Zmiany dla przyszłych kierowców ciężarówek – egzaminy nawet na 40-tonowych zestawach

Od 2026 roku kursanci kategorii C+E będą szkolić się i zdawać egzaminy wyłącznie na zestawach złożonych z ciągnika siodłowego i naczepy. Oznacza to koniec egzaminów na klasycznych ciężarówkach z przyczepą. Nowe standardy szkolenia mają lepiej odzwierciedlać codzienną pracę zawodowych kierowców w transporcie drogowym.
- Egzaminy na prawo jazdy kategorii C+E od 2026 roku wyłącznie zestawem z naczepą.
- Pojazdy egzaminacyjne będą dłuższe i cięższe.
- Branża apeluje o przeniesienie egzaminów z miast do baz logistycznych.
Pojazdy egzaminacyjne na prawo jazdy kategorii C+E mają być dłuższe i cięższe, tak aby kierowca po uzyskaniu uprawnień potrafił prowadzić pojazd powierzony przez pracodawcę.
Egzaminy na prawo jazdy kategorii C+E – zestaw minimum 16 m długości
Zgodnie z nowym rozporządzenia, pojazdy egzaminacyjne kategorii C+E mają mieć długość co najmniej 16 m, dopuszczalną masę całkowitą nie mniejszą niż 20 ton oraz rzeczywistą masę z balastem co najmniej 15 ton. Dotychczas kandydaci zdawali egzaminy na zestawach o masie około 18 ton, często z przyczepą, a nie z naczepą – dominującą w transporcie drogowym. W efekcie wielu świeżo upieczonych kierowców musiało dopiero w pracy uczyć się prowadzenia w pełni załadowanych ciągników z naczepą.
Nowe zasady mają lepiej przygotować przyszłych kierowców do realnych warunków jazdy i zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Przewiduje się, że zmiana ograniczy liczbę wypadków spowodowanych przez niedoświadczonych kierowców w pierwszych miesiącach pracy.
Większe wydatki dla szkół i ośrodków egzaminacyjnych
Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że nowe przepisy wprowadzą obowiązek używania pojazdów o parametrach zbliżonych do tych wykorzystywanych w transporcie drogowym. Zmiany obejmą zarówno ośrodki egzaminacyjne, jak i szkoły nauki jazdy, które będą musiały dostosować flotę do nowych wymagań. Celem reformy jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz podniesienie jakości szkolenia zawodowych kierowców. Egzaminy na cięższych zestawach mają także ograniczyć liczbę wypadków powodowanych przez niedoświadczonych kierowców w pierwszych miesiącach pracy.
Prawo jazdy kategorii C+E – egzamin w bazie logistycznej zamiast w centrum miasta?
Branża transportowa domaga się jeszcze jednej zmiany – przeniesienia egzaminów z centrów miast do baz logistycznych. Według przedstawicieli sektora transportowego, manewrowanie 40-tonowymi zestawami po wąskich ulicach powoduje korki i nie odzwierciedla realnych warunków pracy zawodowego kierowcy.
Organizacja Transport i Logistyka Polska (TLP) proponuje, aby praktyczne egzaminy odbywały się w bazach logistycznych, gdzie można realistycznie przećwiczyć manewry związane z załadunkiem i rozładunkiem. Obecnie jednak ustawa o kierujących pojazdami wymaga, by egzaminy praktyczne odbywały się w miastach wojewódzkich lub mających prawa powiatu. Dlatego TLP wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury o zmianę przepisów, która pozwoliłaby przeprowadzać egzaminy tam, gdzie faktycznie poruszają się ciężkie pojazdy.