25 marca 2025

Dacia na czele, VW Golf traci, a Stellantis pod kreską. Jak minął luty na europejskim rynku?

2024 Citroen E-C3 - luty 2025 r. na europejskim rynku

Dacia Sandero nieustannie pozostaje bestsellerem europejskiego rynku. Wysoki awans zaliczyła nowość z Francji, a aż trzy modele w TOP 10 w lutym 2025 roku miał Volkswagen. Spośród producentów najwięcej stracił Stellantis, a najbardziej zyskała Grupa Renault.

  • JATO Dynamics podsumowało drugi miesiąc 2025 roku na 30 europejskich rynkach (kraje UE, Wielka Brytania, Norwegia i Szwajcaria).
  • Sprzedaż względem tego samego okresu 2024 roku spadła o 2,5%.
  • Udział samochodów elektrycznych zwiększył się aż o 26% w stosunku do lutego 2024 roku.

Luty 2025 r. na europejskim rynku: niewielki spadek

Według danych zebranych przez JATO Dynamics i obejmujących 30 europejskich krajów, w tym Wielką Brytanię, Norwegię oraz Szwajcarię, tegoroczny luty był gorszy niż ten sprzed roku. Łącznie zarejestrowano 996 271 nowych samochodów osobowych, co oznacza 2,5-procentowy spadek rok do roku.

W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2025 roku w Europie zakupiono 1 962 850 aut osobowych (-2%). Spośród tej liczby 164 148 pojazdów stanowią modele całkowicie elektryczne. Przeceny spowodowane koniecznością redukcji CO2, a u nas – rządowym programem NaszEauto – sprawiły, że chętnych na takie modele znalazło się o 26% więcej niż przed rokiem.

Tak duża popularność aut na prąd oznacza wzrost ich udziału w rynku z 13% (przed rokiem) do 17%. Nieznacznie zwiększyło się też zainteresowanie hybrydami plug-in (+0,2%), ale w lutym tego roku 4,2% spośród wszystkich zarejestrowanych samochodów stanowiły te z metką made in China (2,3% w lutym 2024 r.).

W liczbach bezwzględnych zarejestrowano ich 66 867 szt. Z tego 19 800 stanowią elektryki, a to oznacza, że mają już 12% europejskiego rynku. I to pomimo karnych ceł, jakimi są objęte.

Dacia wciąż na czele

Zgodnie z oczekiwaniami nic się nie zmieniło na szczycie listy najpopularniejszych modeli. Tak samo, jak w całym 2024 roku, wygodnie na pozycji lidera zasiada tutaj Dacia Sandero, na którą w lutym tego roku skusiło się 21 604 osób (+4%).

Na drugie miejsce po raz pierwszy awansował Citroen C3 ze sprzedażą 18 540 szt. (+4%). Podium uzupełnia Renault Clio (18 348 szt.), które zaliczyło wzrost zainteresowania o 22%. Najwięcej spośród modeli w TOP 10 zyskał jednak dziewiąty Volkswagen Tiguan, bo aż o 43% (14 363 szt.).

Jest też druga strona medalu. Największy spadek to z kolei dzieło Volkswagena Golfa (16 033 szt., -18%).

Luty 2025 r. na europejskim rynku: VW na czele

Spośród wytwórców tradycyjnie najlepiej w lutym 2025 roku w Europie radził sobie Volkswagen, który ze sprzedażą 249 403 aut (+1%) pokrył 1/4 rynku. Drugi Stellantis znalazł w tym czasie 156 263 nabywców, notując zjazd o 16%.

Na trzecim miejscu w lutym tego roku uplasowała się Grupa Renault ze sprzedażą 106 590 aut. Jednocześnie zanotowała ona największy wzrost w TOP 10, wynoszący 12%.

Za podium wylądowały Hyundai-Kia (745 218 szt., -6%), Toyota (70 595 szt., -5%) oraz Grupa BMW (+6%). W TOP 10 wytwórców znalazł się również chiński koncern Geely, będący właścicielem m.in. Volvo, Polestara, Smarta czy Lotusa. W lutym 2024 roku sprzedał on w Europie 26 836 aut, czyli o 10% mniej niż przed rokiem.

Warto odnotować 4-procentowy wzrost u Forda (35 919 szt.), który wylądował na 8. miejscu, czyli tuż przed Chińczykami.