Tyle kosztują części zamienne do chińskich samochodów. BAIC wypada najkorzystniej

Ile tak naprawdę kosztują części zamienne do chińskich samochodów? Jak na ich tle wypada popularne auto europejskiego wytwórcy? Porównaliśmy ceny przednich klocków hamulcowych i tarcz, amortyzatorów, szyby czołowej oraz reflektora dla czterech popularnych SUV-ów.
- Ile trzeba zapłacić za części zamienne do chińskich samochodów?
- Zestawienie dotyczy pięciu podstawowych elementów dla czterech SUV-ów.
- Rozbieżność cen części do chińskich aut okazuje się zaskakująco duża.
Chińskie samochody od stycznia do końca czerwca 2025 roku zagarnęły dla siebie niemal 6% polskiego rynku. Łącznie na nasze drogi wyjechało w tym czasie 16 616 takich aut, z czego najwięcej sprzedała marka MG (6285 szt.). Na kolejnych miejscach uplasowały się: Omoda (3917 szt.), Jaecoo (2563 szt.) i BAIC (2124 szt.).
Auta z Państwa Środka przekonują do siebie przede wszystkim ceną i wyposażeniem, co sprawia, że w pewien sposób kanibalizują polski rynek modeli z drugiej ręki. Do tego dochodzą często nadspodziewanie dobra jakość materiałów wykończeniowych i komplet systemów wsparcia kierowcy.
Niestety, z działaniem tych ostatnich bywa już bardzo różnie.
TUTAJ przeczytasz test nowego MG HS-a.
Części do chińskich aut: cztery SUV-y
Cena zakupu nowego samochodu to jedno, a jego wartość odsprzedaży po kilku latach użytkowania – to już zupełnie co innego. Do tego dochodzi jeszcze koszt części zamiennych. W końcu do wielu aut z Chin (chwilowo?) w zasadzie nie dostaniemy zamienników podstawowych elementów – problem czasem sprawiają nawet elementy układu hamulcowego.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak wypadają ceny części dla czterech popularnych modeli uterenowionych z Chin. Następnie zestawiliśmy je z cenami części do Skody Karoq. W tym celu posłużyliśmy się danymi zaprzyjaźnionego kanału Motokomentator.
Dane dotyczą:
- przednich klocków hamulcowych (kpl.)
- przednich tarcz hamulcowych (kpl.)
- amortyzatorów przednich (kpl.)
- szyby czołowej
- reflektora przedniego
Ceny odnoszą się do następujących modeli:
- MG HS
- BYD Seal U DM-i
- Jaecoo 7
- BAIC 7
- Skoda Karoq
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ Jaecoo 7 Super Hybrid.
Części do chińskich aut: ogromne różnice
Ceny części zamiennych zostały zebrane wprost z autoryzowanych salonów sprzedaży. W niektórych przypadkach niezbędne było skontaktowanie się z polską centralą danego wytwórcy.
Jak się okazuje, koszt zakupu poszczególnych elementów do samochodów z Chin mocno się różni w zależności od marki i modelu. I tak, najwięcej za przednie klocki hamulcowe zapłacimy w serwisie MG – aż 1150 zł. Natomiast najmniej u BAIC-a – 495 zł.
Tarcze hamulcowe przednie są najdroższe w Jaecoo (1800-1900 zł). W przypadku MG HS-a ich koszt to 1600 zł, a Skody Karoq – 1300 zł. Amortyzatory przednie najmniej korzystanie wypadają w czeskim SUV-ie (1700 zł), natomiast najlepiej w MG (1300 zł).
Szyby czołowe, zawierające często elementy przeznaczone do współpracy z systemami wsparcia, kosztują bardzo różne pieniądze. Ich ceny wahają się od 1576 zł w BAIC-u 5 po 5600 zł w Jaecoo 7. Reflektor przedni to zaś wydatek od 2700 zł w BAIC-u po 7300 zł w Skodzie (ceny w każdym przypadku dotyczą lamp LED).
Co istotne, ceny mogą się różnić w zależności od salonu, a nawet okresu, kiedy pozyskano dane o nich. Dlatego informacja zawarta w poniższej tabeli jest orientacyjna, choć daje obraz tego, czego można się spodziewać po chińskich samochodach.
TUTAJ przeczytasz megatest Omody 5.
Jest jeszcze jeden problem
I jeszcze jedno. Choć chińskie firmy donoszą o tym, że tworzą kolejne magazyny z częściami zamiennymi, zdarza się, iż niektórzy właściciele aut na mniej popularne elementy muszą czekać długimi tygodniami.
Aby się o tym przekonać, wystarczy choćby prześledzić forum Omody.