Ceny myjni i parkingów – co czwarta firma wprowadza w błąd

Wjeżdżając na parking lub do myjni, powinniśmy znać cenę usługi. Tymczasem, według ostatniego raportu Inspekcji Handlowej, około 23% przedsiębiorców ukrywa przed kierowcami, ile zapłacą za mycie czy postój samochodu.
Inspekcja Handlowa (IH) zwykle bada i monitoruje jakość paliw. Tym razem jednak pod lupę wzięła 84 płatne parkingi i 125 myjni dla aut – czyli łącznie 209 przedsiębiorców. Inspektorzy, inaczej niż w przypadku stacji paliw, nie sprawdzali jakości świadczonych usług, a jedynie informowanie o cenach.
Obowiązkowe informowanie o cenie
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który nadzoruje IH, przypomina, że każdy konsument ma prawo do informacji. To w praktyce oznacza, że przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Ten, zgodnie z prawem, musi być widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen.
„Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty" – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Informowanie o cenie – problem ma 23 proc. firm
Jak się okazuje, u 48 przedsiębiorców (26 parkingów i 22 myjni) z 209 skontrolowanych stwierdzono nieprawidłowości związane z obowiązkowym informowaniem o cenach świadczonych usług.
IH najczęściej zarzuca umieszczanie cennika usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Problemem jest również brak cen lub nieuwzględnienie w nich wszystkich usług. Jak czytamy w najnowszym raporcie, niektórzy przedsiębiorcy prezentują kwotę do zapłaty np. „od…” lub „do…".
CZYTAJ TEŻ: Jakość paliw w 2023 r. Prawie dwa razy gorzej niż przed rokiem
Kara za brak cennika
Kara za nieprawidłowe informowanie konsumentów o cenach wynosi nawet 20 tys. zł. W tym przypadku 32 przedsiębiorców zapłaciło ok. 40 tys. zł. Jednak to, co najważniejsze z punktu widzenia kierowców, to fakt, że ponad połowa firm usługowych, u których IH znalazła uchybienia, podjęła dobrowolne działania naprawcze, czyli zaprzestała stosowania zakwestionowanych praktyk.
IH zachęca kierowców do zgłaszania przypadków, gdy dana firma nie realizuje obowiązku prawidłowego informowania o cenach.