Elektryczne Renault Scenic E-Tech: względem spalinowego poprzednika cena wzrośnie przynajmniej o 60%

Renault Scenic E-Tech w najnowszym wydaniu przeszło ogromną metamorfozę. Z minivana stało się czystej krwi crossoverem, na dodatek o napędzie wyłącznie elektrycznym. To fundamentalna zmiana, którą klienci mocno odczują w swoich portfelach.
Renault Scenica nie trzeba nikomu przedstawiać. To auto, które przez lata było synonimem kompaktowego pojazdu rodzinnego. W wydaniu nr 4, wytwarzanym w latach 2016-2022, Francuzi wymyślili, że nadal pozostanie minivanem, ale lekko uterenowionym. Ta formuła się jednak niespecjalnie sprawdziła.
Z tego względu nowy Renault Scenic E-Tech stał się pełnoprawnym kompaktowym crossoverem. W końcu to najpopularniejszy segment rynkowy na Starym Kontynencie. Jakby zmian było mało, uczyniono z niego samochód zupełnie elektryczny. Czyli… nietani!
Renault Scenic E-Tech: w sprzedaży na początku 2024 r.
Choć na cenniki nowego Renault Scenica E-Tech przyjdzie nam jeszcze poczekać, Francuzi potwierdzili, że na rynek to auto trafi na początku przyszłego roku. Ile będzie kosztować? Podczas niedawnej prezentacji nowej jednostki organizacyjnej o nazwie Ampere (TUTAJ przeczytasz o niej więcej), pojawiła się wzmianka na temat ceny nowego Renault Scenica, którego u nas prawdopodobnie będzie można zamawiać jeszcze przed końcem tego roku.
Tak, jak można było się spodziewać, elektryczny crossover z Francji będzie ofertą dla wybranych, szczególnie w naszych warunkach. Jego cena w Europie ma startować z pułapu około 40 000 euro. Przy przeliczniku 1 euro=4,37 zł daje to kwotę około 175 000 zł (TUTAJ przeczytasz o zużycie energii przez elektryka).
Wydaje się ona jednak zaniżona, biorąc pod uwagę fakt, że elektryczne Renault Megane z akumulatorem 40 kWh kosztuje obecnie od 184 900 zł. Nieoficjalnie mówi się jednak, że Renault ma obniżyć ceny tego ostatniego.
Podstawowy model Renault Scenic E-Tech, wprawiany w ruch przez 170-konny silnik elektryczny (280 Nm), korzysta z większej baterii o pojemności 60 kWh. Zgodnie z zapewnieniami Francuzów wystarcza ona na pokonanie dystansu do 420 km. Najtańsze Renault Scenic E-Tech do 100 km/h rozpędza się w 9,3 s, pojedzie z prędkością 150 km/h, a jego akumulator przyjmie prąd z mocą 130 kW.
Ile kosztował spalinowy Scenic?
Nie jest to w żaden sposób odkrywcze, ale spalinowe Renault Scenic było dużo tańsze. Dotarliśmy do cenników tego auta z 2019 i 2021 roku. W pierwszym przypadku podstawowy wariant, wprawiany w ruch przez 140-konny silnik TCe stanowił wydatek 85 900 zł. Z kolei najdroższy (150-konny turbodiesel) – 118 900 zł.
W 2021 roku większy Grand Scenic, zdolny pomieścić do 7 pasażerów, był wyceniony na 104 900 zł (silnik TCe 140). Najwięcej trzeba było zapłacić za 160-konny wariant tej samej jednostki z przekładnią EDC – od 123 900 zł.
Najdroższa wersja nowego Renault Scenica E-Tech z pewnością będzie startowała z pułapu ponad 200 000 zł. Tym bardziej że otrzyma ona dużą baterię o pojemności 87 kWh. Dla porównania elektryczne Renault Megane z akumulatorem 60 kWh kosztuje od 206 900 zł (TUTAJ przeczytasz, jak wydłużyć żywotność akumulatora).
Renault Scenic E-Tech: 10 cm dłuższy niż Megane
Podobnie, jak w przypadku aktualnego Megane'a, nowe Renault Scenica E-Tech oparto na platformie CMF-EV. Pod względem stylistycznym ten francuski crossover czerpie zarówno z tego ostatniego, jak i z koncepcyjnego Scenica Vision, pokazanego pod koniec 2022 roku.
Auto od zderzaka do zderzaka mierzy 4,47 m. Ma 1,86 m szerokości oraz 1,57 m wysokości. 2,78-metrowy rozstaw osi jest o 10 cm dłuższy niż w przypadku elektrycznego Megane'a E-Tech. Oznacza to przede wszystkim dodatkową przestrzeń dla pasażerów drugiego rzędu oraz ich bagaży.
Dzięki akumulatorowi trakcyjnemu, zamontowanemu w przestrzeni pomiędzy osiami, nowy Renault Scenic E-Tech ma zupełnie płaską podłogę. Poza tym Francuzi chwalą się wyjątkowo dużą ilością miejsca dla pasażerów. Bagażnik mieści od 545 do 1670 l, czyli tyle, co oferują przeciętne kompaktowe crossovery (TUTAJ przeczytasz o tym, jak spada zasięg elektryków zimą).
Kokpit 2024 Renault Scenica E-Tech jest znany choćby z elektrycznego Megane'a. Nie można tego uznać jednak za wadę. Wyróżnia się on wysoką jakością oraz nowoczesnymi multimediami.
Dwa układy napędowe do wyboru
Obok podstawowego, 170-konnego wariantu Renault Scenic E-Tech będzie wprawiane w ruch przez wersję o mocy 220 KM (300 Nm). Życiodajne elektrony czerpie ona z baterii litowo-jonowej o pojemności 87 kWh. Zapewnia ona zasięg do 620 km (zgodnie z cyklem WLTP) i ładowanie z mocą do 150 kW.
Osiągi? Od 0 do 100 km/h w 8,4 s i prędkość maksymalna 170 km/h. Moment obrotowy z silnika w 2024 Renault Scenic E-Tech trafia wyłącznie do przednich kół. O napędzie 4x4, jakim wyróżnia się choćby technicznie spokrewniony Nissan Ariya, Francuzi na razie nie wspominają ani słowa.




















