19 marca 2024

Co dalej z podatkiem od aut spalinowych? Zastąpi go nowa akcyza

ruch drogowy miasto zanieczyszczenia
Zdjęcie: GettyImages.

Coroczna danina płacona za auta napędzane tradycyjnym paliwem nie będzie wprowadzona. Zmienić mają się jednak zasady płacenia akcyzy. Wciąż jednak nie ma konkretów, rząd dopiero pracuje nad nowymi przepisami.

W Krajowym Planie Odbudowy (KPO), jeszcze pod koniec 2022 r. rząd zgodził się na reformę – „Wzrost wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska". Do końca 2024 roku w Polsce planowano wprowadzenie zwiększonej opłaty rejestracyjnej na nowe pojazdy zasilane benzyną lub olejem napędowym pierwszy raz rejestrowane w Polsce. Natomias, właściwy podatek od aut spalinowych miał zacząć obowiązywać od 2026 roku. Ten, w odróżnieniu od opłaty rejestracyjnej, objąłby wszystkich właścicieli pojazdów spalinowych, którzy co roku musieliby wnosić stosowną opłatę.

CO Z PODATKIEM OD AUT SPALINOWYCH?

Zobacz wideo news

Podatek od aut spalinowych – nie ma przepisów

Im bliżej wprowadzenia nowej daniny, tym mniej szczegółów. Rząd chce wymusić zmianę zapisów dotyczących KPO, a w nich znieść obowiązek wprowadzenia podatku. Politycy nie chcą uderzać w najmniej zamożnych i dodatkowo obciążać ich kolejnymi opłatami. Pomysłem na promowanie elektromobilności mają być zachęty, a nie zakazy i dodatkowe obciążenia finansowe. 

To jednak nie oznacza, że zakup starszego pojazdu, w domyśle mniej ekologicznego, nie będzie wymagał żadnej daniny dla państwa.

Akcyza zamiast podatku od aut spalinowych

Jak się okazuje, rząd nie zamierza całkowicie zrezygnować z podatku, ten będzie „wliczony" do akcyzy. Jej wysokość ma zależeć od normy emisji spalin, wagi pojazdu lub też emisji dwutlenku węgla. Oczywiście najwyższe stawki będą do zapłacenia w przypadku pojazdów najbardziej uciążliwych dla środowiska. Jednorazowa opłata wnoszona po sprowadzeniu pojazdu ma promować nowsze i bardziej ekologiczne samochody. Jednocześnie ma nie uderzać po kieszeni każdego właściciel pojazdu spalinowego. 

CZYTAJ TEŻ: Stołeczna strefa czystego transportu do poprawki?

Nowe przepisy miałby zacząć obowiązywać już w 2025 r. Niestety, na chwilę obecną jest więcej pytań niż konkretów. Rządzący wciąż pracują nad nowym prawem i jednocześnie negocjują z Komisją Europejską usunięcie podatku od aut spalinowych.

Strefy Czystego Transportu uderzą w najstarsze pojazdy

Należy jednak pamiętać, że nie tylko podatek od aut spalinowych, ale również strefy czystego transportu (SCT) będą skłaniać do zakupu nowszego pojazdu. Co prawda pierwsze SCT miały ruszyć już w wakacje tego roku. Już wiadomo, że Krakowie to się raczej nie uda ze względu na zaskarżone przepisy, które ją wprowadziły. Podobny los może spotkać uchwałę radnych ze stolicy. Nie zmienia to jednak faktu, że choć z opóźnieniem i dość liberalne w początkowej fazie, ale jednak strefy powstaną.