8 maja 2025

Nowa chińska marka wchodzi do Polski. W swoim portfolio ma hybrydę plug-in o zasięgu 2390 km

Geely EX5

Jameel Motors rozszerza swoją działalność nad Wisłą. Po ogłoszeniu sprzedaży modeli GAC-a, teraz na rynek wchodzi z marką Geely. Na pierwszy ogień idzie 4,6-metrowy SUV EX5, oparty na nowoczesnej platformie modułowej. Później dołączy do niego hybryda plug-in klasy kompakt.

  • Jameel Motors wprowadza na polski rynek markę Geely.
  • Jako pierwszy debiutuje nowoczesny model EX5.
  • Nieco później do gamy dołączy hybryda plug-in.
Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Chińskie Geely to stosunkowo „młody” producent samochodów. Powstał w 1997 roku, jak część prywatnej firmy Zhejiang Geely Holding Group (ZGH). Należy do Erica Li, będącego obecnie 107. najbogatszym człowiekiem świata z majątkiem wycenianym na 16,4 mld dolarów (według Forbesa).

Do ZGH należą takie marki, jak Geely Auto, Lynk & Co., Lotus, Zeekr, Volvo, Proton czy Polestar. To właśnie Geely miało dostarczyć swoją platformę i technologie niezbędne do produkcji samochodów marki Izera. Ale… projekt ten spalił na panewce.

Zheijing Geely Holding Grup obecnie zatrudnia ponad 50 000 pracowników. Dysponuje dwunastoma fabrykami, pięcioma centrami rozwoju, a także czterema studiami projektowymi. W tych ostatnich, mieszczących się w Szanghaju, Goteborgu, Mediolanie i Coventry pracuje ponad 1000 osób.

W 2024 roku Geely Auto było obecne w ponad 80 krajach świata i łącznie sprzedało 2,17 mln samochodów.

TUTAJ poznasz polska ofertę marki GAC.

Geely w Polsce: EX5 na początek

Za sprzedaż samochodów Geely w Polsce będzie odpowiedzialna firma Jameel Motors, która wcześniej w tym roku ogłosiła wprowadzenie nad Wisłę marki GAC. Początkowo na rynek trafią elektryczne EX5, natomiast później – kompaktowy SUV z hybrydowym układem typu plug-in.

„Samochody Geely są cenione za innowacyjną, modułową architekturę. Oparte na autorsko opracowanej platformie GEA (Global Inteligent Electric Architecture), łączą nowoczesne wzornictwo z najwyższymi standardami bezpieczeństwa, oferując wyjątkową wartość dla użytkownika. Pierwszy model trafi do sprzedaży w trzecim kwartale 2025 roku” – informuje Jameel Motors.

Geely EX5 to elektryczny SUV, mierzący 461,5 cm długości, 190,1 cm szerokości oraz 167,0 cm wysokości. Rozstaw osi tego auta wynosi 275,0 cm, a kabina wyróżnia się ponadprzeciętną przestronnością oraz minimalistycznym kokpitem.

Znalazły się w nim dwa ekrany, z których centralny – o przekątnej 15,4” – służy do obsługi większości funkcji tego samochodu, w tym m.in. klimatyzacji. Chińczycy chwalą się także tym, że rozpoznaje on ponad 200 komend głosowych.

Drugi, 10-calowy wyświetlacz zegarów umieszczono za niewielką, spłaszczono u dołu kierownicą. Geely podkreśla, że EX5 zostało solidnie wykonane, ma elektrycznie regulowane fotele oraz rozkładany podnóżek w siedzeniu pasażera.

TUTAJ poznasz polską ofertę marki Hongqi.

220 KM i 430 km zasięgu

Do napędu Geely EX5 służy silnik elektryczny o mocy 220 KM (320 Nm maksymalnego momentu obrotowego), zapewniający przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 6,9 s. Energię czerpie on z baterii LFP o pojemności 60 kWh (brutto), powstałej bez użycia kobaltu.

Wystarcza ona na pokonanie dystansu 430 km, zgodnie z chińskim cyklem CLTC. Prąd przyjmuje z maksymalną mocą 100 kW. W efekcie nabijanie jej w zakresie od 10 do 80% trwa 28 minut.

Geely EX5 na Starym Kontynencie powinno kosztować mniej niż 30 000 euro. Nad Wisłą to auto pojawi się w trzecim kwartale bieżącego roku, a jego cena zapewne wyniesie poniżej 140 000 zł. Przy bonusie z programu NaszEauto może być więc bardzo atrakcyjna.

TUTAJ poznasz polską ofertę marki Bestune.

Geely w Polsce: imponująca hybryda plug-in

Jameel Motors nie wskazało na to, który hybrydowy model dołączy do EX5 w Polsce. W swoim portfolio Geely ma jednak całą gamę SUV-ów. Dokładnie jest ich 7, ale najciekawszy wydaje się Starship 7 EM i-PHEV.

Ten mierzący 474 cm SUV dysponuje przede wszystkim imponującym napędem hybrydowym typu plug-in o nazwie NordThor 2.0. Po stronie spalinowej ma 1,5-litrową jednostkę benzynową o mocy 112 KM i sprawności 46,5%.

Do tego dochodzą trzy silniki elektryczne (systemowo: 218 KM) oraz solidny akumulator, zapewniający 150 km zasięgu na samym prądzie. Chińczycy obiecują, że łącznie to auto – bez konieczności ładowania baterii trakcyjnej i uzupełniania paliwa – pokona niesamowity dystans 2390 km (zgodnie z cyklem CLTC).

Odpowiedź na to, czy rzeczywiście Geely Starship 7 EM-i PHEV wejdzie do Polski, poznamy jednak dopiero w okolicach trzeciego kwartału tego roku.

TUTAJ poznasz polską ofertę marki JAC.

Geely w Polsce: za wcześnie na konkrety

Jameel Motors na razie milczy na temat gwarancji na samochody Geely czy spodziewanej liczby dealerów.

„Pojazdy Geely doskonale odpowiadają na potrzeby polskich kierowców, łącząc zaawansowane, a zarazem intuicyjne technologie z wyjątkowym stylem i wysoką jakością. To samochód zaprojektowany z myślą o nowoczesnym konsumencie, dla którego inteligentne systemy, komfort i bezpieczeństwo są standardem” – mówi Marcin Słomkowski, dyrektor generalny Jameel Motors Poland.

Jameel Motors jest firmą z Arabii Saudyjskiej, założoną w 1945 roku przez nieżyjącego już Abdula Latifa Jameela. To niezależny dystrybutor motoryzacyjny, obecny m.in. w Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Turcji, Maroku, Japonii, Chinach, Australii czy w Monako.

W jego portfolio znajdują się modele takich marek, jak m.in. Toyota, Lexus, BYD, MG czy Hino.

Geely EX5
Geely EX5
Geely EX5
Geely EX5
Geely EX5
Geely EX5
Geely Starship 7 DM-i PHEV - spalinowe auta z Chin
Geely Starship 7 DM-i PHEV
Geely Starship 7 DM-i PHEV
Geely i Jameel