16 lipca 2025

Tyle kosztują części zamienne do chińskich samochodów. BAIC wypada najkorzystniej

BAIC Beijing 5

Ile tak naprawdę kosztują części zamienne do chińskich samochodów? Jak na ich tle wypada popularne auto europejskiego wytwórcy? Porównaliśmy ceny przednich klocków hamulcowych i tarcz, amortyzatorów, szyby czołowej oraz reflektora dla czterech popularnych SUV-ów.

  • Ile trzeba zapłacić za części zamienne do chińskich samochodów?
  • Zestawienie dotyczy pięciu podstawowych elementów dla czterech SUV-ów.
  • Rozbieżność cen części do chińskich aut okazuje się zaskakująco duża.

Chińskie samochody od stycznia do końca czerwca 2025 roku zagarnęły dla siebie niemal 6% polskiego rynku. Łącznie na nasze drogi wyjechało w tym czasie 16 616 takich aut, z czego najwięcej sprzedała marka MG (6285 szt.). Na kolejnych miejscach uplasowały się: Omoda (3917 szt.), Jaecoo (2563 szt.) i BAIC (2124 szt.).

Auta z Państwa Środka przekonują do siebie przede wszystkim ceną i wyposażeniem, co sprawia, że w pewien sposób kanibalizują polski rynek modeli z drugiej ręki. Do tego dochodzą często nadspodziewanie dobra jakość materiałów wykończeniowych i komplet systemów wsparcia kierowcy.

Niestety, z działaniem tych ostatnich bywa już bardzo różnie.

TUTAJ przeczytasz test nowego MG HS-a.

Części do chińskich aut: cztery SUV-y

Cena zakupu nowego samochodu to jedno, a jego wartość odsprzedaży po kilku latach użytkowania – to już zupełnie co innego. Do tego dochodzi jeszcze koszt części zamiennych. W końcu do wielu aut z Chin (chwilowo?) w zasadzie nie dostaniemy zamienników podstawowych elementów – problem czasem sprawiają nawet elementy układu hamulcowego.

Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak wypadają ceny części dla czterech popularnych modeli uterenowionych z Chin. Następnie zestawiliśmy je z cenami części do Skody Karoq. W tym celu posłużyliśmy się danymi zaprzyjaźnionego kanału Motokomentator.

Dane dotyczą:

  • przednich klocków hamulcowych (kpl.)
  • przednich tarcz hamulcowych (kpl.)
  • amortyzatorów przednich (kpl.)
  • szyby czołowej
  • reflektora przedniego

Ceny odnoszą się do następujących modeli:

  • MG HS
  • BYD Seal U DM-i
  • Jaecoo 7
  • BAIC 7
  • Skoda Karoq

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ Jaecoo 7 Super Hybrid.

Części do chińskich aut: ogromne różnice

Ceny części zamiennych zostały zebrane wprost z autoryzowanych salonów sprzedaży. W niektórych przypadkach niezbędne było skontaktowanie się z polską centralą danego wytwórcy.

Jak się okazuje, koszt zakupu poszczególnych elementów do samochodów z Chin mocno się różni w zależności od marki i modelu. I tak, najwięcej za przednie klocki hamulcowe zapłacimy w serwisie MG – aż 1150 zł. Natomiast najmniej u BAIC-a – 495 zł.

Tarcze hamulcowe przednie są najdroższe w Jaecoo (1800-1900 zł). W przypadku MG HS-a ich koszt to 1600 zł, a Skody Karoq – 1300 zł. Amortyzatory przednie najmniej korzystanie wypadają w czeskim SUV-ie (1700 zł), natomiast najlepiej w MG (1300 zł).

Szyby czołowe, zawierające często elementy przeznaczone do współpracy z systemami wsparcia, kosztują bardzo różne pieniądze. Ich ceny wahają się od 1576 zł w BAIC-u 5 po 5600 zł w Jaecoo 7. Reflektor przedni to zaś wydatek od 2700 zł w BAIC-u po 7300 zł w Skodzie (ceny w każdym przypadku dotyczą lamp LED).

Co istotne, ceny mogą się różnić w zależności od salonu, a nawet okresu, kiedy pozyskano dane o nich. Dlatego informacja zawarta w poniższej tabeli jest orientacyjna, choć daje obraz tego, czego można się spodziewać po chińskich samochodach.

TUTAJ przeczytasz megatest Omody 5.

Jest jeszcze jeden problem

I jeszcze jedno. Choć chińskie firmy donoszą o tym, że tworzą kolejne magazyny z częściami zamiennymi, zdarza się, iż niektórzy właściciele aut na mniej popularne elementy muszą czekać długimi tygodniami.

Aby się o tym przekonać, wystarczy choćby prześledzić forum Omody.