Kabrioletów już prawie nikt nie chce, ale na świecie rządzi jeden model

Kabriolety powoli znikają ze światowych rynków. O ile niegdyś prawie każdy producent miał przynajmniej jedno takie auto w ofercie, o tyle obecnie są one coraz mocniej spychane na margines. Który samochód był najpopularniejszym kabrioletem na świecie w 2024 roku i ile kosztują najtańsze kabriolety na OTOMOTO? Czas na odpowiedź.
- Rynek nowych kabrioletów, podobnie jak ich oferta, obecnie się kurczy.
- W 2024 roku na całym świecie sprzedano o 20% mniej takich samochodów niż w 2023 roku.
- Najwięcej klientów zdecydowało się na niewielkiego japońskiego roadstera.
Jeszcze 10-15 lat temu samochody ze zdejmowanym dachem wytwarzali praktycznie wszyscy. Przykładowo, Peugeot w swojej ofercie miał 207 i 307 CC, a Opel – Astrę Twin Top i Tigrę.
Obecnie w kabriolety „bawią się” już praktycznie wyłącznie producenci samochodów premium lub luksusowych. Wśród zwyczajnych wytwórców takie auta oferują m.in. Fiat, Ford i Mazda.
Reszta z nich zrezygnowała, ponieważ są nieopłacalne, a pieniądze trzeba wydawać przede wszystkim na… rozwój elektromobilności.
Sprzedaż kabrioletów: rynek skurczył się o 20%
W 2024 roku na całym świecie nabywców znalazło 193 000 samochodów z otwieranym dachem. Czyli kabrioletów i roadsterów. Oznacza to, że rynek skurczył się o 20% względem 2023 roku.
Ze światowego TOP 10 tylko 3 modele zanotowały wzrosty. To leciwa już Mazda MX-5 (+5%), schodzące w tym roku z rynku Porsche 718 Boxster (+27%) oraz Audi A5 (+23%).
Największy spadek był dziełem z kolei Fiata 500, który rok do roku stracił 50% klientów. Wynika to z faktu, że aktualnie na rynku wciąż pozostaje wyłącznie elektryczny wariant tego samochodu. Nowa spalinowa „pięćsetka” w odmianie z otwieraną środkową częścią dachu powinna pojawić się na przełomie roku.
Sprzedaż kabrioletów: MX-5 i długo nikt
Oto najpopularniejsze samochody z otwieranym dachem w 2024 roku (za Car Industry Analysis):
- Mazda MX-5: 27 900 szt. (+5%)
- BMW 4: 18 100 szt. (-24%)
- Porsche 911: 16 800 szt. (-4%)
- Fiat 500: 15 500 szt. (-50%)
- Mini Cabrio: 15 200 szt. (-46%)
- Ford Mustang: 13 100 szt. (-5%)
- Porsche 718 Boxster: 12 600 szt. (+27%)
- Mercedes CLE: 12 500 szt. (nowość)
- BMW Z4: 10 600 szt. (-5%)
- Audi A5: 10 600 szt. (+23%)
Kabriolety na OTOMOTO
Na OTOMOTO obecnie znajduje się około 4000 ogłoszeń samochodów typu kabriolet, z czego 127 to pojazdy nowe. Łącznie na platformie mamy nieco ponad 247 000 ofert sprzedaży, co oznacza, że auta z otwartym dachem to zaledwie 1,6% z nich.
Bilet wstępu do świata kabrioletów stanowią głównie leciwe Peugeoty 206. Aż 6 z 10 najtańszych samochodów tego typu to właśnie leciwe „dwieścieszóstki”. W zależności od stanu, przebiegu i rocznika trzeba za nie zapłacić od 2500 do 3700 zł.
Najniżej wyceniono Mitsubishi Colta z otwieranym dachem. Kosztuje ono 2000 zł, ale ma do wymiany przepustnicę, a dach się nie otwiera. Właściciel sprzedaje to auto w całości lub na części.
Wśród najtańszych kabrioletów na OTOMOTO można znaleźć też rodzynka w postaci Forda Streetka 1.6. Auto ma przebieg 120 369 km, 95-konny silnik 1.6 i według właściciela jest w bardzo dobrym stanie, pomimo że wyprodukowane je w 2003 roku. Cena? 5900 zł.