7 października 2022

Rośnie sprzedaż ale salony świecą pustkami. Co się dzieje?

sprzedaż rośnie

Sprzedaż nowych samochodów we wrześniu wzrosła, liczba klientów odwiedzających salony jednak spadła i to o aż 25 proc. Wrzesień na rynku nowych samochodów zaskakuje. Co się dzieje?

Więcej rejestracji niż przed rokiem, więcej także niż w sierpniu 2022. Taki był wrzesień w segmencie nowych samochodów osobowych. Trudno jednak ocenić, czy to trwała zmiana trendu, bo jak zaznacza w komentarzu Samar, rejestracje są realizacją zamówień złożonych w salonach samochodowych kilka miesięcy temu, a czasami nawet przed rokiem. Bieżąca sytuacja daleka jest od optymistycznej, zwłaszcza że jak wynika z innego badania, liczba klientów odwiedzających salony samochodowe spadła o prawie 25 proc.

Coraz mniej klientów

Analizę UCE Research i Proxi.cloud przeprowadzono na podstawie danych z ponad 1,7 tys. placówek. I wynika z niej, że w okresie wrzesień 2021-sierpień 2022 liczba unikalnych klientów salonów samochodowych segmentu ekonomicznego była niższa o 24,4 proc.. Bardziej odporny na kryzys okazuje się segment premium, bo tutaj liczba klientów zmniejszyła się tylko o 5 proc. Wysoka inflacja, słaby kurs złotego, drożejące kredyty i leasingi oraz ograniczona dostępność samochodów to najważniejsze przyczyny tej sytuacji. Dochodzi jeszcze aspekt psychologiczny, gdy wiele osób rezygnuje z wymiany samochodu z powodu ogólnej niepewności gospodarczej i obawy o przyszłość.

Top 10 – ranking modeli

Te zawirowania wpływają także na rankingi popularności modeli na OTOMOTO. Z TOP10 we wrześniu zupełnie zniknął Hyundai Tucson, który przez wiele ostatnich miesięcy był liderem zestawienia. Na pierwszym miejscu znalazły się natomiast równolegle Cupra Formentor i Skoda Octavia (oba modele po 1,6 proc. wyświetleń ogłoszeń).

sprzedaż rośnie

Skoda systematycznie poprawia swój wynik, bo miesiąc temu zajmowała 8. miejsce, a wcześniej w ogóle nie „łapała się” do pierwszej dziesiątki. We wrześniu, na drugim miejscu pod względem zainteresowania użytkowników znalazło się BMW X5, a na kolejnych Kia Sportage i BMW Serii 3. Co ciekawe, popularna Octavia wcale nie jest zbyt łatwo dostępna na rynku, bo w rankingu liczby ogłoszeń nie ma jej w zestawieniu TOP10. Dobrą kondycję segmentu premium potwierdza zestawienie najpopularniejszych marek, gdzie pierwsze trzy miejsca należą do BMW, Audi i Mercedes-Benz.

Przynajmniej stówka

Chcesz kupić nowe auto? Zarezerwuj w domowym budżecie co najmniej 100 tys. złotych. Już 85,2 proc. ofert sprzedaży samochodów na OTOMOTO mieści się w tym przedziale cenowym. A jeśli ktoś szuka nowego pojazdu za mniej niż 75 tys. złotych, to ma do dyspozycji zaledwie 3,3 proc. ogłoszeń.

sprzedaż rośnie

Choć 71 proc. polskich kierowców deklaruje zainteresowanie w przyszłości samochodami elektrycznymi (badanie Minds & Roses dla OTOMOTO), to tu i teraz królują nadal silniki benzynowe. Takie oferty wygenerowały we wrześniu najwięcej, bo 60,9 proc. wyświetleń. Pojazdy niskoemisyjne (elektryczne i hybrydy) odnotowały łącznie 17,6 proc. wyświetleń.

Jeśli nowy to SUV

Wbrew tendencji do oszczędzania (także paliwa), najpopularniejsze we wrześniu były modele SUV (48,2 proc. wyświetleń ogłoszeń). Na kolejnych miejscach znalazły się sedany (14,8 proc. wyświetleń) oraz kombi (9,8 proc. wyświetleń). Samochody miejskie cieszyły się dużo mniejszym zainteresowaniem (5 proc. wyświetleń).
To zupełnie odwrotnie niż w przypadku samochodów używanych, w których najpopularniejsze są sedany. Więcej o rynku samochodów używanych we wrześniu przeczytasz TUTAJ.

Zdecydowana większość osób, które myślą o nowym samochodzie, chce mieć w nim automatyczną skrzynię biegów (79,2 proc. wyświetleń).

Rynek nowych samochodów wrzesień'22 - GALERIA

sprzedaż rośnie
sprzedaż rośnie