1 października 2025

Otwarcie obwodnicy Łomży. Via Baltica w Polsce już gotowa

obwodnica łomża via baltica
Zdjęcie: GDDKiA

Od 2 października kierowcy pojadą dwujezdniowym odcinkiem S61 pod Łomżą. To ostatni brakujący fragment trasy Via Baltica w Polsce, czyli jednego z najważniejszych korytarzy transportowych w UE.

  • S61 pod Łomżą przejezdna w pełnym standardzie ekspresowym.
  • 12,9 km nowej drogi ułatwi tranzyt i odciąży miasto.
  • Via Baltica w Polsce w całości ukończona.

Od jutra kierowcy skorzystają z 12,9-kilometrowego odcinka obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 w układzie dwujezdniowym. To finalny element, dzięki któremu polska część szlaku Via Baltica, licząca ponad 310 km, jest już kompletna.

Obwodnica Łomży – w pełni ekspresowa S61 

Pierwszą jezdnię odcinka Łomża Zachód-Kolno oddano do ruchu we wrześniu 2024 r., co pozwoliło znacząco ograniczyć tranzyt przez miasto. Teraz cała obwodnica będzie działać w standardzie ekspresowym. Nowa trasa S61 łączy węzeł Łomża Zachód z istniejącym już węzłem Kolno, umożliwiając pojazdom jadącym zarówno z Budziska w stronę Warszawy, jak i w przeciwnym kierunku, ominięcie Łomży.

Potrzeba tej inwestycji była ogromna – według danych z pomiaru ruchu w 2022 r. na DK61 między granicami miasta przejeżdżało średnio ponad 14,4 tys. pojazdów na dobę.

Trudna budowa S61

Przez wiele miesięcy ruch na obwodnicy odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach, co wymagało ograniczenia prędkości do 80 km/h i wprowadzenia zakazu wyprzedzania. Kluczowym elementem inwestycji jest najdłuższy most w województwie podlaskim – 1205-metrowa dwujezdniowa konstrukcja, stanowiąca niemal 10% długości całej obwodnicy. Jednak to nie wyzwania techniczne były przeszkodą w szybkim ukończeniu trasy. Historia budowy była skomplikowana z powodu problemów z wykonawcami.

Początkowo kontrakt realizowała włoska firma TOTO, która nie rozpoczęła robót mimo wezwań GDDKiA. W maju 2021 r. zerwano umowę i ogłoszono nowy przetarg. Najpierw wybrano konsorcjum NDI, ale wykonawca nie spełnił warunków doświadczenia i w styczniu 2022 r. unieważniono wybór. Ostatecznie w marcu 2022 r. podpisano umowę z firmą Intercor z Zawiercia. Kontrakt wart ponad 713 mln zł został zrealizowany, a obwodnica Łomży oddana w pełnym standardzie.

Via Baltica – korytarz północ–południe

Via Baltica to międzynarodowa droga E67, która łączy Warszawę z państwami bałtyckimi. Na terenie naszego kraju została zrealizowana jako droga ekspresowa S61, łącząca się z trasą S8 i S16. Przebiega od Warszawy przez Wyszków, Ostrów Mazowiecką, Łomżę, Ełk i Suwałki do Budziska na granicy z Litwą. Dalej prowadzi przez Kowno i Wilno na Litwie, Rygę na Łotwie i Tallinn w Estonii. Z Tallinna można kontynuować podróż promem do Helsinek w Finlandii.

Trasa ma ogromne znaczenie gospodarcze i transportowe, ponieważ jest jednym z dziewięciu korytarzy sieci TEN-T (Morze Północne-Bałtyk). Ukończenie obwodnicy Łomży oznacza, że cała polska część Via Baltica jest już gotowa. Pierwszy odcinek – obwodnica Stawisk – został oddany do użytku w grudniu 2013 r. Teraz, po blisko 12 latach, domknięto całość szlaku w granicach Polski.