BYD coraz bardziej… europejski. Koncern planuje kolejną fabrykę na Starym Kontynencie

Chiński BYD dąży do tego, aby wszystkie samochody sprzedawane w Europie były produkowane lokalnie w ciągu najbliższych trzech lat. W związku z tym w planach jest kolejna fabryka.
- Planowana trzecia fabryka BYD w Europie ma najprawdopodobniej powstać w Hiszpanii.
- Przeniesienie produkcji na Stary Kontynent pozwoli firmie uniknąć unijnych ceł na chińskie samochody elektryczne.
- Ostateczna decyzja inwestycyjna musi zostać zatwierdzona przez chińskich regulatorów i jest spodziewana przed końcem roku.
Wytwarzanie samochodów w Europie pozwoliłaby koncernowi BYD uniknąć opłat celnych nałożonych przez Wspólnotę. Dlatego ten chiński gigant realizuje plan przeniesienia produkcji na Stary Kontynent. Pierwsze dwie fabryki powstają na Węgrzech oraz w Turcji, ale firma już planuje kolejną.
Przypominamy, że w Unii Europejskiej obowiązują karne cła na elektryki z Państwa Środka. Ich wysokość uzależniono m.in. od stopnia pomocy rządu w Pekinie dla danej marki. W niektórych przypadkach karna taryfa wynosi nawet 35% (+10% regularnego cła).
W przypadku BYD-a każdy oferowany w Europie samochód obciążany jest bazowym cłem 10%, a następnie dodatkową 17-procentową daniną. Łącznie oznacza to 27% wartości pojazdu.
BYD: chińska fabryka w Europie
Według najnowszych informacji opublikowanych przez Reutersa, BYD jest coraz bliżej wmurowania kamienia węgielnego pod budowę swojej trzeciej fabryki w Europie. Na tym etapie koncern rozważa kraj, w którym miałyby powstać zakłady. Reuters otrzymał informacje, że BYD rozważa Hiszpanię jako głównego kandydata na lokalizację swojej trzeciej fabryki w Europie.
Dlaczego Hiszpania, a nie Niemcy (które głosowały przeciwko implementacji ceł)? Jako powody preferencji Hiszpanii wskazuje się stosunkowo niskie koszty produkcji, w tym energii elektrycznej oraz rozwiniętą sieć energii ze źródeł odnawialnych.
Dyrektor generalny BYD-a na Hiszpanię i Portugalię, Alberto De Aza, powiedział agencji Reuters, że Hiszpania byłaby idealną lokalizacją do dalszej ekspansji europejskiej sieci produkcyjnej tego giganta ze względu na infrastrukturę przemysłową i tanią energię elektryczną.
Decyzja i kontekst rynkowy
Ponadto planowany zakład produkcyjny stanowiłby ważny element strategii rozwoju producenta oraz wsparcia hiszpańskich ambicji do odegrania wiodącej roli w produkcji pojazdów elektrycznych. Póki co firma nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji i rozważa inne lokalizacje poza Hiszpanią.
Każda taka decyzja będzie wymagać zatwierdzenia przez chińskich regulatorów. Należy jednak przypomnieć, że rząd w Pekinie zaczyna coraz dokładniej kontrolować przemysł motoryzacyjny.
Wśród potencjalnych kandydatów do zbudowania fabryki nie wymienia się Polski. Warto jednak wspomnieć, że BYD wrzesień tego roku zamknął na drugim miejscu wśród producentów Państwa Środka pod względem sprzedaży nad Wisłą.
Koncern sprzedał w samym wrześniu 735 pojazdów, podczas gdy od początku roku jest to już ponad 3000 aut. Ogłoszenie ostatecznej decyzji spodziewane jest przed końcem roku.