12 sierpnia 2025

Kiedy powstanie newralgiczny odcinek drogi S7?

trasa ekspresowa most
Zdjęcie: GDDKiA

Jeszcze w tym roku kierowcy pojadą trzema nowymi odcinkami S7 pod Warszawą. Nie ma jednak wielu powodów do radości, potrzebna jest za to cierpliwość. Dlaczego?

  • Budowa S7 na odcinku Płońsk–Czosnów jest na finiszu.
  • Wykonawcy chcą skończyć dwa odcinki w październiku, a trzeci do końca 2025 r.
  • Kierowcy pojadą ostatnimi 13 km S7 w Warszawie w 2032 r.

Drogowcy chcą do końca 2025 r. otworzyć 35-kilometrowy odcinek S7 między Płońskiem a Czosnowem pod Warszawą. Jednak muszą jeszcze wybudować 22 km, żeby połączyć Gdańsk z Krakowem ciągłą drogą ekspresową. Budowa S7 może się zakończyć nawet za dekadę.

Budowa S7 – odcinek Czosnów-Modlin prawie gotowy

Ministerstwo przekazało, że roboty trwają na trzech odcinkach: Płońsk Południe (Siedlin) – Załuski, Załuski – Modlin oraz Modlin – Czosnów. Przebudują dotychczasową dwujezdniową trasę na drogę ekspresową z dwiema jezdniami po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podała aktualny postęp prac:

  • Płońsk Południe – Załuski: 79%
  • Załuski – Modlin: 87%
  • Modlin – Czosnów: 95%

Strony podpisały aneksy wydłużające terminy realizacji. Na odcinku Płońsk Południe – Załuski prace według umowy kończą się w marcu 2026 r. Dwa pozostałe fragmenty miały być gotowe przed końcem wakacji. Teraz wykonawcy celują w październik, za co mają zapłacić kary umowne. Za to prawie 13-kilometrowy odcinek na południe od Płońska chcą udostępnić jeszcze w 2025 r.

Budowa S7 – kolejny odcinek z opóźnieniem

GDDKiA zapowiada, że jeszcze przed końcem 2025 r. chce rozpocząć budowę odcinka S7 z Czosnowa do Kiełpina za Łomiankami. Dlatego w miejscu obecnego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną w Czosnowie, które generuje korki, powstanie bezkolizyjny węzeł.

Umowę strony podpisały w listopadzie 2023 r., a finał prac zaplanowały na wiosnę 2027 r. Jednak coraz więcej wskazuje na przesunięcie harmonogramu. Powodem nie są opóźnienia po stronie wykonawcy, lecz przedłużające się procedury ponownej oceny oddziaływania na środowisko.

W związku z tym konsultacje społeczne potrwają do września. Następnie wojewoda wyda decyzję, która pozwoli rozpocząć roboty. W efekcie istnieje ryzyko, że termin zbiegnie się z przerwą zimową.

S7 w Warszawie za 10 lat?

Najtrudniejszy, 13-kilometrowy odcinek „siódemki” w granicach Warszawy pozostaje na etapie planowania. Inwestor chce zakończyć budowę w 2032 r. Od ubiegłego roku trwają prace projektowe nad nowym wjazdem do stolicy. Trasa ominie Łomianki i Młociny oraz skieruje ruch tranzytowy na obwodnicę, a dalej na S7, A2 i S8. Projektanci mają ukończyć dokumentację w przyszłym roku. To pozwoli złożyć wniosek o realizację inwestycji, a następnie ogłosić przetarg. Zadanie będzie wymagające: pięć węzłów i dwa tunele.

Według obecnych założeń prace ruszą w 2028 r., a pierwsze pojazdy pojadą tym odcinkiem w 2032 r. Harmonogram jest bardzo ambitny i trudno będzie go dotrzymać. Bardziej realny termin oddania stołecznego fragmentu S7 to 2035 r.