26 czerwca 2023

ACEA: duże wzrosty sprzedaży aut na rynkach Unii Europejskiej w maju 2023 roku

Tesla Model Y

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że w maju rynek samochodowy w UE odnotował znaczny wzrost rejestracji wśród aut osobowych. Osiągnęły one prawie 1 miliona sztuk, co oznacza zwiększenie sprzedaży o 18,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Progres to także zasługa elektryków. Udział samochodów elektrycznych w rynku w maju sięgnął 13,8% (w kwietniu było to z 9,6%).

Stowarzyszenie ACEA poinformowało że przez pierwsze pięć miesięcy roku rynek samochodowy UE wzrósł o 18%, do 4,4 mln zarejestrowanych aut. Mimo poprawy sytuacji na rynku w maju, od początku roku sprzedaż jest nadal o 23% niższa w porównaniu z tym samym okresem 2019 r., kiedy zarejestrowano 5,7 mln sztuk.

Przez pierwsze 5 miesięcy bieżącego roku na większości rynków odnotowano dwucyfrowe wzrosty, w tym na czterech największych: Hiszpania (+26,9%), Włochy (+26,1%), Francja (+16,3%) i Niemcy (+10,2%).

Samochody elektryczne

W zeszłym miesiącu liczba nowych rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) w UE zwiększyła się o 70,9% do 129 847 sztuk. Odpowiada to udziałowi w rynku na poziomie 13,8% i wzrostowi o cztery punkty procentowe w porównaniu z majem 2022 r.

Większość rynków UE odnotowała imponujące dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym cztery największe: Niderlandy (+118,4%), Szwecja (+82,6%), Francja (+48,7%) i Niemcy (+46,6%). Ogólnie rzecz biorąc, zaowocowało to łącznym zwiększeniem rynku o 50,5%, przy ponad pół milionie sprzedanych egzemplarzy od stycznia do maja.

ACEA: samochody hybrydowe

Samochody hybrydowe utrzymały dynamikę wzrostu (o 27,6%), osiągając w maju wynik 234 380 sztuk. W dużej mierze był on spowodowany dwucyfrowym wzrostem na czterech największych rynkach UE: Niemczech (+54,5%), Włoszech (+27,2%), Francji (+22,1%) i Hiszpanii (+10,3%).

W rezultacie hybrydy stały się drugim najpopularniejszym wyborem dla nabywców nowych samochodów, stanowiąc prawie jedną czwartą rynku (wzrost z 23,2% w maju 2022 r.).

Rynek nowych samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) w UE nieznacznie spadł, bo o 0,6%. Był spowodowany przede wszystkim znaczącym zmniejszem się sprzedaży w Niemczech (-40,5%), stanowiących największy rynek aut tego typu. Powód?

Z końcem 2022 roku wycofano zachęty dla hybryd typu plug-in. W efekcie ogólny udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł do 7,4% z 8,8% w maju ubiegłego roku.

Samochody benzynowe i wysokoprężne

W maju unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 12,6% do 342 806 sztuk. Mimo to udział w rynku wyniósł 36,5%, czyli prawie o dwa punkty procentowe mniej niż w maju 2022 r. Wzrost był napędzany głównie wzrostami na czterech największych rynkach UE, przede wszystkim we Włoszech (+23,9%), Francji (+18,3%) i Niemcy (+17,6%). Od stycznia do maja w UE sprzedano ponad 1,6 miliona samochodów benzynowych, co stanowi wzrost o 17% w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku.

Z kolei rynek samochodów z silnikiem wysokoprężnymi w UE spadł w zeszłym miesiącu o 2,9%, pomimo dobrych wyników na dwóch największych rynkach: we Włoszech (+24,3%) i Niemczech (+3,6%). Samochody z silnikiem diesla stanowią obecnie 14,3% udziału w rynku UE, co oznacza spadek z 17,4% w maju 2022 r.