Jesień? W marce Dacia jest wiosna! Oto nowy Spring, a także zapowiedź jego następcy. Będzie hipstersko

Myśląc o samochodach przystępnych cenowo, często do głowy przychodzi Dacia. W Polsce znana jest głównie dzięki modelom spalinowym, ale rumuński producent ma w ofercie również tani samochód elektryczny. Dacia Spring właśnie otrzymała pokaźny zastrzyk mocy oraz… potencjalnego następcę.
- Dacia Spring to przystępny cenowo, miejski samochód elektryczny, który odniósł sukces rynkowy w Polsce i Europie.
- Zmodernizowany Spring otrzymał mocniejsze silniki (70 KM i 100 KM) oraz nowy akumulator LFP, zachowując zasięg 225 km (WLTP).
- Dacia Hipster Concept to zapowiedź następcy Springa – ultrakompaktowego, lekkiego i niezwykle praktycznego auta.
Polacy lubią Dacię Spring. Ten rumuński model wdarł się na najwyższy stopień podium rankingu sprzedaży nowych samochodów elektrycznych na początku tego roku. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy nad Wisłą zarejestrowano 289 egzemplarzy tego auta. Jak podkreślają przedstawiciele marki, aż 81% z nich trafiło do klientów indywidualnych.
Sukces rynkowy Springa
W całej Europie od premiery w 2021 roku Spring sprzedał się w liczbie ponad 179 000 egzemplarzy (dane do czerwca 2025 roku). W samym 2025 roku Dacia dostarczyła do klientów aż 17 000 Springów, co zapewniło mu drugie miejsce na europejskim rynku wśród segmentów A, B, B-SUV.
Dacia Spring zdecydowanie nie jest samochodem pozbawiony kompromisów, ale mimo to klienci doceniają to, co oferuje. Duża zasługa w tym należy do programu dopłat NaszEauto, który w przypadku niedrogiego auta potrafi zbić cenę prawie o połowę.
Nowe moce i akumulator
Najważniejsze zmiany w odnowionej Dacii Spring obejmują nowe silniki. Bazowa jednostka napędowa będzie teraz mieć 70 KM zamiast dotychczasowych 45 KM. Z kolei mocniejszy napęd dostanie dodatkowe 35 KM, co oznacza wzrost z 65 KM do 100 KM.
Jak podaje producent, nowe silniki dostarczają nie tylko większą moc, ale także moment obrotowy. Przyrost niutonometrów wynosi nawet do 20%, co klienci odczują choćby w pomiarach elastyczności.
Dacia deklaruje, że przyspieszenie od 80 do 120 km/h zmieni się drastycznie. W wersji Spring 45 zajmowało ono 26,2 s, a w mocniejszym Springu 65 było to 14,0 s. Teraz czas spada do 10,3 s dla Springa 70 oraz do 6,9 s w przypadku Springa 100.
Dacia twierdzi, że taki zastrzyk mocy sprawi, iż Spring o wiele lepiej będzie nadawał się do ruchu pozamiejskiego oraz nawet autostradowego, zapewniając większy komfort jazdy.
Zasięg i ładowanie
Energię do mocniejszych silników będzie dostarczać nowy akumulator o pojemności 24,3 kWh, który po raz pierwszy w Grupie Renault wykorzystuje technologię litowo-żelazowo-fosforanową (LFP). To dość nietypowe posunięcie, gdyż dotychczasowy Spring dysponował pakietem ogniw o łącznej pojemności 26,8 kWh.
Mniejszy zestaw ma jednak zapewnić taki sam zasięg, czyli 225 km w cyklu mieszanym WLTP. To powinno wystarczyć Springowi, aby z łatwością przejechać kilka dni na jednym ładowaniu.
Według badań Grupy Renault jej klienci aut na prąd pokonują dziennie dystans raptem około 34 km. Robią to w czterech przejazdach ze średnią prędkością 34 km/h. Konkretnie we Francji 94% kierowców pokonuje mniej niż 40 km dziennie.
Gdyby jednak zaszła potrzeba szybkiego ładowania, to Dacia wyposażyła Springa w nową, opcjonalną ładowarkę pokładową DC o mocy 40 kW (poprzednio 30 kW). Wykorzystanie pełnej mocy pozwoli naładować akumulator od 20 do 80% w 29 minut. Standardem pozostaje ładowarka AC o mocy 7 kW, co umożliwia ładowanie nowego akumulatora od 20 do 100% w 3 godziny i 20 minut zamiast dotychczasowych 4 godzin.
Obiektywnie stosunkowo niewielki akumulator Springa daje się ładować do pełna przez noc nawet poprzez podłączenie zwykłego gniazdka ściennego. Taki zabieg zdaniem Dacii zajmuje 10 godzin i 11 minut. Co ciekawe, Spring opcjonalnie oferuje nawet funkcję V2L (Vehicle-to-Load). Tę samą, która szumnie zawitała w październiku 2025 roku w Tesli Model Y.




Wizja przyszłości: Dacia Hipster Concept
Na polskiej witrynie Dacii póki co nadal dostępne są informacje na temat wersji Spring 45 oraz Spring 65. Za to na głównej stronie producenta wita nas widok najnowszego koncepcyjnego modelu na prąd. Czyżbyśmy patrzyli na następcę Springa? Jest to prawdopodobne.
Dacia Hipster Concept to prosty samochód w czasach skomplikowanych automobili. W kontekście rynku dążącego, by oferować „coraz więcej”, Dacia ma inny cel. Chodzi jej o zapewnienie dostępu do podstawowej mobilności jak największej liczbie osób.
Dacia Hipster Concept to wizja towarzysza codziennego życia: zwinnego, praktycznego i oszczędnego. Są cztery pełnowymiarowe miejsca i modułowy bagażnik o pojemności od 70 l (przy 4 pasażerach) do 500 l (przy 2 pasażerów). Zostały one zamknięte w nadwoziu o długości zaledwie 300 cm, wysokości 153 cm i szerokości 155 cm.
Podobno samochód ma prawdziwie przestronne wnętrze zamknięte w ultrakompaktowym formacie. Co ciekawe, auto ma być o 20% lżejsze od aktualnego Springa i widać to już przy pierwszym kontakcie: np. zewnętrzne klamki drzwi zastąpiono paskami, które są lżejsze i tańsze.
Prostota
Z wyglądu Dacia Hipster Concept wyróżnia się bardzo prostym designem: to bryła osadzona na czterech kołach w czterech rogach nadwozia. Nie dysponuje praktycznie ani przednim, ani tylnym zwisem.
Podobna prostota wyróżnia także stylistykę przodu z poziomymi liniami i wbudowanymi światłami o prostym designie. Tył został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o funkcjonalności. Klapa bagażnika obejmuje całą szerokość nadwozia Dacii Hipster Concept i otwiera się w dwóch częściach. Tylne światła Dacii Hipster Concept zostały umieszczone za szybą pokrywy bagażnika, dzięki czemu nie potrzebują własnego przeszklenia i są tańsze.
Nadwozie Dacii Hipster Concept jest oferowane w jednym kolorze i barwione w masie. Wyjątkiem są zaledwie trzy lakierowane części.
Wnętrze zorientowane na smartfona
Wnętrze Dacii Hipster Concept ma zapewniać dużą przestronność. Kabina ściśle trzyma się prostopadłościennych kształtów nadwozia, w szczególności za sprawą bardzo zbliżonych do pionu szyb przedniej i tylnej, aby do maksimum wykorzystać dostępną przestrzeń. Aby zmniejszyć koszty i masę pojazdu, zastosowano przesuwne szyby boczne.
Zdaniem Dacii w modelu Hipster Concept wygodnie zmieszczą się cztery dorosłe osoby, a pozycja ciała kierowcy i pasażera jest identyczna jak w Dacii Sandero. Design foteli został uproszczony – ich szkielet pozostaje widoczny. Na dodatek fotele są połączone w formie kanapy (podobnie ma Hyundai Inster).
Dacia Hipster Concept stawia na wykorzystanie smartfona i została wyposażona w stację dokującą. Smartfon staje się także cyfrowym kluczykiem, przy pomocy którego kierowca otwiera samochód i uruchamia silnik.
Gdy znajdzie się on już w pojeździe, smartfon w stacji dokującej posłuży mu jako ekran multimedialny do nawigacji. Smartfon pełni również rolę pokładowego systemu audio w połączeniu z przenośnym głośnikiem Bluetooth.























