22 czerwca 2025

Jak odpalić auto – poradnik krok po kroku

jak odpalić auto

Każdy kierowca wie, jak odpalić auto w normalnych warunkach. Problematyczne staje się awaryjne uruchomienie auta w sytuacji, gdy mamy rozładowany samochód lub odpalanie na mrozie. Podpowiadamy, jak prawidłowo uruchomić samochód w każdych warunkach.

Przygotowanie przed odpaleniem auta

„Odpaleniem auta” zwyczajowo określa się proces uruchamiania silnika. Zanim przystąpimy do odpalania auta, musimy upewnić się, że będzie to bezpieczne. Poza tym warto od razu przygotować się do jazdy. Zatem przyjmujemy wygodną pozycję w fotelu kierowcy, a jeśli jest taka potrzeba, to regulujemy jego wysokość i kąt nachylenia oparcia, a także przybliżamy bądź oddalamy siedzenie od kierownicy, tak aby swobodnie móc operować pedałami i kierownicą. O ile zwykle kierowca we własnym aucie ma skonfigurowany fotel, to wsiadając do innego pojazdu, trzeba go ustawić pod siebie.

Następnie sprawdzamy pole widzenia w lusterkach bocznym i wstecznym. Jeśli mamy niedostateczną widoczność, to je także odpowiednio regulujemy. W lusterku wewnętrznym musimy widzieć tylną szybę i to, co dzieje się za autem – jest to ważne w przypadku wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego. Z kolei w lusterkach bocznych kierowca powinien widzieć bok auta oraz przestrzeń znajdującą się za nim.

Ostatnią czynnością przed odpaleniem auta jest sprawdzenie, czy hamulec ręczny jest zaciągnięty oraz w jakiej pozycji jest skrzynia biegów. Zaleca się, aby skrzynia biegów była w pozycji neutralnej, czyli na tzw. luzie, a hamulec postojowy (tzw. ręczny) był zaciągnięty.

Jak odpalić auto z kluczykiem?

Odpalenie auta z kluczykiem jest dość proste. Przede wszystkim sprawdzamy położenie skrzyni biegów, jeśli auto jest na biegu wstecznym albo pierwszym to wciskamy pedał sprzęgła. Potem wkładamy kluczyk do stacyjki, która najczęściej znajduje się przy kolumnie kierownicy, po prawej stronie. Kluczyk przekręcamy od siebie. Kierowca ma do wyboru trzy pozycje, nie licząc włożenia kluczyka do stacyjki, kiedy to nic się nie dzieje:

  • 1 – przekręcenie kluczyka o jedno oczko powoduje wyłączenie blokady kierownicy, co sprawia, że kierowca może poruszać kierownicą, ale auto nie jest jeszcze uruchomione
  • 2 – dalsze przekręcenie sprawia, że w obwodach elektrycznych zaczyna płynąć prąd, co objawia się zapaleniem kontrolek na desce rozdzielczej; kierowca może włączyć wszystkie światła, nawiew albo radio
  • 3 – po przekręceniu kluczyka do końca zaczyna działać rozrusznik, jak tylko usłyszymy, że silnik odpalił, puszczamy kluczyk, a ten powinien samoistnie wrócić do pozycji 2

Po tym, jak uruchomiliśmy auto, trzymając wciśnięte sprzęgło, wrzucamy bieg pierwszy lub wsteczny i zwalniamy hamulec ręczny. Następnie, aby ruszyć z miejsca, popuszczamy sprzęgło i jednocześnie dodajemy gazu.

Jak uruchomić auto z automatyczną skrzynią biegów? Proces jest bardzo podobny, jak w przypadku manualnej skrzyni biegów, jednak tutaj nie mamy sprzęgła. Kierowca musi wcisnąć pedał hamulca, potem przekręca kluczyk w stacyjce. Po uruchomieniu silnika, trzymając wciśnięty hamulec, przestawia dźwignię przekładni z pozycji P (parkowanie) na pozycję D lub R, czyli jazdę. Następnie trzeba delikatnie zwolnić hamulec postojowy i można ruszać.

Jak uruchomić samochód z przyciskiem start?

Wiele nowoczesnych samochodów jest wyposażonych w inteligentne kluczyki. System ten daje dużą wygodę. Tradycyjna stacyjka została zastąpiona przyciskiem START/STOP Engine.

Uruchomienie silnika w takim aucie jest jeszcze prostsze – wystarczy wcisnąć pedał sprzęgła (lub pedał hamulca w aucie z automatyczną skrzynią biegów), a następnie wcisnąć przycisk START. Jeśli naciśniemy go bez sprzęgła, to uzyskamy ten sam efekt jak w przypadku przekręcenia kluczyka do pozycji 2, czyli uruchomienie zapłonu, jednak bez włączenia jednostki napędowej.

Alternatywne sposoby odpalenia auta

Jeśli problemem jest uszkodzony albo wyczerpany akumulator, to jest kilka sposobów na to, jak odpalić auto.

Pierwszą metodą jest uruchomienie auta z prostownikiem. Jednak w tym wypadku po pierwsze musimy dysponować takim sprzętem, po drugie mieć dostęp do sieci elektrycznej, do której podepniemy urządzenie. Zatem jest to dobre rozwiązanie, kiedy auto stoi w garażu albo pod domem, blisko gniazdka elektrycznego.

Drugim sposobem jest odpalanie na popych. Jednak do tego potrzebni są silni pomocnicy. Jak uruchomić auto w ten sposób? Wrzucamy bieg na tzw. luz i przekręcamy kluczyk w stacyjce na pozycję 2. Następnie należy pchać samochód, aż ten nabierze odpowiedniej prędkości. Wtedy kierowca musi wcisnąć pedał sprzęgła i wrzucić drugi bieg, a następnie zwolnić pedał sprzęgła. Niestety ta metoda jest niemożliwa dla aut z automatyczną skrzynią biegów.

Kolejnym sposobem jest odpalanie auta za pomocą kabli. Do tego potrzebne będą kable rozruchowe oraz akumulator – np. od innego samochodu.

Sprawdź także: Jak podłączyć kable rozruchowe i uruchomić auto?

Ostatnią metodą jest booster, czyli przenośne urządzenie rozruchowe z wbudowaną baterią. Jeśli jest ono dobrej jakości, to pomoże odpalić każdy silnik bez względu na stopień rozładowania akumulatora i warunki.

Różnica w odpalaniu diesla i benzyny

Podstawową różnicą między silnikiem benzynowym i wysokoprężnym jest sposób zapłonu – benzyna wymaga iskry, a w dieslu dochodzi do samozapłonu pod wpływem ciśnienia. A im zimniej, tym trudniej o samozapłon mieszanki paliwowej. Dlatego w silnikach wysokoprężnych są montowane świece żarowe, które rozgrzewając się, pomagają zwiększyć ciśnienie w komorze spalania.

W związku z tym diesla odpala się inaczej. Przekręcamy kluczyk w stacyjce do pozycji 2 i czekamy (czasem nawet kilkanaście sekund), aż zgaśnie kontrolka świec żarowych („sprężynka”), co sygnalizuje, że są dostatecznie rozgrzane. Dopiero wtedy przekręcamy kluczyk do końca. W autach z silnikami benzynowymi nie ma świec żarowych, więc można od razu uruchomić rozrusznik.

Co zrobić, gdy samochód nie odpala?

Auto może nie odpalać z wielu powodów. Najczęstsze z nich to brak paliwa, rozładowany akumulator, przepalony bezpiecznik. W dieslach, jeśli rozrusznik kręci, ale silnik nie odpala, trzeba sprawdzić stan świec żarowych.

Przeczytaj również: Rozładowany akumulator – objawy, przyczyny i ładowanie rozładowanego akumulatora

Jeżeli tankujemy odpowiednie paliwo i nie brakuje go w baku, należy zbadać stan akumulatora. Otwieramy maskę i sprawdzamy, czy nie poluzowały się klemy, albo czy nie są brudne. Niekiedy wystarczy poprawienie ich, aby auto odpaliło. Jeśli jednak wszystko wydaje się w porządku, może to oznaczać, że akumulator jest wyczerpany. Wtedy trzeba auto uruchomić z użyciem przewodów rozruchowych, boostera lub naładować akumulator prostownikiem. Można też ratować się metodą „na popych”, jednak należy traktować to jako ostateczność.

Warto też sprawdzić stan bezpiecznika zapłonu. Problemy z odpaleniem samochodu mogą też wynikać z poważniejszych awarii np. pompy paliwowej, pompy wtryskowej, zanieczyszczonego filtra paliwa lub powietrza. W takiej sytuacji najlepiej jest wezwać lawetę, która odholuje auto do warsztat

Odpalanie samochodu w trudnych warunkach

Problemy z odpaleniem samochodu zwykle pojawiają się przy wysokich mrozach. Dlatego wymieniać regularnie filtr paliwa, sprawdzać stan styków instalacji elektrycznej i poziom ładowania akumulatora.

Aby uniknąć kłopotów z rozruchem, można zaopatrzyć się profilaktycznie w prostownik, booster albo kable rozruchowe. Kierowcy aut z silnikiem wysokoprężnym powinni pamiętać o tym, aby poczekać z uruchomieniem silnika, aż zgaśnie kontrolka świec żarowych.

Jak odpalić auto – najczęstsze błędy

Zimą wielu kierowców aut z silnikami wysokoprężnymi zapomina o odczekaniu z rozruchem, aż zgaśnie kontrolka świec żarowych, tylko od razu odpalają samochód. Innym błędem jest ponowne doprowadzenie do grzania świec żarowych. W czasie mrozów starsi kierowcy często po zgaszeniu kontrolki świec cofają kluczyk i ponownie go przekręcają. We współczesnych autach takie działanie nie ma sensu, ponieważ o ich pracy decyduje jednostka sterująca.

Kierowcy zapominają też o sprawdzeniu stanu położenia skrzyni biegów, wciśnięcia sprzęgła albo zwolnienia hamulca ręcznego. Po uruchomieniu auto zaczyna ruszać, co stwarza zagrożenie na miejskich ulicach.

W przypadku samochodów z systemem bezkluczykowym częstym błędem jest ignorowanie komunikatu na desce rozdzielczej o niskim poziomie naładowania baterii w pilocie. Jeżeli kierowca w porę jej nie to pilot się rozładuje, co znacznie komplikuje uruchomienie auta.

FAQ

W jakiej kolejności odpalać samochód?

Najpierw ustawiamy fotel kierowcy i lusterka, następnie sprawdzamy, czy hamulec ręczny jest zaciągnięty i wrzucony bieg jałowy. Najbezpieczniej jest wcisnąć pedał sprzęgła, a potem przekręcić kluczyk w stacyjne do końca. W ten sposób auto zostanie uruchomione. W przypadku diesla najpierw przekręcamy kluczyk do pozycji 2 i czekamy, aż zgaśnie kontrolka świec żarowych. Potem przekręcamy kluczyk do końca.

Na którym biegu odpalać samochód?

Uruchamiając auto „na biegu”, należy zawsze wcisnąć pedał sprzęgła. Najlepiej ustawić skrzynię na bieg pierwszy, wsteczny lub jałowy.

Czy do włączenia zapłonu trzeba wcisnąć sprzęgło?

Nie, do włączenia zapłonu nie trzeba wciskać pedału sprzęgła. Jednak trzeba to robić ostrożnie – jeśli odruchowo przekręcimy kluczyk dalej, a sprzęgło nie będzie wciśnięte, auto gwałtownie ruszy, przez co może uderzyć w przeszkodę lub – co gorsza – w człowieka. Dlatego wciśnięcie pedału sprzęgła już na etapie włączania zapłonu może być dobrym pomysłem.