27 maja 2025

Jak tracą na wartości modele MG? Do Toyoty wiele im brakuje

MG5 - utrata wartości MG

Utrata wartości samochodów z Chin, oferowanych na polskim rynku wciąż pozostaje niewiadomą. Ale rąbka tajemnicy o tym, z czym mogą się liczyć w szczególności klienci MG przedstawia badanie z Wietnamu, gdzie sprzedaje ono swoje auta od 2020 roku. Różowo nie jest, choć można znaleźć pewną okoliczność łagodzącą.

  • Utrata wartości samochodów chińskich marek w Polsce pozostaje niewiadomą.
  • W badaniu wietnamskim zestawiono auta MG z modelami koreańskimi.
  • Utrata wartości tych pierwszych była zdecydowanie wyższa niż tych drugich.

Przy zakupie samochodu z Chin wciąż jest wiele znaków zapytania. Pomimo długich gwarancji – zazwyczaj 5- lub 7-letniej – nie wiadomo, jak z ich odpornością na rdzę, jak z niezawodnością czy dostępem do części zamiennych.

W Polsce samochody made in China zaczęły wchodzić do oficjalnej sprzedaży dopiero na przełomie 2023/2024 roku. Z tego względu praktycznie nie ma obecnie ofert odsprzedaży takich aut. A to powoduje, że nie sposób mówić o ich spadku wartości.

Na wielu rynkach producenci z Chin są obecni znacznie dłużej niż nad Wisłą. Tak jest np. w Wietnamie, gdzie MG weszło na rynek w 2020 roku. To już wystarczający czas, by na rynku wtórnym pojawiło się wiele ofert odsprzedaży.

TUTAJ dowiesz się, czy Hongqi oferuje dobre samochody.

Utrata wartości MG: bez szans w starciu z Toyotą

Najnowsze badanie, przeprowadzone przez platformę aut używanych oto.com.vn, pod uwagę bierze trzy modele produkcji MG, będącego liderem na polskim rynku. Są to ZS, HS oraz MG5. Pierwsze dwa można kupić nad Wisłą, gdzie cieszą się bardzo dużą popularnością.

Wietnamski portal porównuje ich spadek wartości po dwóch latach użytkowania z modelami marek koreańskich. Czyli z Kią K3 oraz Hyundaiami Cretą i Tucsonem.

Największą przecenę odnotowało MG HS, które w ciągu dwóch lat straciło aż 33% ze swojej początkowej wartości. Dla „piątki” spadek wyniósł 27%, natomiast w przypadku ZS-a – 24%.

Jak w tym samym czasie „radziły sobie” modele bardziej renomowanych producentów? Kia K3 w tym samym czasie została przeceniona o 19%, natomiast oba Hyundaie – o 17%.

Portal oto.com.vn dla porównania podał również spadek wartości samochodów marki Toyota w tym samym okresie użytkowania. Według niego waha się on pomiędzy 10 a 12%.

TUTAJ przeczytasz megatest MG HS-a pierwszej generacji.

Przykład BAIC-a Beijinga X7

Co ciekawe, nie wszystkie chińskie auta tracą równie wiele na wartości, co MG. Wietnamczycy podają tutaj przykład BAIC-a Beijinga X7, który w naszym kraju jest oferowany po prostu jako Beijing 7.

W ciągu dwóch lat użytkowania został on przeceniony raptem o 12%. Z czego to wynika? Jak tłumaczą twórcy badania – „z niedoboru podaży oraz zaawansowanych funkcji tego auta, które sprawiają, że jest on cennym nabytkiem na rynku wtórnym”.

Chińskie marki w Wietnamie wciąż nie mają równie dobrej reputacji, co modele koreańskie czy japońskie. „Kupujący wolą bezpieczne opcje, jeśli chodzi o samochody używane, aby zapewnić sobie stabilność, i często zwracają się ku markom japońskim oraz południowokoreańskim” – mówi Anh Dung, menedżer sprzedaży aut używanych.

Na wartość odsprzedaży wpływają również duże rabaty, jakie oferują chińskie marki na swoje pojazdy. Dung zauważa jednak, że producenci z Państwa Środka stopniowo zyskują zaufanie wietnamskich klientów. Dzieje się tak, ponieważ po 5 latach użytkowania samochody z Chin dowodzą, że są generalnie bezpieczne i godne zaufania.

TUTAJ przeczytasz megatest MG ZS-a pierwszej generacji.

Utrata wartości MG: szersze spojrzenie

Najwyższy spadek wartości MG HS-a może wynikać jednak z faktu, że w zeszłym roku ten chiński producent wprowadził model zupełnie nowej generacji. Nie dość, że jest on większy i lepiej wykończony, to jeszcze dużo nowocześniejszy i po prostu atrakcyjniejszy pod każdym względem.

Właśnie pojawienie się tego samochodu, podobnie jak mniejszego ZS-a w kolejnej odsłonie, może bezpośrednio przekładać się na przeceny ich poprzedników.

O tym, że nowy HS to samochód dużo bardziej dopracowany niż jego poprzednik świadczy wynik naszego testu. „Nowe MG HS AT prezentuje wysoką ogólną formę. Jeśli jednak zestawimy ją z ceną tego auta, okazuje się wręcz nieprzyzwoicie dobre. Ciężko o inny model za podobne pieniądze o tak dobrze wykończonym wnętrzu i równie dobrym wyposażeniu” – piszemy w podsumowaniu.

„Kolejne jasne punkty to obszerna kabina, duży bagażnik, dynamiczny silnik, znakomita skrzynia automatyczna, pewne prowadzenie, świetne wyciszenie oraz dobry ogólny komfort. Nowe MG HS AT to praktycznie kompletny samochód, na dodatek z solidną gwarancją”.