14 maja 2025

Zaskakująco dobre GAC i Hongqi w chińskim badaniu jakości. Rozczarowujące BYD i Denza

GAC w Polsce - jakość chińskich samochodów

W najnowszym rankingu jakości chińskich samochodów, przeprowadzonym przez platformę China Automobile Quality Network, ze świetnej strony pokazał się przede wszystkim GAC. Dobrze wypadły też modele Leapmotora i Hongqi, ale rozczarowujące wyniki uzyskały BYD, Denza oraz Xiaomi.

  • Najnowszy ranking jakości (za I kwartał 2025 r.) obejmuje chińskie auta o średniej i dużej mocy.
  • Najgorszy wynik uzyskało Xiaomi SU7.
  • Wśród samochodów, które wzięto pod uwagę, znalazły się modele producentów obecnych nad Wisłą.

W aktualnym zestawieniu dotyczącym jakości nowych samochodów na prąd z Chin znalazło się 29 modeli, z czego 15 uzyskało wynik powyżej średniej (wliczając w to wartość średnią), a 14 – poniżej. Ranking przygotowała organizacja China Automobile Quality Network.

Jest ona pierwszą oficjalną platformą służącą do monitorowania skarg dotyczących jakości samochodów. Za tym przedsięwzięciem stoi Państwowa Administracja ds. Regulacji Rynku.

Ocenia ona pięć czynników: reklamacje i usterki, ryzyko wystąpienia usterek, niezawodność, bezpieczeństwo oraz ochronę środowiska.

TUTAJ znajdziesz ranking początkowej jakości aut chińskich producentów.

Jakość chińskich samochodów: GAC na czele

Wśród wszystkich samochodów najlepiej wypadł GAC Hyptec GT, który uzyskał wynik 149 punktów. Ta chińska marka właśnie szykuje się do debiutu na polskim rynku, gdzie początkowo zaoferuje trzy modele. Będą to Aion V, Aion Y Plus oraz właśnie Hyptec, tyle że HT. Ich sprzedaż rozpocznie się w trzecim kwartale bieżącego roku.

Podium uzupełniają Voyah Passion z liczbą 152 punktów oraz Avatr 12 (153 pkt.), będący wspólnym dziełem spółki joint venture pomiędzy Changanem, Huaweiem oraz CATL-em. Przypomnijmy, że Voyah jest obecny w Polsce już od dłuższego czasu.

O ile do tej pory za jego sprzedaż odpowiedział dealer Auto Fus, obecnie przejęła ją spółka AFG Motors, związana z rodziną Fus. W polskiej ofercie tego wytwórcy nie ma jednak modelu Passion. Można za to kupić dużego SUV-a o nazwie Free lub minivana Dream.

Warto też odnotować ósmą pozycję Leapmotora C01 ze 170 punktami, a także obecność Hongqi i jego modelu EH7 (13. pozycja, 179 pkt.). Pierwsza z tych marek nad Wisłą oferuje modele T03 oraz C10 EV i REEV, natomiast druga rozpocznie sprzedaż pod koniec drugiego kwartału 2025 roku z czterema samochodami o napędzie spalinowym.

TUTAJ znajdziesz ranking niezawodności chińskich samochodów.

Nio i Geely ze średnim wynikiem

Nio ET7 i ET9, a także Geely Galaxy E8 uzyskały 183 punkty, czyli średnią dla chińskich samochodów w rankingu China Automobile Quality Network. Ostatnia z wymienionych marek dosłownie przed chwilą zapowiedziała debiut na naszym rynku.

Tyle że z dwoma modelami, spośród których jeden to elektryczne EX5. Drugi ma być kompaktowym SUV-em o napędzie hybrydowym typu plug-in. Dużo wskazuje na Starshipa 7 EM i-PHEV o łącznym zasięgu sięgającym 2390 km.

Poniżej średniej w zestawieniu Chińczyków znalazły się również kolejne modele oferowane w Europie. To Zeekr 001 (185 pkt.) i Lotus Emeya (185 pkt.). BYD Han uzyskał 194 punkty, ale nie występuje na polskim rynku.

Ten chiński gigant jest już jednak dobrze zadomowiony nad Wisłą i z miesiąca na miesiąc radzi sobie coraz lepiej.

TUTAJ przeczytasz o chińskich auta, które wkrótce rozpoczną sprzedaż w Polsce.

Jakość chińskich samochodów: rozczarowująca Denza

Z rozczarowującej strony pokazała się Denza Z9 GT, czyli model marki premium należącej do BYD-a. Choć imponuje ona swoimi możliwościami, jak choćby „chód kraba”, zapracowała jedynie na 214 punkty. A to stawia ten samochód na czwartym miejscu od końca.

Denza już zapowiedziała oficjalny debiut nad Wisłą. Nastąpi to w ostatnim kwartale bieżącego roku. Początkowo do sprzedaży trafią Z9 GT oraz D9. Ten drugi samochód jest potężnym minivanem o napędzie elektrycznym.

Ostatnie miejsce w zestawieniu przypadło Xiaomi SU7 z liczbą 239 punktów. Chińska limuzyna, która wygląda niemal jak Porsche Taycan, stanowi pierwsze wejście tego giganta elektroniki do świata samochodów i w Państwie Środka cieszy się ogromną popularnością. Najlepiej wyraża ją liczba 140 000 sprzedanych egzemplarzy w pierwszym roku obecności tego auta na rynku.

Obecnie Xiaomi powoli tworzy europejską sieć. Sprzedaż samochodów ma wystartować w 2026 lub w 2027 roku.