30 czerwca 2025

Jaki samochód rodzinny wybrać? Przegląd modeli Kia

ARTYKUŁ REKLAMOWY

Większość osób zapytanych o to, jaki ich zdaniem powinien być wzorowy samochód rodzinny odpowie, że przestrony, bezpieczny i ekonomiczny. To jednak dość ogólne pojęcia, a wybierając konkretny model powinniśmy opierać się na faktach i konkretach. Jak w takim razie dopasować samochód do potrzeb swojej rodziny?

Auto rodzinne, czyli jakie? Cechy

Przyjęło się, że samochód rodzinny w pierwszej kolejności powinien być przestronny. Ale „przestronność” to pojęcie względne, bo przecież każdy nas ma inne potrzeby, a także inne… wymiary. De facto zatem z rozmiarem aut jest trochę, jak z rozmiarem ubrań – na jednych pasuje M, na innych XXL, jedni dobrze czują się w kroju slim fit, inni upodobali sobie oversized. W przypadku aut znaczenie ma również to, że niektórzy mają kilkuletnie dzieci i nie wyjeżdżają dalej niż kilkaset kilometrów od domu, a inni mają odchowanych nastolatków, z którymi podróżują na drugi koniec Europy, zabierając przy okazji mnóstwo sprzętu sportowego.

Wybierając rozmiar auta rodzinnego powinniśmy najpierw wziąć pod uwagę kilka ważnych parametrów. Między innymi wzrost nasz i naszych dzieci, ich wiek, to jak często i gdzie będziemy podróżowali, jakie mamy potrzeby, jeżeli chodzi o bagaż czy samochód ma służyć także do jazdy po mieście, czy jedynie „w trasę”, a nawet to, czy będzie jedynym czy może drugim samochodem w rodzinie. No i oczywiście budżet. Wszystko to pozwoli nam mniej więcej określić jak duży powinien być nasz samochód rodzinny. Może się okazać, że nie taki duży, jak pierwotnie myśleliśmy. Albo wręcz przeciwnie.

Druga istotna cecha samochodu rodzinnego to bezpieczeństwo. I w przeciwieństwie do przestronności, to jest akurat pojęcie bezwględnie. Auto będzie często transportowało najcenniejszy na świecie „bagaż” – nasze dzieci. Dlatego po prostu musi gwarantować maksimum bezpieczeństwa w każdych warunkach.

Nie należy jednak łączyć wprost poziomu bezpieczeństwa z gabarytami samochodu. Dawniej faktycznie duże samochody zapewniały większe szanse na przeżycie czy mniejsze obrażenia podczas wypadku, ale postęp technologiczny sprawił, że dzisiaj mniejsze modele są równie bezpieczne, jak te duże. Strefy zgniotu, poduszki powietrzne (w tym np. kolanowe, a nawet centralna), konstrukcja kabiny pasażerskiej, a także specjalne materiały kompozytowe, sposób prasowania stali, spawy i nowatorskie kleje – wszystko to znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa nowoczesnych samochodów rodzinnych, bez względu na ich rozmiar i masę.

Jak sprawdzić, czy samochód faktycznie jest bezpieczny? Przede wszystkim sprawdzić, jakie wyniki uzyskał w testach zderzeniowych Euro NCAP oraz amerykańskim IIHS. Instytucje te przyznają nowym autom oceny m.in. za ochronę pasażerów (zarówno dorosłych, jak i dzieci w fotelikach) w różnego rodzaju wypadkach drogowych np. przy zderzeniu czołowym, bocznym czy dachowaniu. Sprawdzane jest także działanie systemów wspomagających kierowcę takich, jak np. autonomiczne hamowanie. Po szeregu testów Euro NCAP przyznaje samochodom gwiazdki – maksymalna ocena to pięć gwiazdek. W dzisiejszych czasach na miano „bezpiecznego samochodu rodzinnego” zasługują wyłącznie te modele, które otrzymały właśnie taką, najwyższą notę.

Zwrócić uwagę należy również na wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. I nie chodzi wyłącznie o liczbę poduszek powietrznych, czy systemy takie jak ABS czy kontrola trakcji, po to standard od wielu lat. Nowoczesne auto rodzinne powinno mieć przede wszystkim systemy wsparcia i wspomagania, które z jednej strony ułatwiają kierowcy prowadzenie auta, a z drugiej – interweniują w sytuacjach zagrożenia. Absolutnym minimum obecnie są:

  • Autonomiczne hamowanie, najlepiej nie tylko przed innymi pojazdami, ale także rowerzystami, motocyklistami i pieszymi.
  • System wykrywający zmęczenie kierowcy i sugerujący przerwę.
  • Asystent pasa ruchu, który nie tylko zapobiega niechcianemu przekroczeniu linii, ale wręcz pomaga utrzymać auto idealnie na środku pasa ruchu.
  • Asystent znaków drogowych, przypominający o ograniczeniach, a nawet automatycznie dostosowujący do nich prędkość samochodu.

Do tego w niektórych modelach mamy cały arsenał bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, np.

  • Autonomiczne hamowanie na skrzyżowaniach, które pomaga uniknąć kolizji w sytuacji, gdy ktoś chce wymusić nam pierwszeństwo, albo my jemu.
  • Wykrywanie ruchu poprzecznego i autonomiczne hamowanie podczas cofania, gdy (np. wyjeżdżamy tyłem z miejsca parkingowego albo garażu).
  • Wykrywanie samochodów w martwym polu lusterek, które nie pozwoli nam zmienić pasa ruchu, gdy wykryje zagrożenie.
  • Asystent jazdy autostradowej, który na drogach szybkiego ruchu sam hamuje i przyspiesza, pomaga zmienić pas podczas wyprzedzania, utrzymać się na swoim pasie ruchu, dostosować prędkość do ograniczeń i warunków na drodze.

Jeżeli mamy małe dzieci, to wybierając samochód rodzinny powinniśmy też zwrócić uwagę na liczbę mocowań ISOFIX służących do wpinania fotelików – to rozwiązanie znacznie bezpieczniejsze niż przypinanie ich wyłącznie pasami. Dzięki ISOFIX fotelik jest niejako złączony z konstrukcją całego samochodu. Dwa mocowania ISOFIX to w zasadzie standard we współczesnych samochodach osobowych. Jeżeli mamy troje dzieci i każde jest w wieku wymagającym użycia fotelika, to powinniśmy szukać aut z trzema lub czterema mocowaniami ISOFIX.

Jaki rodzaj nadwozia wybrać? SUV, crossover, a może kombi?

W ostatnich latach na popularności bardzo zyskały samochody typu SUV i Crossover. Mają zazwyczaj przestronne wnętrza i bagażniki, a do tego podwyższone nadwozia, co ułatwia np. wsiadanie i wysiadanie, wpinanie fotelików, wsadzanie dzieci, poprawia widoczność itp. Do tego SUV-y mogą być wyposażone w napęd na cztery koła, co pozwala korzystać z nich również poza asfaltem.

Samochody typu kombi też mają swoje zalety. Przez to, że są niższe i mają mniejszy prześwit, to z reguły lepiej się prowadzą, zużywają mniej paliwa, mają mniejszą masę i lepsze osiągi (gdy porównujemy takie same silniki), a do tego są tańsze.

Auto dla rodzinny 2+2

W przypadku rodzin z dwojgiem dzieci dobrze sprawdzi się samochód typu kombi ewentualnie kompaktowy SUV lub crossover. Choć oczywiście wiele zależy od tego, jak duże dzieci mamy. Jeżeli podróżują jeszcze w fotelikach, to zdecydowanie łatwiej będzie je w nich zapinać w SUV-ie lub Crossoverze, ze względu na to, że auta te mają wyższe nadwozia i łatwiejszy dostęp do wnętrza. Wyrośniętym nastolatkom również będzie wygodniej w kompaktowym SUV-ie niż w kompaktowym kombi. Ale np. kilkuletnie dzieci, bez fotelików, spokojnie pomieszczą się w kombi i będzie im wygodnie.

Dobrym przykładem kompaktowego SUV-a idealnie skrojonego pod potrzeby rodziny 2+2 jest Kia Sportage – najpopularniejsze auto w tym segmencie i jeden z najlepiej sprzedających się SUV-ów w Polsce. Choć auto ma tylko nieco ponad 4,5 metra długości, to dysponuje przestronna kabiną i bagażnikiem o pojemności od 540 do niemal 600 litrów. Dostępne jest w wersji benzynowej, hybrydowej i hybrydowej plug-in (PHEV), która tylko na prądzie może przejechać około 65 km. Możemy wybierać pomiędzy napędem na przednią oś i cztery koła oraz między skrzynią manualną, a automatyczną. W testach bezpieczeństwa Euro NCAP Kia Sportage otrzymała pięć gwiazdek i już w standardowym wyposażeniu ma szereg systemów bezpieczeństwa, które ułatwiają jazdę i wspomagają kierowcę w krytycznych sytuacjach.

Alternatywą dla rodziny 2+2 może być Kia Ceed Kombi, która jest nawet dłuższa od Sportage’a. Ma nieco mniej miejsca na tylnej kanapie, ale wyróżnia się na rynku ogromnym bagażnikiem – ma on aż 625 litrów pojemności, a w wyższych wersjach wyposażony jest w bardzo praktyczny system mocowań bagażu, obszerne schowki pod podłogą, siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową od pasażerskiej, kanapę dzieloną w proporcjach 40:20:40, co umożliwia np. jednoczesne przewożenie czterech pasażerów i ich nart. Już w podstawowej wersji Ceed ma system autonomicznego hamowania wykrywający nawet pieszych czy rowerzystów oraz system LFA utrzymujący auto pośrodku pasa ruchu. W pakietach albo wyższych wersjach auto ma systemy bezpieczeństwa, których nie powstydziłyby się samochody luksusowe – dzięki nim Ceed uzyskał pięć gwiazdek w testach Euro NCAP.

Auto dla rodziny 2+3

Tutaj potrzeba już czegoś większego, ale znowu dużo zależy od wieku i wzrostu naszych dzieci. Jeżeli wszystkie są na tyle małe, że muszą podróżować w fotelikach, to powinniśmy szukać auta z co najmniej trzema mocowaniami ISOFX. Jeżeli np. dwoje dzieci podróżuje w fotelikach, a drugie jest starsze, to wystarczą nam dwa mocowania ISOFIX w aucie. Ale jednocześnie zwróćmy uwagę, aby samochód miał na tyle szeroką kabinę pasażerską, żeby trzecie, starsze dziecko zmieściło się na tylnej kanapie na środkowym miejscu, pomiędzy fotelikami i aby było mu tam wygodnie. Do przewozu trojga dzieci można też śmiało wykorzystać auto siedmioosobowe.

Bardzo dobrym przykładem samochodu dla rodziny 2+3 jest Kia Sorento. Auto jest szersze od Sportage’a o kilka centymetrów, więc możliwe, że tylna kanapa pomieści troje dzieci. O ile na środkowym miejscu będzie podróżowała będzie starsza pociecha, bez fotelika. Wówczas do dyspozycji będziemy mieli nawet 800 litrów bagażnika! A co, jeśli potrzebujemy miejsca na trzy foteliki? Wówczas dwoje dzieci możemy usadowić na kanapie w drugim rzędzie, a trzecie… w bagażniku. Bo Sorento w standardzie ma dwa składane fotele w trzecim rzędzie. Rozkładając jeden z nich zyskujemy dodatkowe miejsce i nadal mamy około 500 litrów miejsca na bagaże. Co więcej, Sorento występuje również w wersji sześcioosobowej, która w drugim rzędzie ma dwa niezależne fotele i nie tylko starsze dzieci, ale także dorośli będą tam podróżowały w iście królewskich warunkach.

Nie bez znaczenia jest fakt, że w każdej wersji Sorento ma przesuwaną tylną kanapę z regulowanym pochyleniem oparcia. Aby dostać się do trzeciego rzędu wystarczy nacisnąć jeden przycisk na fotelu. Aby złożyć siedzenia w bagażniku wystarczy nacisnąć jeden przycisk w bagażniku. Nawet w trzecim rzędzie siedzeń są uchwyty na kubki, gniazda USB-C a nawet regulacja nawiewu klimatyzacji. Oczywiście Sorento otrzymało pięć gwiazdek w testach Euro NCAP i na pokładzie może mieć absolutnie wszystkie najnowocześniejsze systemy wspomagania i bezpieczeństwa, łącznie z asystentem jazdy autostradowej. Dostępne jest w wersji hybrydowej. (HEV), hybrydowej plug-in (PHEV), a nawet z poczciwym dieslem. No i oczywiście z napędem na cztery koła.

Auto rodzinne 7-osobowe

Dawniej rolę samochodów dla dużych rodzin pełniły minivany. Dzisiaj przejęły ją siedmioosobowe SUV-y, które mają trzeci rząd siedzeń. Gdy przewozimy mniejszą liczbę pasażerów siedzenia te można schować w podłodze – wówczas dysponujemy większym bagażnikiem. Nie musimy też rozkładać wszystkich siedmiu siedzeń. Można przewozić np. sześć osób, jedno siedzisko w bagażniku pozostaje wówczas złożone i mamy więcej miejsca na walizki.

Świetną alternatywą dla minivana jest Kia EV9. Do tego stopnia, że możemy sobie wybrać jeden z trzech układów foteli (jeden siedmioosobowy z kanapą w drugim rzędzie i dwa sześcioosobowe). W pakiecie Lounge mamy w drugim rzędzie dwa niezależne fotele z funkcją przesuwania i obracania o 90 lub 180 stopni. To znacząco ułatwia np. wpinanie fotelików i wkładanie w nie dzieci. Podczas jazdy pociechy mogą siedzieć tyłem do kierunku jazdy i twarzami do siebie. W każdej chwili można im zmienić pozycję.

Do tego EV9, dzięki temu, że od podstaw zostało zbudowane jako rodzinny elektryk, ma mnóstwo przestrzeni we wnętrzu. Siedząc w drugim rzędzie można rozprostować nogi, a na fotelach Relax (mają elektryczne sterowanie, podnóżki, wentylację, specjalne zagłówki) zająć pozycję półleżącą. Do tego dochodzi całkowicie płaska podłoga, co oznacza, że w wersji siedmiomiejscowej na tylnej kanapie spokojnie mogą podróżować trzy osoby, a ta na środkowym siedzisku będzie miała bardzo wygodnie.

EV9 oczywiście otrzymało pięć gwiazdek w testach Euro NCAP, oferuje szereg systemów wspomagających, ładuje się od 10 do 80 proc. w 24 minuty i ma zasięg przekraczający 500 km. Do 100 km/h przyspiesza w 5,3 sekundy i ma mnóstwo rodzinnych udogodnień. Choćby rozkładany stolik w wersjach sześcioosobowych, gniazda USB-C dla wszystkich pasażerów, liczne schowki, rolety przeciwsłoneczne w tylnych drzwiach, trzystrefową klimatyzację z nawiewem na trzeci rząd siedzeń i wiele innych.

Auto rodzinne, podsumowanie

Obecnie każda rodzina można zaleźć samochód idealnie dopasowany do swoich potrzeb. Wszystko zależy od tego jaki mamy budżet, jakiego bagażnika potrzebujemy, jakich osiągów, udogodnień, rozwiązań etc. Zawsze jednak powinniśmy zwracać uwagę na poziom bezpieczeństwa i to, czy naszym dzieciom będzie po prostu wygodnie i będą mogły podróżować spokojnie – bo od tego w dużej mierze zależy również nasza wygoda i spokój.