Grupa Vokswagen zatrzymuje produkcję. Niepokojące wieści dotyczą wielu marek koncernu

Grupa Volkswagen podejmuje działania mające na celu ograniczenie produkcji, co odczuje wiele jej fabryk. Jak podaje Automobilwoche, koncern podjął decyzję o tymczasowym wstrzymaniu produkcji w kilku lokalizacjach ze względu na „obecną sytuację rynkową”.
- Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków w kluczowych niemieckich zakładach.
- Bezpośrednimi przyczynami są spadający popyt w Europie i amerykańskie cła.
- Decyzja wpisuje się w długoterminowy plan redukcji zatrudnienia i mocy produkcyjnych.
Jak podał Automobilwoche, decyzję motywuje słabnący popyt na modele elektryczne oraz nałożenie przez amerykańską administrację ceł na nowe samochody z Unii Europejskiej.
Chociaż Grupa Volkswagen aktywnie uczestniczy w zaspokajaniu rosnącego popytu na samochody elektryczne w Europie, gdzie ponad 20% jej sprzedaży stanowią modele EV, to wzrost w regionie jest wolniejszy i bardziej nierównomierny niż oczekiwano. Cła w USA bezpośrednio wpływają na popyt za oceanem.
Grupa Volkswagen: harmonogram przestojów w fabrykach
Jako pierwsza zamknięta zostanie fabryka w Zwickau, która wstrzyma produkcję na tydzień począwszy od 6 października. Montuje się tam modele Volkswagena ID.3, ID.4 i ID.5, a także Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron oraz Cuprę Born. W tym samym terminie produkcja modelu ID.3 zostanie wstrzymana w fabryce w Dreźnie.
Rozważana jest kilkudniowa przerwa w zakładzie w Emden, gdzie powstają modele ID.4 i ID.7. Pięciodniowy przestój podczas niemieckich ferii czeka fabrykę w Hanowerze, produkującą ID. Buzz i T7 Multivan.
Zakład w Osnabrucku przyjął inną taktykę i skraca każdy tydzień pracy o jeden dzień do końca roku. To nie uchroni placówki przed tygodniowym przestojem w październiku z powodu słabego popytu na kabriolety. Koncern rozważa znalezienie alternatywnego zastosowania dla zakładów.
Szerszy kontekst restrukturyzacji
Przerwy odzwierciedlają też plany redukcji mocy produkcyjnych i zatrudnienia w Niemczech. W grudniu uzgodniono, że do 2030 roku grupa zredukuje zatrudnienie o 35 000 miejsc pracy. Miejsca pracy w Emden i Zwickau uznaje się za bezpieczne.
Podobną decyzję podjął konkurencyjny koncern Stellantis, który wstrzymuje produkcję w fabrykach we Francji, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii i Polsce.