Kolejny chiński gigant planuje szturm na Europę

Firma GAC, jeden z największych producentów samochodów w Państwie Środka, szykuje się do podboju Europy. W obliczu karnych ceł na chińskie samochody elektryczne, koncern rozważa tzw. produkcję lokalną.
Chiński koncern GAC, będąca jednym z największych producentów samochodów w Państwie Środka, przygotowuje się do wejścia na europejski rynek, koncentrując się na produkcji pojazdów elektrycznych (EV). Jak donosi Reuters, firma bada możliwości produkcji na naszym kontynencie.
Ma to na celu uniknięcie karnych ceł, które Unia Europejska nałoży na samochody elektryczne „made in China” – informuje portal elektromobilni.pl
GAC planuje fabrykę w Europie
Producent prowadzi wstępne rozmowy na temat ewentualnej budowy nowej fabryki w Europie lub przejęcia już istniejącego zakładu. To mogłoby pomóc w obejściu barier celnych – donosi Reuters.
Dyrektor generalny działu międzynarodowego GAC, Wei Heigang, podkreśla, że koncern intensywnie analizuje różne możliwości i że w dłuższej perspektywie powinno udać się znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Obecnie ten chiński producent nie sprzedaje jeszcze pojazdów elektrycznych w Europie, ale zamierza to wkrótce zmienić.
Na targach motoryzacyjnych w Paryżu Chińczycy pokazali SUV-a, przygotowanego specjalnie dla Europy.
Duże ambicje GAC-a
GAC to Guangzhou Automobile Group – państwowy chiński gigant motoryzacyjny, założony w 1997 roku. Firma postawiła sobie ambitny cel sprzedaży 500 000 pojazdów na rynkach zagranicznych do 2030 roku.
W swoim portfolio ma szeroką gamę modeli, zarówno spalinowych, jak i elektrycznych. Na rodzimym rynku w ofercie znajdują się SUV-y, sedany i pojazdy typu MPV. Wśród nich dominują wersje spalinowe, co pokazuje, że tradycyjne napędy wciąż odgrywają ważną rolę w ofercie koncernu. '
Najciekawszym modelem modelem elektrycznym koncernu jest Aion V. To elektryczny SUV o zasięgu 520 km. Jego debiut w Europie jest przewidziany w połowie 2025 roku. Cena ma wynosić mniej niż 40 000 euro (TUTAJ zobaczysz porównanie zasięgów: Tesla z ogromnym przebiegiem kontra nowe elektryki).
Po premierze Aiona V, GAC planuje wprowadzenie kolejnego pojazdu na Stary KontynenT. Będzie to mały, elektryczny hatchback, który pojawi się tutaj pod koniec 2025 roku – donosi Reuters.
GAC, czyli kolejna chińska firma w Europie
GAC to niejedyna chińska firma, która zamierza zaistnieć na europejskim rynku motoryzacyjnym. W ciągu ostatnich kilku lat coraz więcej azjatyckich marek pojawia się na Starym Kontynencie. Obecnie to: MG, BYD, DR Automobiles, Lynk & Co, GWM (Great Wall Motors), XPeng, Zeekr, Nio, Maxus, Omoda, EMC, Sportequipe, DFSK, Aiways, BAIC Beijing, Leapmotor, Hongqi, Geely, JAC oraz Forthing.
Według analityków JATO Dynamics, chińskie marki samochodów zyskują coraz większą popularność na Starym Kontynencie. Co więcej, część z nich oferuje już dobrze sprzedające się modele elektryczne.
Ranking sprzedaży za pierwszy kwartał 2024 roku, obejmujący dane z 28 europejskich krajów, pokazuje, że liderem wśród tych producentów jest MG, należące do państwowego koncernu SAIC. Ta brytyjsko-chińska marka zdominowało rynek, sprzedając ponad 58 tys. aut, co stanowi aż 70% całkowitej sprzedaży chińskich marek w Europie.
Warto podkreślić, że producenci z Państwa Środka coraz mocniej koncentrują się na rozwoju elektromobilności. Przykładem tego trendu są m.in. marki Nio czy Zeekr, których oferta w Europie opiera się wyłącznie na pojazdach elektrycznych.
Elektryczne SUV-y i sedany zyskują na popularności, a innowacyjne rozwiązania, takie jak np. wymienne baterie, przyciągają coraz większą liczbę europejskich klientów. Na podobnej drodze jest również XPeng, który intensywnie pracuje nad swoją pozycją na Starym Kontynencie.