Porsche gorsze niż chiński Zeekr! Euro NCAP podsumowało 2024 r.

Organizacja Euro NCAP podsumowała swoje testy zderzeniowe z roku 2024. Zwycięzcą aż w dwóch kategoriach okazał się chiński, elektryczny crossover o nazwie Zeekr X. W pokonanym polu pozostawił on m.in. Porsche Macan EV.
Chińskie samochody i bezpieczeństwo – takie połączenie jeszcze niedawno nie przychodziło raczej nikomu do głowy.
Pamiętamy dramatyczne wyniki produktów z tego kraju, gdy około dwóch dekad temu próbowały one zdobyć dla siebie choć kawałek europejskiego, rynkowego tortu. Jednym z powodów ówczesnej porażki były właśnie nieakceptowalne dla tutejszych klientów parametry w kwestii zachowania podczas wypadku.
Jak jednak wiadomo – i co przysparza bólu głowy europejskim i amerykańskim producentom – Chińczycy szybko się uczą. Wygląda na to, że ich najnowsze produkty nie tylko nie odstają od europejskich w kwestii bezpieczeństwa, ale nawet je przewyższają – informuje portal elektromobilni.pl.
TUTAJ przeczytasz megatest Voyaha Free.
Najbezpieczniejsze auto 2024 r.: triumf Mercedesa
W podsumowaniu roku w testach zderzeniowych, organizacja wyłoniła najlepsze auta. Jaki był najbezpieczniejszy model ze wszystkich testowanych pojazdów?
Laur zwycięzcy należy do Mercedesa klasy E. Ten samochód klasy wyższej osiągnął najwyższą łączną notę, która jest średnią ważoną czterech kategorii ocenianych przez ekspertów Euro NCAP. Są to:
- ochrona dorosłych pasażerów
- ochrona dzieci
- ochrona niechronionych użytkowników dróg (np. pieszych i rowerzystów)
- technologie wspomagające bezpieczeństwo
Mercedes uzyskał w nich rezultaty odpowiednio: 92%, 90%, 84% i 87%.
TUTAJ przeczytasz megatest Mercedesa E 220d.
Najbezpieczniejsze auto 2024 r.: rewelacyjny Zeekr X
Chiński SUV Zeekr X, produkowany przez koncern Geely, wygrał aż w dwóch kategoriach: najlepszy mały SUV i najlepszy samochód elektryczny. Poziom bezpieczeństwa tego modelu stawia go przed rywalami, takimi jak Deepal S07, Porsche Macan EV, Cupra Tavascan, MG HS, Toyota C-HR, Volvo EX30 i Xpeng G6.
Zeekr X uzyskał następujące rezultaty: 91% pod względem ochrony dorosłych, 90% w ochronie dzieci, 84% przy niechronionych uczestnikach ruchu i 83% w kategorii systemów wspomagających.
Pisząc o chińskich wynikach, warto przypomnieć także o pięciogwiazdkowej nocie samochodu Maxus eTERRON 9, który był pierwszym elektrycznym pickupem z Chin, jaki został sprawdzony przez Euro NCAP. Uzyskał wysokie wyniki w każdej z czterech kategorii.
TUTAJ poznasz chińskie marki, polecane przez użytkowników z Państwa Środka.
Najbezpieczniejszy SUV: Mazda CX-80
Euro NCAP wybrało także najbezpieczniejszego, dużego SUV-a. Mazda CX-80 o włos wygrała w tej kategorii z elektrycznym Audi Q6 e-tron. W kategorii samochodów rodzinnych ogłoszono remis: Skoda Superb i Volkswagen Passat osiągnęły identyczne wyniki. Nic w tym dziwnego – to bardzo podobne modele, zbudowane na tej samej platformie.
Wynik chińskiego Zeekra X z pewnością może stanowić ważny krok na drodze marek z Państwa Środka do sukcesu na europejskim rynku. Produkt tamtejszego przemysłu, który wygrywa w testach zderzeniowych m.in. z elektrycznym Porsche – to brzmi dobrze, zwłaszcza w komunikacji marketingowej.
TUTAJ przeczytasz megatest Porsche Macana EV.
Wyniki ostatniej rundy testów Euro NCAP
Przypomnijmy: w ostatnich testach przeprowadzonych przez Euro NCAP w roku 2024, pięć gwiazdek otrzymały takie modele, jak Leapmotor C10 (89% za bezpieczeństwo dorosłych, 85% za dzieci, 77% za pieszych, 76% za systemy) oraz Deepal S07 (aż 95% za bezpieczeństwo dorosłych, 87% za dzieci, 74% za pieszych, 77% za systemy).
Kolejnym z modeli, który uzyskał maksymalną notę, jest Volvo EX30. To auto oceniono na 88% w kwestii ochrony dorosłych pasażerów, 85% w kwestii ochrony dzieci, 79% przy zderzeniu z pieszym, a systemy oceniono na 80%.
Pięć gwiazdek „zarobiły” także Porsche Macan EV, Mini Countryman czy wspomniany Maxus. Renault 5 E-Tech (czyli model, który ostatnio został uhonorowany tytułem Car of the Year 2025) otrzymał cztery gwiazdki, podobnie jak jego sportowa odmiana, czyli Alpine A290.
TUTAJ poznasz pełne wyniki ostatniej rundy testów Euro NCAP w 2024 roku.