27 maja 2025

Sensacyjne doniesienia z Włoch. Nowe Alfy Romeo Giulia i Stelvio opóźnione?

nowa Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo jeszcze w tym roku miała pokazać zupełnie nowe Stelvio, a w przyszłym – kolejną generację Giulii. Teraz okazuje się, że plany Włochów mogą zostać odsunięte w czasie. Do takich informacji dotarł włoski portal alvolante.it.

  • Premiera Alfy Romeo Stelvio drugiej generacji miała nastąpić jeszcze we wrześniu 2025 roku.
  • Początkowo nowe generacje obu modeli klasy średniej miały mieć napęd wyłącznie elektryczny.
  • Według portalu alvolante.it, opóźnienie może być spowodowane koniecznością zmiany strategii.
Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Koniec roku 2025 miał należeć do nowej Alfy Romeo Stelvio, a początek 2026 – do Giulii. Szkice patentowe pierwszego z tych modeli już trafiły do sieci, co sugerowało, iż jego premiera jest tuż, tuż. Ale teraz okazuje się, że wcale nie musi to być oczywistością.

Jak donosi włoski portal alvolante.it, wszystko wskazuje na to, że oba modele, oparte na platformie STLA Large, mają być wprowadzone na rynek z opóźnieniem. „Wiadomość ta krążyła już od jakiegoś czasu: w końcu oba samochody w pierwotnych planach firmy miały być w pełni elektryczne” – informują Włosi.

TUTAJ przeczytasz test Alfy Romeo Junior.

Nowa Alfa Romeo Stelvio miała być elektryczna

I właśnie stąd ma wynikać opóźnienie. Spowolnienie w rozwoju elektromobilności sprawia, że wielu wytwórców weryfikuje swoje plany. Z tego względu obok wariantów czysto elektrycznych muszą również uwzględnić inny rodzaj napędu.

W przypadku STLA Large nie powinno to jednak stanowić żadnego problemu. W końcu to architektura multienergetyczna, a więc zdolna do stosowania różnych typów napędu. Na dodatek wyjątkowo elastyczna. Ale nawet to może nie wystarczać.

„Jak wiecie, początkowo poszliśmy w kierunku wyłącznie samochodów elektrycznych. Zamiast tego musimy opracować również silniki spalinowe” – powiedział dyrektor generalny Alfy Romeo, Santo Ficili podczas tegorocznego konkursu elegancji Ville d'Este.

Czy zatem w grę wchodzi 2026 rok? „Damy ci wkrótce znać” – kończy Ficili.

TUTAJ poznasz dane techniczne modeli Alfy Romeo.

Auto wciąż nie jest gotowe

Portal alvolante.it dotarł również do oświadczenia Mirko Marselli – sekretarza związku metalowców z Cisl de Frosinone. Jest on powiązany z fabryką Cassino, gdzie mają powstawać nowe Giulia i Stelvio.

„Wszystko jest gotowe, ale nie samochód” – twierdzi Marselli. Opóźnienie ma wynikać właśnie z konieczności zmiany strategii. Czyli opracowania wariantów spalinowych obok czysto elektrycznych.

Co więcej, według przedstawicieli związków zawodowych zakładów Cassino do tej pory nie wyprodukowano żadnego przedseryjnego Stelvio, zaopatrzonego w napęd spalinowy.

Z drugiej strony w ostatnim czasie producenci często najpierw wprowadzają do sprzedaży warianty elektryczne, a dopiero potem – spalinowe. Tak uczynił Dodge z zupełnie nowym Chargerem i… się przeliczył. W efekcie na elektryka oferowane są obecnie ogromne rabaty.

TUTAJ poznasz nowego Dodge'a Chargera.

Nowa Alfa Romeo Stelvio czeka na mniejsze silniki

Być może Alfa Romeo chce uniknąć takiego samego scenariusza. Być może jednak mniejsze silniki benzynowe nie są gotowe dla STLA Large. Otóż we wspomnianym Dodge'u, opartym na tej samej platformie, pracować mogą 3-litrowe jednostki turbodoładowane o mocy 420 lub 550 KM.

Nieoficjalnie mówi się, że nowa Alfa Romeo Stelvio w podstawowej wersji otrzyma 2-litrowe jednostki z układem hybrydowym. Ich trzon może stanowić silnik stosowany do tej pory w Alfach Romeo, ale wspomagany przez napęd elektryczny.

Być może Włosi sięgną tutaj po rozwiązane znane z innych modeli koncernu Stellantis. Czyli po dwusprzęgłową przekładnię automatyczną z wbudowanym silnikiem elektrycznym.

Prace nad podstawowymi układami napędowymi dla STLA Large z pewnością trwają. Co przyniosą i kiedy zobaczymy ich efekty – czas pokaże.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowy Fiat Grande Panda Hybrid.

Tak wygląda Stelvio drugiej generacji

Nowa Alfa Romeo Stelvio, której zdjęcia patentowe trafiły już do sieci, w stosunku do poprzednika ma nieco inne proporcje nadwozie. Czyli wydłużone przód i tył, a także mocno zarysowane tylne nadkola.

Scudetto okazuje się mniejsze i nie tak wyraziste jak w aktualnie produkowanym modelu. Logo prawdopodobnie zostanie przeniesione na maskę, a tablica rejestracyjna z boku zderzaka – na jego centralne miejsce.

Wynika to z nowych przepisów homologacyjnych dotyczących bezpieczeństwa pieszych. Tyle że Alfa Romeo w swojej historii miała mnóstwo udanych modeli z takim rozwiązaniem. „Sam posiadam Alfettę i Giulię z 1968 r., które mają centralną tablicę i wyglądają pięknie” – mówi szef stylistów tej włoskiej marki, Alejandro Mesonaro-Romanos.

Z tyłu uwagę zwraca przede wszystkim diodowy pasek, okalający lampy i pokrywę bagażnika oraz mocniej niż dotychczas pochylona szyba. Nadwozie nieco urośnie – zapewne do około 480 cm długości – co pozytywnie odbije się na przestrzeni wewnątrz.