21 sierpnia 2025

Następca Ceeda już w produkcji. Ma 204 KM i w polskich salonach wyląduje we wrześniu

Kia EV4 - Żylina

Kia Ceed niedawno po cichu została wycofana z produkcji. Jej miejsce zajęło zupełnie nowe auto – większe, o wiele nowocześniejsze i z niespodzianką pod maską. W słowackiej Żylinie właśnie rozpoczęto jego wytwarzanie.

  • Nowa Kia EV4 tylko w jednej wersji jest wytwarzana na Słowacji.
  • Z tej samej linii produkcyjnej zjeżdżają XCeed i Sportage.
  • Zakład w Żylinie dysponuje ogromnymi mocami produkcyjnymi.
Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Kia po cichu żegna się z Ceedem, który wypadł z produkcji już kilka miesięcy temu. Ale w stocku polskiego importera nadal znajduje się około 3 tys. egzemplarzy tego samochodu w różnych wariantach silnikowych, kolorystycznych i wyposażeniowych.

Do sprzedaży trafiła niedawno również limitowana odmiana Tribute, oferowana jako kombi i hatchback. Dostępna jedynie z 1,5-litrowym silnikiem T-GDI o mocy 140 KM, kosztuje od 109 900 zł (hatchback) i na tle wariantu M jest nieco lepiej wyposażona.

Kię Ceed docelowo mają zastąpić dwa modele. To spalinowe K4, powstające w Meksyku, oraz elektryczne EV4. Oba auta występują w odmianach hatchback i fastback. Ta druga to sedan o wydłużonej, oryginalnie zaprojektowanej tylnej części nadwozia.

Kia EV4 hatchback: tylko z Żyliny

Kia EV4 hatchback „rodzi się” w słowackiej Żylinie. Na tej samej linii produkcyjnej powstają również XCeed i Sportage w wariantach hybrydowych oraz hybrydowych plug-in.

Roczne możliwości produkcyjne tego zakładu są absolutnie imponujące. To 350 tys. samochodów oraz 540 tys. silników. Od momentu jego powstania, co nastąpiło w 2007 roku, do dnia dzisiejszego z linii produkcyjnej zjechało ponad 5 mln aut, które trafiły do 83 krajów całego świata.

Obecnie w Żylinie pracuje około 3700 osób, wspomaganych przez 600 robotów. Uruchomienie produkcji nowej Kii kosztowało, bagatela, 108 mln euro. Tak duże inwestycje nie dziwią, ponieważ EV4 to pierwszy elektryk, jaki tutaj powstaje.

Żylina jest zresztą jedynym zakładem na świecie przewidzianym do jego produkcji. Co istotne, Kię EV4 już można zamawiać na polskim rynku.

Znacznie więcej centymetrów

Kia EV4 na tle Ceeda okazuje się samochodem znacznie bardziej postawnym. Szczególnie w wariancie fastback, mającym od zderzaka do zderzaka 473 cm. Kolejne wymiary, czyli szerokość i wysokość, okazują się praktycznie identyczne z hatchbackiem (443-445 cm długości). Wynoszą, odpowiednio, 186 i 148 cm (148,5 cm w odmianie ze ściętym tyłem).

Sylwetki obu wariantów EV4 są opływowe, nowoczesne i obłe – z charakterystyczną dla modeli Kii „cyfrową twarzą tygrysa”, oświetleniem LED-owym z animacją powitalną oraz dwoma różnymi stylami tylnych części.

Nie mniej ważna jest tutaj aerodynamika. Dzięki m.in. chowanym klamkom, kurtynom w zderzaku, odpowiednio ukształtowanym spojlerom czy zabudowanej podłodze, Kia EV4 ma najbardziej opływowe nadwozie w gamie tego wytwórcy. Współczynnik oporu powietrza wynosi raptem 0,23. To poziom choćby znakomitego pod tym względem Audi A6 e-trona.

Kia EV4: trzy ekrany w kokpicie

Kia EV4 ma równie nowoczesną i dopracowaną kabinę. W kokpicie dominuje potężny, 30-calowy, zakrzywiony zestaw ekranów. Dwa najważniejsze – cyfrowe zegary i wyświetlacz multimediów – mają po 12,3”. Pomiędzy nimi umieszczono 5,3-calowy panel do zarządzania klimatyzacją.

System informacyjno-rozrywkowy zapewnia nie tylko bezprzewodową łączność Android Auto/Apple CarPlay, ale i zdalne aktualizacje OTA (over-the-air). Koreańczycy chwalą się dostępnością gier, Youtube'a czy Netflixa, a nawet możliwością urządzenia wewnątrz Kii EV4… sali do karaoke.

Do tego dochodzą fotele z funkcją relaksacyjną, oświetlenie nastrojowe oraz zestaw audio z ośmioma głośnikami. Wszystkie powyższe elementy mogą „współpracować” ze sobą w ramach trybu teatralnego pozwalającego uzyskać „wyjątkowe efekty podczas oglądania filmu” – czytamy w informacji prasowej.

Kabina Kii EV4 jest wykończona z materiałów pochodzących z recyklingu, a aż 282-centymetrowy rozstaw osi – o 17 cm większy niż w Ceedzie – odpowiada za obszerną przestrzeń w drugim rzędzie. Bagażnik fastbacka ma pojemność 490 l, natomiast hatchbacka – 435-1415 l.

Jeden silnik, dwie pojemności akumulatora

Kia EV4 występuje z dwoma różnymi wariantami akumulatora trakcyjnego. Mniejszy ma pojemność 58,3 kWh, natomiast większy – 81,4 kWh. W obu przypadkach za wprawianie w ruch tego koreańskiego auta odpowiada 204-konny silnik, napędzający przednie koła.

Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,4-7,8 s i prędkość maksymalną 170 km/h. Kia EV4 fastback z mniejszą baterią bez ładowania pokona dystans 456 km, natomiast z większą – do 633 km. W przypadku hatchbacka to, odpowiednio, 440 i 625 km.

Co istotne, największy zasięg uzyskują podstawowe warianty wyposażeniowe Kii EV4, a więc zaopatrzone w 17-calowe obręcze. W przypadku 19-calowych maleje on nawet o 41 km (hatchback w odmianie GT-Line z większą baterią).

Uzupełnianie prądu w zakresie 10-80% trwa od 29 do 31 minut. Ładowarka pokładowa ma moc 10,5 kW, pozwalając na nabicie akumulatora od 10 do 100% w 5:20 (mniejsza bateria) lub 7:15 godz. (większa bateria).

Kia EV4: ceny i wyposażenie

Kia EV4 hatchback występuje w czterech poziomach wyposażenia, z których już podstawowy, Air, ma hojną specyfikację. Powyżej niego znajdują się Earth (podstawowy dla fastbacka), Business Line oraz GT-Line.

Ceny? Kia EV4 hatchback kosztuje od 173 900 zł w przypadku mniejszej baterii trakcyjnej i od 193 900 zł przy zastosowaniu większej. Fastback „zaczyna się” od 192 900 zł (58,3 kWh) lub od 212 900 zł (81,4 kWh). Z dopłatami programu NaszEauto powyższe ceny można pomniejszyć od 18 750 do nawet 40 000 zł.

Wyposażenie odmiany Air obejmuje m.in.:

  • 7 poduszek powietrznych
  • utrzymywanie pośrodku pasa ruchu
  • aktywny tempomat z funkcją Stop & Go
  • asystenta jazdy autostradowej
  • autonomiczne hamowania przed przed przeszkodą (pojazd, pieszy, rowerzysta) oraz hamowanie na skrzyżowaniach
  • 17-calowe obręcze z lekkich stopów
  • reflektory LED z funkcją automatycznej zmiany świateł z mijania na drogowe
  • przednie i tylne czujniki parkowania
  • kamerę cofania
  • potrójny wyświetlacz w kokpicie
  • bezprzewodowe Android Auto/Apple CarPlay
  • dwuramienną kierownicę, obszytą sztuczną skórą
  • automatyczną klimatyzację dwustrefową z nawiewami dla drugiego rzędu
  • dostęp bezkluczykowy
  • tapicerkę materiałową
  • oświetlenie nastrojowe

W salonach od września

Pierwsze egzemplarze Kii EV4 pojawią się w salonach już we wrześniu. Początkowo w sprzedaży będzie oferowany hatchback w odmianach Air, Business Line i GT-Line. Fastback na rynku zadebiutuje w wersjach Business Line i GT-Line. Poziom wyposażenia Earth pojawi się z kolei jeszcze w grudniu tego roku.

Kia EV4 jest objęta 7-letnią gwarancja mechaniczną z limitem przebiegu wynoszącym 150 000 km. Na akumulator trakcyjny przewidziano 8-letnią ochronę z limitem 160 000 km. „Producent gwarantuje m.in. 70% pojemności baterii na koniec okresu gwarancyjnego” – informuje Kia.