Jakich świateł używać podczas jazdy?

Jesień zbliża się wielkimi krokami. A gdy już się zacznie, nieuchronnie czeka nas pogorszenie się warunków drogowych. Aby być widocznym, musimy używać odpowiedniego oświetlenia. Źle użyte światła np. przeciwmgielne lub drogowe, to spore utrudnienie dla innych kierowców, które w skrajnych przypadkach może być przyczyną wypadków!
Polskie przepisy jasno określają kiedy i gdzie można używać konkretnych świateł. Gdy widoczność jest dobra (np. latem w czasie dnia) za nieodpowiednie oświetlenie można dostać mandat, ale gdy pojawia się mgła, szarówka i szybciej robi się ciemno, światła nabierają kolosalnego znaczenia. Wyjaśniamy z których trzeba korzystać i w jakich sytuacjach, aby nie tylko nie oślepiać i być widocznym, ale także nie dostać mandatu.
Sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease.
Światła – przepisy są jasne
Polskie przepisy jasno precyzują kiedy i jakich świateł należy używać. Przede wszystkim w naszym kraju mamy obowiązek jazdy na światłach mijania przez cały rok. Jest od tego wyjątek – jeśli samochód został wyposażony w światła do jazdy dziennej, można ich używać od świtu do zmroku, przy warunku dobrej przejrzystości powietrza.
Inaczej rzecz ma się ze światłami drogowymi, które mogą być użyte po zmroku, gdy nie oślepia się innych użytkowników dróg (w tym np. kolumny pieszych) oraz gdy przy ulicy nie ma włączonych latarni. Co ciekawe według polskich przepisów świateł drogowych, potocznie zwanych długimi, można używać również w terenie zabudowanym, jednak pod wyżej wymienionymi warunkami.
Inaczej jest ze światłami przeciwmgłowymi (lub przeciwmgielnymi), których można używać tylko gdy widoczność jest zła, tj. gdy na drodze jest mgła. W przypadku przednich (nieobowiązkowych) ustawodawca nie precyzuje dokładnie co to oznacza, w przypadku tych z tyłu już tak. Używa się ich jedynie, gdy widoczność spadnie poniżej 50 m. Do tego te światła są wymagane jako wyposażenie każdego samochodu w Polsce. W przypadku przednich świateł przeciwmgielnych ustawodawca przewidział jeden wyjątek. Jak czytamy w art. 51 ust. 5 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym: „Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza”.
Światła – główne błędy kierowców
Tyle teoria, teraz czas na praktykę. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest jazda na światłach przeciwmgielnych w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Wówczas przednie światła przeciwmgielne mogą oślepiać innych kierowców. Z kolei tylne sprawiają, że mniej widoczne są światła stopu, co stwarza kolejne zagrożenie. Tego typu światła czasem nie są wyłączane także podczas jazdy w korkach, przez co kierowcy jadący z tyłu szybciej się męczą, od silnego, rażącego światła.
Kolejnym relatywnie częstym błędem jest jazda bez świateł po zmroku – zwykle tego typu obrazki można zobaczyć w mieście. Gdy drogę oświetlają latarnie, wielu kierowców zapomina o włączeniu świateł. Jednak czasem winna jest też nowoczesna elektronika. W samochodach wysposażonych w automatyczne światła czasem nie dochodzi do przełączenia się ze świateł do jazdy dziennej na światła mijania. Wtedy zdarza się, że na światłach dziennych część kierowców jeździ gdy jest ciemno, a to oznacza, że ich samochody są z tyłu zupełnie nieoświetlone. Przednie LED-y nie są także zbyt pożądane w przypadku mgły, bo specyficznie rozpraszają światło i mogą prowadzić do oślepiania innych kierujących.