30 kwietnia 2025

Chery bliskie przejęcia niemieckich fabryk Volkswagena

Chery Tigo

Koncern Chery, będący producentem m.in. samochodów marek Omoda i Jaecoo, rozgląda się obecnie za możliwością produkcji samochodów w Europie. Jak donosi Automotive News, Chińczycy są bliscy podpisania umowy z Volkswagenem.

  • Volkswagen w związku z koniecznością restrukturyzacji, szuka możliwości zagospodarowania swoich dwóch fabryk.
  • Chery jest bliskie podpisania umowy z Volkswagenem.
  • W europejskich zakładach tego koncernu mają powstawać m.in. modele marki Lepas.

Coraz większa oferta chińskich firm

Chińscy producenci coraz mocniej rozpychają się na polskim rynku. W zeszłym tygodniu na wystawie motoryzacyjnej w Poznaniu ceny swoich aut ogłosiły m.in. JAC, Bestune, Hongqi, SWM czy Dongfeng.

W czerwcu do sprzedaży trafią samochody koncernu Chery, oferowane pod jego własną marką. Ale od zeszłego roku nad Wisłą można nabyć Omodę i Jaecoo. Obie marki cieszą się rosnącą popularnością i na ten rok zapowiedziały liczne premiery. Jedną z nich jest 537-konna Omoda 9 w cenie „zaledwie” 219 900 zł.

Kluczem do zwiększenia zysków w Europie przez Chińczyków jest przeniesienie tutaj produkcji. Już w styczniu pojawiły się doniesienia, że Chery jest zainteresowane kupnem lub leasingowaniem dwóch fabryk koncernu Volkswagen.

Jedna z nich mieści się w Dreźnie, natomiast druga – w Osnabrucku. W ramach programu restrukturyzacji, wypracowanego pod koniec 2024 roku, obie mają zakończyć produkcję samochodów. Co dalej? To na razie pozostaje nierozstrzygnięte.

Fabryki Chery w Niemczech: rozmowy z VW

Teraz wygląda jednak na to, że Chery jest bliskie przejęcia dwóch niemieckich zakładów Volkswagena w ramach przygotowań do europejskiej ekspansji. Ten czwarty co do wielkości producent samochodów z Państwa Środka w 2024 roku sprzedał 2 603 916 pojazdów.

Informację na temat rozmów z Niemcami przekazała redakcji Automotive News osoba blisko związana ze sprawą. Negocjacje dotyczące europejskich fabryk potwierdziło samo Chery, ale nie ujawniło czy toczą się one z Volkswagenem.

Wiceprezes Chery International – Charlie Zhang – na łamach Automotive News przyznał tylko, że decyzja zostanie podjęta po rozwiązaniu wszystkich możliwych problemów.

„Musimy przeanalizować plan wykonalności, ponieważ w Niemczech sytuacja jest bardzo, bardzo skomplikowana” – uważa Zhang. Dodaje też, że firma chce uzyskać szczegółowe informacje na temat wymogów regulacyjnych, związków zawodowych, łańcuchów dostaw i kosztów.

Fabryki Chery w Niemczech: auta marki Lepas

Jeśli już dojdzie do porozumienia, Chery nie zamierza wytwarzać w niemieckich zakładach modeli Omody i Jaecoo. Zamiast nich chce produkować samochody nowo powstałej marki Lepas, wprowadzonej na chiński rynek 2 kwietnia i oferującej zmodyfikowaną gamę Chery Tiggo.

Dla Europy przewidziano dwa kompaktowe SUV-y i jednego klasy średniej. Do ich napędu posłużą silniki czysto spalinowe, elektryczne lub układy hybrydowe typu plug-in.

Chery od 2024 roku montuje już samochody w byłej fabryce Nissana w Barcelonie we współpracy z lokalną firmą Ebro. Zhang ujawnił, że ten chiński koncern przygotowuje się do modernizacji zakładu, aby zwiększyć produkcję SUV-ów Tiggo z napędem PHEV.

Ponadto mają tam być wytwarzane elektryczne odmiany samochodów marek Omoda i Jaecoo.