Zupełnie nowy Jeep Compass już do kupienia w Polsce. Co oferuje, ile kosztuje?

Nowy Jeep Compass już wjechał do Polski. Jest wyraźnie dłuższy, szerszy i postawniejszy niż ustępujący model. Zapewnia aż 5 układów napędowych do wyboru, obszerną kabinę oraz nowoczesne technologie. Nadal jednak wygląda jak typowy Jeep i nadal ma sprawdzać się w terenie.
- Nowy Jeep Compass już jest do kupienia w Polsce.
- Powstał na platformie STLA, z której korzysta choćby Citroen C5 Aircross drugiej generacji.
- Oferuje aż 5 układów napędowych do wyboru.
Jeep Compass to bez dwóch zdań jeden z najpopularniejszych modeli tego amerykańskiego wytwórcy. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2006 roku do tej pory na to auto skusiło się aż 2,5 mln klientów. Ostatnia generacja przeznaczona dla Europy była wytwarzana we włoskim Melfi, natomiast zupełnie nowa jest pierwszą, zaprojektowaną pod skrzydłami koncernu Stellantis.
Na tle poprzednika to samochód dużo bardziej postawny. Obecnie mierzy 455 cm długości, czyli o 14,6 cm więcej niż ustępujący model. Do tego dochodzą zdecydowanie większe szerokość (+8,5 cm) i rozstaw osi. Ten ostatni wymiar urósł aż o 16 cm.
Nie zapomniano jednak o zdolnościach terenowych. Nowy Jeep Compass cechuje się prześwitem wynoszącym 20 cm, 20-stopniowym kątem natarcia, 15-stopniowym kątem rampowym oraz 26-stopniom kątem zejścia. Głębokość brodzenia wynosi 47 cm, a wyposażenie standardowe obejmuje system zarządzania trakcją Selec-Terrain i czujniki dookoła nadwozia.
Odmiany 4x4 mają jeszcze lepiej radzić sobie poza asfaltem. Wyróżniają się one „27-stopniowym kątem natarcia, 16-stopniowym kątem rampowym, 31-stopniowym kątem zejścia oraz zwiększonymi prześwitem i głębokością brodzenia” – informuje Jeep. Ponadto korzystają z seryjnego systemu kontroli zjazdu ze wzniesienia.
Typowy Jeep
Choć nowy Jeep Compass powstał na platformie STLA Medium, na której opracowano już m.in. Citroena C5 Aircrossa czy Peugeota 3008, wyglądem wcale tego nie zdradza. Ma bowiem sylwetkę typową dla modeli tego wytwórcy, a także charakterystyczne detale nadwozia.
„Zgodnie z tradycją marki, Compass zachowuje kultowe elementy, takie jak siedmioszczelinowy grill, trapezoidalne nadkola oraz terenowe osłony, które nie tylko oddają hołd dziedzictwu Jeepa, ale także wzmacniają jego off-roadowy charakter i unikalny wygląd” – czytamy w informacji prasowej.
Pomimo licznych odniesień do przeszłości, nowy Jeep Compass wyróżnia się o 10% lepszą aerodynamiką niż poprzednik. To zasługa nie tylko zoptymalizowania elementów nadwozia, ale i licznych sztuczek.
Pierwszą z nich jest aktywna żaluzja osłony chłodnicy, zintegrowana z przednim zderzakiem, minimalizująca opory powietrza. Do tego dochodzą kanały wentylacyjne przy przednich i tylnych kołach, czy całkowicie płaska podłoga.
Nowy Jeep Compass: 5 układów napędowych do wyboru
Nowy Jeep Compass zapewnia aż 5 układów napędowych do wyboru. Bilet wstępu do świata tego SUV-a stanowi 145-konny układ hybrydowy. Składa się on z 1,2-litrowej, turbodoładowanej jednostki 3-cylindrowej o mocy 136 KM, silnika elektrycznego (28 KM) oraz z 6-biegowej przekładni dwusprzęgłowej i niewielkiej baterii trakcyjnej.
Drugi w kolejności jest 195-konny wariant PHEV. Łączy on w sobie 4-cylindrową jednostkę benzynową o mocy 150 KM, 125-konny silnik elektryczny oraz 7-biegową przekładnię z dwoma sprzęgłami. Całość uzupełnia akumulator trakcyjny o pojemności 21 kWh.
O ile napędy hybrydowe były już stosowane w poprzedniku, nowy Jeep Compass po raz pierwszy zapewnia układ w pełni elektryczny. Do wyboru są aż 3 wersje. Spośród nich dwie mają moc 213 KM i przekazują niutonometry na przednie koła.
W zależności od wielkości baterii, oferują zasięg 500 lub 660 km.
Potężny wariant 4x4
W odwodzie jest również wariant 4x4. Taki Jeep Compass dysponuje mocą aż 375 KM, z czego 67 KM i 232 Nm pochodzą z nowo opracowanego silnika, umieszczonego przy tylnej osi.
„W połączeniu z tylnym reduktorem o przełożeniu 14:1 przekłada się to na imponujące 3100 Nm momentu obrotowego dostępne na tylnych kołach. Taka konfiguracja zapewnia maksymalną przyczepność w najbardziej wymagających warunkach, umożliwiając pokonywanie nachylenia 20% nawet przy zerowej przyczepności przednich kół” – informuje amerykański producent.
Ładowanie odmian elektrycznych odbywa się prądem stałym o mocy sięgającej 160 kW. W efekcie nabicie baterii w zakresie 20 do 80% trwa około 30 minut. Ładowarka pokładowa zapewnia moc do 22 kW.
Nowoczesna i obszerna kabina
Wewnątrz nowy Jeep Compass okazuje się zdecydowanie obszerniejszy niż ustępujący model. Pasażerowie kanapy zyskali dodatkowo aż 5,5 cm na kolana. Do tego dochodzą przednie schowki o pojemności zwiększonej do 34 l, a także solidny bagażnik.
Zapewnia on obecnie 550 l (+45 l względem ustępującego modelu) i możliwość powiększenia, dzięki składanemu oparciu kanapy. Dzieli się ono w proporcji 40:20:40, co przekłada się na zwiększenie elastyczności.
W zupełnie nowym kokpicie o zminimalizowanej liczbie przycisków znajdziemy dwa ekrany. Są to cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10” oraz system informacyjno-rozrywkowy, korzystający z 16-calowego wyświetlacza. Standardem są bezprzewodowe aktualizacje typu OTA (over-the-air) czy bezprzewodową łączność Android Auto/Apple CarPlay.
Nowy Jeep Compass w odwodzie ma ponadto opcjonalny ekran head-up, reflektory matrycowe czy funkcję półautomatycznej zmiany pasa ruchu. Seryjne systemy wsparcia zapewniają drugi poziom jazdy autonomicznej.
Nowy Jeep Compass
Co ciekawe, nowy Jeep Compass już jest dostępny na polskim rynku. Początkowo w ofercie znalazły się odmiany First Edition. Bilet wstępu do świata tego samochodu stanowi wydatek 161 000 zł. Tyle trzeba zapłacić za 145-konny wariant hybrydowy.
Nowy Jeep Compass w przednionapędowej odmianie elektrycznej o mocy 213 KM i zasięgu 500 km stanowi wydatek 214 700 zł. Dzięki programowi NaszEauto można jednak liczyć na bonus od 18 750 do nawet 40 000 zł.
Wyposażenie wersji First Edition obejmuje m.in.:
- 20-calowe obręcze z lekkich stopów
- światła LED Matrix
- podgrzewane siedzenia z tkaniny i winylu
- czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- kamerę cofania
- zestaw systemów wsparcia, zapewniający jazdę półautonomiczną na drugim poziomie
„Dodatkowo, opcjonalny pakiet obejmuje udogodnienia, takie jak wentylowane fotele z funkcją masażu, panoramiczny szyberdach oraz funkcję półautomatycznej zmiany pasa ruchu” – informuje Jeep.
Dostawy nowego Compassa rozpoczną się w ostatnim kwartale 2025 roku.



















