Chińczycy łapią zadyszkę, elektryki zaliczyły rekord – czerwiec 2025 na rynku nowych aut w Polsce

Po miesiącach intensywnych wzrostów marek z Chin, w czerwcu 2025 roku ich sprzedaż nieco wyhamowała. Dotyczy to w szczególności MG, które na tle maja znalazło o 32,9% mniej nabywców. Liderem rynku pozostaje Toyota, a samochody elektryczny zgarnęły dla siebie rekordową liczbę klientów.
- W czerwcu 2025 roku w Polsce zarejestrowano 49 583 nowych samochodów osobowych.
- Liderem wciąż pozostaje Toyota przed Skodą i Volkswagenem.
- Marki chińskie złapały zadyszkę, a MG HS wypadło z TOP15 modeli w Polsce.
Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czerwiec 2025 roku okazał się nieco gorszy niż ten sam miesiąc poprzedniego roku. Zarejestrowano w nim bowiem 49 583 nowych aut osobowych, czyli o 1,3% mniej niż roku temu (-636 szt.). Jednocześnie było to o 6,3% więcej niż w maju 2025 roku (+2949 szt.).
Jak informuje IBRM Samar, spadek sprzedaży rok do roku bierze się m.in. z faktu, że w czerwcu 2024 roku klienci chcieli zdążyć z zakupami przed wejściem w życie normy GSR2 (General Safety Regulation).
„Spowodowało to wówczas obawy przed wzrostem cen samochodów i przyspieszyło planowane zakupy. Poza tym zwiększyło liczbę rejestracji na dealerów, którzy w ten sposób zabezpieczali sobie zapas pojazdów sprzed wejścia w życie nowej regulacji. A więc potencjalnie tańszych” – czytamy w komunikacie Samaru.
Od początku 2025 roku do końca czerwca klientów znalazły 285 282 auta osobowe. Czyli o 3,0% więcej niż przed rokiem (+8335 szt.). Rekord zanotowały elektryki, które w czerwcu tego roku stanowiły aż 7,6% polskiego rynku (3768 szt.).
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ najnowsze DS No8.
Czerwiec 2025 na polskim rynku: słabsza forma MG
Szósty miesiąc roku po raz pierwszy przyniósł spadek udziału w rynku samochodów z Chin. O ile w maju 2025 roku zagarnęły one dla siebie 7,1% rynkowego tortu, o tyle w czerwcu było to już „tylko” 6,1%.
Od początku roku do końca czerwca Polacy kupili 16 616 „chińczyków”, co daje im 5,8-procentowy udział w rynku. W samym czerwcu nabywców znalazło 3032 takich samochodów, czyli o 298 mniej niż w maju.
Liderem nieustannie pozostaje MG, które jednak złapało mocną zadyszkę. W czerwcu 2025 roku zarejestrowano bowiem 828 aut tej marki. To o 32,8% mniej niż w maju (-405 szt.) i o 29,2% mniej niż w szóstym miesiącu 2024 roku (-341 szt.).
Drugie miejsce w czerwcu 2025 roku przypadło Omodzie (722 szt., +0,7% względem maja), natomiast trzecie – BAIC-owi (494 szt., +33,5%). Poza podium wypadło Jaecoo (426 szt., -10,1%), któremu mocno po piętach zaczął deptać BYD (401 szt., +8,4%).
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ BYD Dolphin Surf.
Toyota wciąż na szczycie
W gronie producentów najwyższy stopień podium wciąż okupuje Toyota. W czerwcu ponownie zanotowała ona jednak gorszy wynik niż w tym samym okresie 2025 roku. Nad Wisłą zarejestrowano bowiem 6527 aut tego wytwórcy, czyli o 14,4% mniej niż przed rokiem.
Druga Skoda zaliczyła znakomity czerwiec, notując 32,0-procentowy wzrost (6268 szt.), tym samym mocno zbliżając się do Toyoty. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen (3347 szt., -9,6%). Wyprzedził on Renault (2790 szt., +15,0%), Kię (2747 szt., +1,0%), BMW (2745 szt., +31,3%) oraz Mercedesa (2593 szt., -3,2%).
„Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby samochodów zarejestrowanych w 2025 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – MG o 105,73%. Największy spadek zanotowała Toyota - o 13,01%” – informuje IBRM Samar.
Na liście marek pod względem sprzedaży od początku roku do końca czerwca 2025 wciąż prowadzi Toyota (45 346 szt., -13,0%). Znajduje się ona przed Skodą (30 196 szt., -0,5%), Volkswagenem (20 476, +15,8%), Kią (16 168 szt, +0,04%) i BMW (14 875 szt., +8,7%).
TUTAJ przeczytasz test Toyoty Camry Hybrid.
Czerwiec 2025 na polskim rynku:
Najchętniej wybieranym nowym samochodem na polskim rynku pozostaje Toyota Corolla. W czerwcu 2025 roku przełamała ona negatywny trend ostatnich miesięcy. Na to japońskie auto skusiło się bowiem 1971 klientów, co oznacza wzrost rok do roku o 8,4%.
Największy skok z TOP15 zanotowała, zajmująca 2. pozycję, Skoda Octavia, bo o 27,8% (1733 szt.). Mocno w czerwcu 2025 roku zyskały też Volvo XC60 (+27,0%, 681 szt.), oraz Skoda Kamiq (+26,6%, 814 szt.).
Z kolei w szóstym miesiącu 2025 roku najwięcej straciła Toyota RAV4, która właśnie doczekała się następcy. Liczba rejestracji tego auta zmalała aż o 52,9% (470 szt.) względem czerwca poprzedniego roku. Spadek zanotowały też Lexus NX (-46,3%, 331 szt.), Volkswagen T-Roc (-28,8%, 711 szt.), Toyota Yaris Cross (-28,2%, 857 szt.) oraz Toyota Yaris (-26,8%, 893 szt.).
Liście bestsellerów od początku roku do końca czerwca przewodzi Toyota Corolla (11 375 szt., -18,5%) przed Skodą Octavią (9579 szt., -15,3%) oraz Toyotą C-HR (7811 szt., +16,8%). Z TOP15 polskiego rynku wypadło MG HS, w którego miejsce wskoczyła Skoda Kamiq.