet 7 modeli z Państwa Środka. Wszystko zależy od punktu widzenia.

Cztery z nich pochodzą od drugiego co do wielkości producenta aut na prąd na świecie. Są to elektryczne BYD-y Atto 3, Dolphin, Han oraz Seal. Oznacza to, że ten chiński wytwórca ma największą reprezentację spośród nominowanych modeli.

O jednego mniej zebrała Honda (CR-V, e:NY1, ZR-V), natomiast po dwa nominowane auta mają: BMW (seria 5, XM), Hyundai (Ioniq 6, Kona), Mercedes (klasa E, EQE SUV), Renault (Scenic, Espace) oraz Toyota (C-HR, Prius).

Smart i Volvo też są chińskie

Kolejne model z Chin to Nio ET7 oraz Smart #1 i Volvo EX30. Dwa ostatnie samochody można uznać również za reprezentantów Państwa Środka. Pierwszy z nich jest wytworem wspólnego przedsięwzięcia Daimlera i Geely, natomiast Volvo od lat należy właśnie do Geely.

Poza tym warto dodać, że Smarta #1 opracowano na platformie SEA (Volvo EX30 – również), z której skorzystać ma także polska Izera. Auto korzysta z silników elektrycznych, będących wytworem spółki zależnej od Geely, natomiast akumulatory dostarczają chińskie firmy CALB oraz Rept Battero. Mercedes brał jedynie udział w opracowywaniu tego modelu.

Z kolei Volvo EX30 powstaje w tej samej fabryce, co Smart #1. Wykorzystuje te same silniki, natomiast akumulatory do niego dostarcza spółka joint venture, w której skład wchodzą Geely i Sunwod.

Samochód roku 2024: w finale jedno auto z Chin

Jury plebiscytu na Europejski Samochód roku 2024 składa się z 59 dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 krajów. Polskę reprezentują Maciej Ziemek i Roman Popkiewicz, znani przede wszystkim z nieistniejącego już miesięcznika „auto motor i sport”.

W gronie 28 nominowanych modeli znalazło się 16 samochodów na prąd, a 3 kolejne – występują zarówno w wersjach spalinowych, jak i czysto elektrycznych. Zeszłorocznym Europejskim Samochodem roku został, wytwarzany w Polsce, Jeep Avenger.

W poznanej właśnie finałowej siódemce znalazł się jeden model z Chin. Jest nim BYD Seal, którego obecność sprawiła, że zabrakło w niej choćby Fiata 600e, Mercedesa klasy E, czy też Volkswagena ID.7.

Europejski Samochód Roku 2024 zostanie ogłoszony 26 lutego przyszłego roku.

Finałowa siódemka:

  • BMW serii 5
  • BYD Seal
  • Kia EV9
  • Peugeot 3008/E-3008
  • Renault Scenic
  • Toyota C-HR
  • Volvo EX30

Oto lista nominowanych modeli:

  • BMW serii 5
  • BMW XM
  • BYD Atto 3
  • BYD Dolphin
  • BYD Han
  • BYD Seal
  • Fiat 600e
  • Ford Bronco
  • Honda CR-V
  • Honda e:NY1
  • Honda ZRV
  • Hyundai Ioniq 6
  • Hyundai Kona
  • Jeep Grand Cherokee
  • Kia EV9
  • Lexus RZ
  • Lucid Air
  • Mercedes klasy E
  • Nio ET7
  • Peugeot 3008/E-3008
  • Renault Espace
  • Renault Scenic
  • Smart #1
  • Toyota C-HR
  • Toyota Prius
  • Volkswagen ID.7
  • Volvo EX30