Rynek rosyjski: jak Łada i chińscy wytwórcy korzystają na wojnie z Ukrainą?

Wojna w Ukrainie sprawiła, że praktycznie wszyscy renomowani producenci samochodów opuścili rynek rosyjski. A to wzmocniło pozycję lokalnego AvtoVAZ-a oraz wytwórców z Chin.
Z powodu inwazji Rosji na Ukrainę praktycznie wszystkie liczące się firmy samochodowe pozamykały lub pozbyły się swoich fabryk oraz wycofały z rosyjskiego rynku. W rezultacie na polu „walki” pozostały głównie lokalne marki oraz chińscy producenci.
Oczywiście, skorzystali oni z exodusu zachodnich firm, choć spadki sprzedaży są wręcz kolosalne. Rosyjskiemu rynkowi nie pomagają sankcje gospodarcze, które nie tylko ograniczają siłę nabywczą, ale również wpływają na zmniejszenie dostępności części niezbędnych do produkcji.
Rynek rosyjski: światełko w tunelu
O ile w lipcu rynek rosyjski skurczył się o 74,9% względem tego samego okresu roku ubiegłego, o tyle w sierpniu spadek nieco wyhamował i wyniósł 62,4%. Łącznie w ostatnim miesiącu wakacji nabywców znalazło 41 698 samochodów, podczas gdy rok temu było to ponad 110 000 sztuk (według danych Stowarzyszenia Europejskich Przedsiębiorców).
Co ciekawe, sierpniowy spadek okazał się najmniejszym od momentu napadu Rosji na Ukrainę. Ba, względem lipca tego roku rynek aut osobowych i niewielkich dostawczaków podniósł się o 29%.
Rynek rosyjski: Łada nadal na szczycie
Tak jak w 2021 roku, w Rosji prym wiedzie Łada, której rynkowy udział w zeszłym roku wniósł 21%. Kolejne miejsce zajmowały wtedy Kia, Hyundai, Renault oraz Toyota (TUTAJ przeczytasz o zmianach u Skody oraz o jej planach).

Łada Vesta, tutaj w wersji SW Cross, pozostaje bestsellerem rosyjskiego rynku od 2020 roku.
Łada, należąca do koncernu AvtoVAZ (wznowił on produkcję w czerwcu), w sierpniu, ze sprzedażą 18 087 egzemplarzy, zwiększyła swój udział w lokalnym rynku aż do 43,4%. Dla porównania rok temu w tym samym okresie wyniósł on 17,5% (TUTAJ przeczytasz o polskim rynku nowych aut).
Drugie miejsce na rosyjskim rynku w sierpniu przypadło marce Haval, należącej do chińskiego Great Walla. Jej sprzedaż wzrosła o 26% względem tego samego okresu zeszłego roku, a łączny udział w całym rynku zwiększył się z 2,1 do 7,5%. W 2021 roku Haval był 12. marką w Rosji, notując aż 125,1-procentowy wzrost sprzedaży.
Trzecie miejsce przypadło kolejnej firmie z Chin, czyli Geely Automobile Holdings. Mimo że odnotowała ona spadek o 8,1%, jej rynkowy udział wzrósł do 4,8%.
Sprzedaż Granty i Nivy: jak przed wojną
Prezes AvtoVAZ Maxim Sokolow powiedział, że sprzedaż dwóch modeli Łady – Granty i Nivy – powróciła do „poziomu sprzed kryzysu”, co było „ważnym osiągnięciem” na drodze do uzdrowienia firmy.
„Po odejściu Renault w maju, nasza linia produkcyjna stała bezczynnie przez ponad dwa miesiące. Na szczęście udało nam się stworzyć nowe łańcuchy logistyczne oraz zabezpieczyć dostawy komponentów. Z powodzeniem pokonujemy obecne trudności i zaspokajamy popyt na rosyjskim rynku samochodowym” – dodaje Sokolow.
Obecnie AvtoVAZ zatrudnia około 42 000 osób, a w utrzymaniu ich miejsc pracy pomaga specjalny rządowy program, wspierający zakup nowych samochodów. Firma planuje opracowanie nowych modeli samochodów, które zostaną przedstawione jeszcze we wrześniu podczas spotkania zarządu.
Produkcja zakłada 500 tys. aut rocznie, w dużej mierze, dzięki fabryce w Togliatti.
Rynek rosyjskie w sierpniu 2022 roku - GALERIA

