Toyota i długo, długo nikt. Te marki rządzą na światowych rynkach

Toyota od dobrych kilku lat jest najchętniej wybieraną marką nad Wisłą. Okazuje się jednak, że po samochody tego wytwórcy sięga niemal cały świat. Jest on liderem na większej liczbie najważniejszych rynków niż wszyscy inni producenci razem wzięci.
- Toyota nie tylko sprzedaje najwięcej samochodów na świecie.
- To również najchętniej wybierana marka w największej liczbie krajów.
- Z czego bierze się jej dominacja?
W samym 2024 roku Toyota sprzedała 10,8 mln samochodów, wyprzedając Grupę Volkswagen (9,03 mln) oraz koncern Hyundai-Kia (7,23 mln). Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce znaleźli się dwaj producenci z Chin. Na piątym miejscu uplasował się BYD (4,27 mln), a na dziesiątym – Geely (3,33 mln).
Sama Toyota w 2024 roku sprzedała jednak prawie tyle samochodów, co dwaj najwięksi producenci z Państwa Środka razem wzięci oraz dziewiąty Nissan (3,35 mln).
TUTAJ przeczytasz test Toyoty Camry.
Toyota liderem na 76 rynkach
Ale jeszcze bardziej imponuje fakt, że Toyota w 2204 roku była liderem aż na 76 najważniejszych światowych rynkach. „Jest to preferowana marka samochodów nie tylko na dużych rynkach, takich jak USA czy Japonia, ale także główny wybór konsumentów w dużej części gospodarek wschodzących i ubogich” – informuje Car Industry Analysis.
Jej dominacja bierze się z umiejętności dostosowania do potrzeb różnych rynków oraz z długoletniej obecności w większości krajów świata. W rezultacie Japończycy oferują inne linie modelowe w Europie, USA czy w Azji.
Na drugim miejscu rankingu uplasował się Volkswagen, który w 2024 roku był najchętniej wybierany w raptem 11 krajach świata. Za nim znalazły się Skoda (8) oraz Kia i Suzuki (po 7 krajów).
Co istotne, o ile sama Toyota prowadzi w 76 krajach, o tyle reszta producentów przewodzi na 69 różnych rynkach. Oznacza to więc absolutną dominację tego wytwórcy.
TUTAJ przeczytasz test nowego Suzuki e Vitara.
Toyota i długo, długo nikt
Na tylu rynkach rządzą ci wytwórcy (dane: Car Industry Analysis):
- Toyota: 76 (m.in. Australia, Estonia, Etiopia, Kuwejt, Łotwa, Malta, Polska, Tajwan, Ukraina, USA, Zambia)
- Volkswagen: 11 (m.in. Albaia, Austria, Belgia, Dania, Luksemburg, Niemcy, Szwecja)
- Skoda: 8 (m.in. Bułgaria, Czechy, Macedonia, Słowacja)
- Kia: 7 (m.in. Aruba, Cypr, Liban, Mongolia, Paragwaj)
- Suzuki: 7 (m.in. Indie, Mauritius, Nepal, Pakistan)
- Peugeot: 5 (m.in. Polinezja Francuska, Gwadelupa, Portugalia)
- Renault: 5 (m.in. Francja, Madagaskar, Martinika)
- Fiat: 4 (m.in. Algieria, Włochy, Turcja)
- Hyundai: 4 (m.in. Kazachstan, Korea, Syria)
- Chevrolet: 3 (Ekwador, Urugwaj, Uzbekistan)
- Dacia: 3 (Mołdawia, Maroko, Rumunia)
- Ford: 3 (Kambodża, Kanada, Wielka Brytania)
- Mercedes: 3 (Andora, Liechtenstein, Monako)
- BYD: 2 (Chiny, Tadżykistan)
- Nissan: 2 (Egipt, Meksyk)
- Tesla: 2 (Hong Kong, Norwegia)
Absolutna dominacja w 35 krajach
To jeszcze nie wszystkie osiągnięcia Toyoty. W 2024 roku na 35 światowych rynkach (powyżej 400 tys. aut rocznie) miała ona minimum 25-procentowy udział. Największy zanotowała w Jemenie (94%), Nigerii (77%) oraz Turkmenistanie (62%). W samej Japonii samochody tego wytwórcy wybrało 31% osób.
Na liście Car Industry Analysis z minimum 25-procentowym udziałem widnieją też inne marki, ale są one w mniejszości. Łącznie można naliczyć 11 producentów. To Suzuki (4 rynki), Hyundai (2) oraz Chevrolet, Fiat, Perodua, Belgee, BYD, Saipa, Skoda, Dacia i Kia (po 1).