VW idzie jak burza, ale jego marża ostro spada. Powód? Zaskakujący!

Miało być lepiej, jest gorzej. Choć Volkswagen w pierwszym kwartale 2024 roku sprzedał więcej aut niż w tym samym okresie poprzedniego roku, jego tegoroczne zyski zmalały o 40,6%. Powód zaskakuje.
- Volkswagen odnotował 40,6-procentowy spadek zysków w pierwszym kwartale 2025 roku.
- Marża operacyjna zmalała z 6,0 do 3,7%.
- Za to bardzo mocno wzrosła sprzedaż aut na prąd.
W tym roku firmy motoryzacyjne prześcigają się w rabatach na samochody elektryczne. Powody ku temu są przynajmniej dwa. Pierwszy to nowe przepisy ograniczające emisję CO2 na wszystkie sprzedane auta danego wytwórcy do 94 g/1 km. Na szczęście rozszerzone z 1 roku na 3 lata.
Drugi powód dotyczy już polskiego rynku. Jest nim wprowadzenie programu NaszEauto, czyli dopłat do nowych samochodów na prąd. Wynoszą one od 18 750 do 40 000 zł i są przeznaczone dla osób fizycznych (w tym z Kartą Dużej Rodziny) oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Spadek marży Volkswagena o 40,6%
Między styczniem a marcem 2025 roku zysk operacyjny koncernu Volkswagen zmalał do poziomu 2,19 mld euro. Stanowi to aż 40,6-procentowy spadek względem tego samego okresu 2024 roku.
Stało się tak pomimo wzrostu sprzedaży samochodów o 1,4% – do poziomu 2,13 mln szt. Przychody wyniosły z kolei 77,6 mld euro (+3%). Z powyższej liczby sprzedanych aut w Europie Zachodniej, 20% stanowiły elektryki. A to oznacza aż 64-procentowy wzrost względem pierwszego kwartału 2024 roku.
Wynik ten bez dwóch zdań pomógł Volkswagenowi w osiągnięciu zaostrzonych celów emisyjnych. Ale w dużej mierze przyczynił się do spadku marży. „Ten sukces rynkowy naszych samochodów elektrycznych wywiera presję na nasze wyniki” – mówi Arno Antiltz, dyrektor finansowy Volkswagena.
W związku z tym niemiecki gigant w pierwszym kwartale 2025 roku odnotował drastyczny spadek marży z 6 do zaledwie 3,7%. To „wyraźnie pokazuje, że przed nami jeszcze sporo pracy” – dodaje Antiltz.
Zwiększenie dostaw elektryków o 59%
Globalnie w pierwszym kwartale 2025 roku Volkswagenowi udało się zwiększyć dostawy aut na prąd aż o 59% . Wyniosły one 216 800 szt. Przekłada się to na ich udział w sprzedaży tego koncernu na poziomie 10% – wzrost z 6%.
Dobrze sprzedają się również hybrydy plug-in. Ich udział w globalnym rynku wyniósł 82 500 samochodów, czyli o 15% więcej niż przed rokiem.
Ale w nadchodzących latach ma on być jeszcze większy, na co z pewnością wpłynie decyzja Volkswagena o wprowadzeniu samochodów elektrycznych z przedłużaczem zasięgu. Już pokazano trzy koncepty, a przedstawiciele tego koncernu przyznali, że opracują osobno takie układy do aut przeznaczonych dla Chin, USA oraz dla Europy.
Spadek marży Volkswagena tylko chwilowy?
Pomimo drastycznego spadku marży w pierwszym kwartale 2025 roku, Grupa nadal spodziewa się zwrotu ze sprzedaży samochodów w całym roku na poziomie 5,5-6,5%.
„Zgodnie z oczekiwaniami, Volkswagen Group rozpoczął rok fiskalny ze zmiennymi wynikami. Nasze samochody są bardzo dobrze odbierane przez naszych klientów. Przyjmowanie zamówień w Europie Zachodniej znacznie wzrosło, a nasze księgi zamówień szybko się zapełniają” – dodaje Antlitz.
Ale obok zwiększonej sprzedaży aut na prąd, na wyniki Volkswagena wpłynęły również m.in. słabnąca pozycja w Chinach, niepewność gospodarcza z powodu gróźb nałożenia ceł przez USA, a także restrukturyzacja spółki zależnej Cariad, zajmującej się oprogramowaniem.