30 czerwca 2025

Nissan poprawił napęd hybrydowy Qashqaia, ale do Chińczyków wciąż mu sporo brakuje

napęd e-Power

Nissan w tym roku co rusz sypie nowościami. Do tej pory pokazał już nowe wcielenia Leafa i Micry, a teraz chwali się odświeżonym układem napędowym e-Power, stosowanym m.in. w Qashqaiu. Zapewnia on lepszą dynamikę niż wcześniej, pracuje ciszej oraz zużywa mniej paliwa. Tyle że pod względem sprawności silnika spalinowego nadal sporo brakuje mu do poziomu chińskich wytwórców.

  • Nissan wprowadza nową generację napędu e-Power.
  • Początkowo znajdzie on zastosowanie w Qashqaiu.
  • Na tle wcześniejszego rozwiązania m.in. pracuje on ciszej i jest oszczędniejszy.
Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Nissan w ostatnim czasie znalazł się praktycznie nad przepaścią. W zeszłym roku stracił netto aż 670,9 mld jenów, czyli, bagatela, 4,5 mld dolarów. W związku z tym planuje zamknąć kilka swoich fabryk oraz zwolnić nawet 20 000 osób

Aby odbić się od dna ta japońska firma potrzebuje obecnie przede wszystkim solidnej restrukturyzacji i nowych modeli. Nie tylko w Chinach, gdzie niedawno pokazała model N7, opracowany z miejscowym Dongfengiem, ale i w innych częściach świata, w tym w Europie.

W tym roku zadebiutowały tutaj już zupełnie nowe generacje Micry i Leafa, natomiast teraz Japończycy wprowadzają na rynek nową generację napędu e-Power. W Japonii znany jest od 2017 roku, natomiast na Starym Kontynencie – od 2022 roku. Można go znaleźć pod maskami X-Traila oraz Qashqaia.

TUTAJ przeczytasz megatest Nissana X-Traila e-Power.

Napęd e-Power: hybryda szeregowa

Napęd e-Power to hybryda szeregowa, w której wprawiane kół w ruch powierzono silnikowi elektrycznemu. Ma on do pary stosunkowo niewielką baterię trakcyjną oraz jednostkę spalinową, odpowiedzialną za jej ładowanie.

W efekcie nie potrzebuje on skrzyni biegów, ani dodatkowego, mechanicznego połączenia z kołami. Podobnie jak w autach na prąd, występuje tutaj rozbudowana rekuperacja, która w najmocniejszym ustawieniu – funkcja e-pedal – pozwala na jeżdżenie Qashqaiem wyłącznie za pomocą pedału gazu.

Nowy układ e-Power otrzymał przede wszystkim opracowany od podstaw napęd elektryczny, zintegrowany w nowym modułowym systemie 5 w 1. Oznacza to, że silnik, generator, reduktor, falownik oraz przekładnia redukcyjna znalazły się teraz we wspólnej, kompaktowej obudowie.

Ponadto w Qashqaiu ograniczono wibracje całego zespołu napędowego oraz poprawiono izolację akustyczną. W rezultacie pod pełnym obciążeniem, a więc w momencie, gdy silnik spalinowy wchodzi na obroty i na nich pozostaje, hałas w kabinie spadł aż o 5,6 dB. To naprawdę dużo.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ DS No8.

Poprawiony silnik benzynowy

Benzynowa jednostka R3 o pojemności 1.5 również została udoskonalona względem tej, stosowanej poprzednio. Wprowadzono w niej patent Nissana, zwany STARC, którego zadanie polega na maksymalizowaniu mieszania powietrza i paliwa w momencie wtrysku.

W efekcie sprawność silnika wzrosła do 42%. Choć to świetny wynik, sporo brakuje do tego, uzyskanego przez chińskich wytwórców. Czyli do BYD-a, a przede wszystkim – do Geely i jego jednostki 1.5, wyróżniającej się wydajnością cieplną na poziomie 47,26%.

1,5-litrowiec R3 Nissana otrzymał ponadto większą niż do tej pory turbosprężarkę (ograniczono obroty maksymalne silnika o 200 obr./min), ale jednocześnie zrezygnowano w nim z technologii zmiennego współczynnika sprężania.

Na poprawę wydajności silnika benzynowego w napędzie e-Power powinien wpłynąć również nowy olej o formule 0W16, ograniczający tarcie wewnętrzne.

TUTAJ poznasz dane techniczne samochodów produkcji Nissana.

Napęd e-Power: ograniczone zużycie paliwa

Nominalna moc układu e-Power pozostała na poziomie 190 KM, jednak pik momentu obrotowego zmalał z 330 do 311 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w podstawowych ustawieniach Qashqaia pozostało na takim samym poziomie 7,9 s.

W trybie Sport maksymalna moc rośnie do 205 KM, a moment obrotowy – do 330 Nm. Pozwala to na skrócenie czasu rozpędzania od 0 do 100 km/h o 0,3 s. Czyli do 7,6 s.

Najbardziej istotne jest jednak ograniczenie zużycie paliwa. O ile poprzedni Nissan Qashqai e-Power średnio potrzebował 5,1 l benzyny na pokonanie 100 km, o tyle odmiana z nowym układem napędowym zużywa już o 0,6 l paliwa mniej.

Japończycy chwalą się również wydłużeniem okresów między przeglądami z 15 do 20 tys. km.

TUTAJ poznasz najlepsze używane samochody rodzinne do 30 tys. zł.

Jaka cena, kiedy na rynku?

Aktualne wcielenie Nissana Qashqaia e-Power stanowi wydatek od 157 200 w wariancie Acenta do 192 250 zł w odmianie Tekna+. Cena tego auta ze zmodyfikowanym napędem nie jest jeszcze znana, ale raczej nie powinna wzrosnąć.

Premiera rynkowa Qashqaia ze zmodernizowanym układem e-Power nastąpi już we wrześniu bieżącego roku.

napęd e-Power
napęd e-Power
napęd e-Power
napęd e-Power
napęd e-Power
napęd e-Power
napęd e-Power
napęd e-Power
napęd e-Power
napęd e-Power