31 maja 2025

Holowanie auta – jak bezpiecznie holować samochód?

holowanie auta
male driver attach the rope to a car's tow hook, car accident

Jak bezpiecznie holować samochód? Sprawdź jak przygotować auto do holowania, jak je oznakować, ile wynosi dopuszczalna prędkość i co ogólnie mówią na ten temat przepisy? Dowiedz się, ile kosztuje holowanie auta.

Awaria, kolizja, brak prądu czy paliwa – niefortunnych wydarzeń jest wiele, wyjście sytuacji nierzadko tylko jedno. Czyli holowanie auta. Zasadniczo opcje mamy dwie: albo podpinamy drugi samochód za pomocą linki lub „na sztywno”, albo pakujemy poszkodowany pojazd na lawetę. W tym krótkim poradniku skupimy się głównie na tej pierwszej opcji. Ale sprawdzimy też ile mniej więcej kosztuje transport typowego auta osobowego za pomocą lawety. O ile ktoś nie ma assistance, albo polisa z jakiegoś powodu w danej sytuacji nie działa.

Kwestie związane z holowaniem podzielimy na te dotyczące przepisów oraz na te dotyczące bezpieczeństwa. Choć – Bogiem a prawdą – często te dwa aspekty na siebie zachodzą. Ale po kolei.

Jak bezpiecznie holować samochód?

No właśnie, przede wszystkim tak, aby nie łamać przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym. Tylko tyle, i aż tyle. Musicie więc pamiętać o tym, że można holować wyłącznie jeden pojazd na raz. Kierowca auta holowanego musi posiadać ważne prawo jazdy i być trzeźwy – wyjątek stanowi sytuacje, gdy pojazd nie wymaga tzw. aktywnego kierowania. Choć może lepiej, żeby i wtedy jednak nie był on po… kielichu.

Prędkość? W przypadku holowania wynosi maksymalnie 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h poza nim. Pojazd holujący powinien mieć włączone światła mijania, a auto holowane – światła pozycyjne, szczególnie wtedy, gdy widoczność jest ograniczona. Uwaga: w holowanym aucie należy umieścić trójkąt ostrzegawczy po lewej stronie z tyłu. Warto pamiętać też o tym, że holowanie na autostradzie jest co do zasady zabronione – wyjątkiem są przypadki, gdy odbywa się ono z użyciem specjalistycznego pojazdu. I to też tylko do najbliższego zjazdu lub punktu obsługi podróżnych. 

Dozwolone jest natomiast holowanie na drodze ekspresowej, jednak przy zachowaniu wszystkich warunków wymienionych powyżej. Pamiętaj: przepisy precyzują również wymagania techniczne dotyczące połączenia między pojazdem holującym a holowanym. Przede wszystkim, złącze musi uniemożliwiać przypadkowe odczepienie się w trakcie jazdy – wyjątek stanowi holowanie motocykla. W tym wypadku jest na odwrót – trzeba zapewnić możliwość odczepienia się!

W przypadku połączenia sztywnego holowany pojazd powinien znajdować się nie dalej niż 3 m za holującym. Jeśli natomiast auto holowane podpinamy za pomocą linki (połączenie giętkie), to odległość ta powinna wynosić od 4 do 6 m. Pamiętaj: lina może być dłuższa, ale należy użyć jej tak, by odległość pomiędzy autami mieściła w wyżej wymienionym przedziale. Co więcej, giętkie połączenie trzeba odpowiednio oznakować – naprzemiennie białymi i czerwonymi pasami albo czerwoną lub żółtą chorągiewką.

Przepisy określają też sytuacje, w których holowanie jest wykluczone ze względu na stan techniczny holowanego auta – patrz niżej.

Jak przygotować samochód do holowania?

Nie każdy pojazd nadaje się do holowania – przepisy wyraźnie tego zabraniają, jeśli auto ma np. niesprawny układ kierowniczy lub hamulcowy, chyba że sposób holowania nie wymaga ich użycia (np. laweta). Jeśli dany pojazd ma być holowany za pomocą linki, to hamulce muszą być w pełni sprawne (układy główny i awaryjny)! Sztywny hol: wystarczy jeden sprawny układ.

Pamiętaj: jeżeli układ hamulcowy w danym pojeździe działa tylko przy włączonym silniku – a ten jest np. uszkodzony – to w takim wypadku połączenie giętkie jest niedozwolone.

Linkę przyczepiamy wyłącznie do haka lub specjalnego uchwytu („ucho”), ale nigdy do elementów zawieszenia.

Jak oznakować holowany samochód osobowy?

Podczas holowania pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania, natomiast holowane auto – światła pozycyjne, zwłaszcza przy ograniczonej widoczności. W pojeździe holowanym należy też umieścić trójkąt ostrzegawczy z tyłu po lewej stronie (może być za tylną szybą).

Połączenie giętkie musi być oznakowane naprzemiennie białymi i czerwonymi pasami albo czerwoną lub żółtą chorągiewką. Ale warto stosować to również w przypadku połączenia sztywnego.

Ważne: w aucie holowanym sprawne muszą być światła, w tym kierunkowskazy. Zabronione jest używanie świateł awaryjnych. To powszechny błąd.

Po jakich drogach najlepiej holować samochód?

Holowanie za pomocą linki lub połączenia sztywnego zabronione jest wyłącznie na autostradach. Uwaga: najlepiej wybierać drogi o możliwie najmniejszym natężeniu ruchu. Jeśli masz do wyboru drogę krajową lub gminną, zdecydowanie bezpieczniejszą opcją będzie ta druga – mniej pojazdów oznacza mniejsze ryzyko niebezpiecznych sytuacji. Warto również unikać tras z dużą liczbą skrzyżowań, zwłaszcza rond, ponieważ utrzymanie płynności jazdy w takich miejscach jest trudniejsze, a manewrowanie holowanym pojazdem bardziej ryzykowne.

Najłatwiejsze i najbezpieczniejsze jest holowanie po prostym odcinku drogi. Gdy nie da się uniknąć ruchliwej drogi wielopasmowej, należy zawsze korzystać ze skrajnego prawego pasa, by nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Jeżeli mamy wybór, to bardziej doświadczony kierowca powinien usiąść za kierownicą auta holowanego. A szczególnie wtedy, gdy mamy do czynienia z połączeniem giętkim (lina).

Holowanie auta: jaką prędkością można holować inny pojazd?

Maksymalna prędkość zestawu zależy od tego, czy poruszamy się w terenie zabudowanym (wtedy to 30 km/h) lub poza nim (60 km/h).

Ile kosztuje holowanie auta?

Koszt holowania samochodu osobowego do 3,5 t w 2025 r. zależy głównie od lokalizacji, dystansu oraz warunków usługi. Średnie stawki za kilometr wahają się od 2,00 do 3,50 zł, przy czym w większych miastach (np. Warszawa, Kraków, Wrocław), ceny zwykle mieszczą się w górnej granicy tego przedziału. Firmy często naliczają również opłatę początkową – zazwyczaj od 100 do 300 zł. Dodatkowe koszty mogą pojawić się w nocy, weekendy czy święta – wtedy ceny rosną nawet o 50 proc. 

Holowanie pojazdów uszkodzonych (np. bez sprawnego układu kierowniczego) może być wyceniane indywidualnie. Warto też pamiętać, że wiele firm oferuje pakiety assistance lub usługi dodatkowe, takie jak dowóz paliwa czy awaryjne uruchomienie pojazdu. Dla najdłuższych tras stawki bywają niższe – np. od 1,70 zł/km przy dystansie powyżej 1000 km. Przed zamówieniem lawety dobrze jest porównać lokalne oferty i sprawdzić, czy posiadane ubezpieczenie obejmuje holowanie.

Holowanie auta: FAQ

Czy można holować samochód na drodze ekspresowej?

Tak, jest to dozwolone. Ale maksymalna prędkość zestawu nie powinna przekraczać 60 km/h. Natomiast absolutnie nie można holować innego auta na autostradzie.

Czy można holować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów to temat dość delikatny. Wielu producentów kategorycznie tego zabrania, bo przekładnie automatyczne nie są przystosowane do pracy bez uruchomionego silnika. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się holowanie na krótkim dystansie (do 50 km) z prędkością nieprzekraczającą 50 km/h, jednak należy to robić z dużą ostrożnością.

Jeśli dany pojazd ma specjalny tryb holowania, należy go aktywować. Jeśli nie ma takiego trybu, skrzynię należy ustawić w pozycji „N”. Pamiętaj: podczas holowania elementy skrzyni z reguły są pozbawione odpowiedniego smarowania. Dlatego zaleca się unikanie holowania i, jeśli to możliwe, skorzystanie z lawety.

Z jaką maksymalną dopuszczalną prędkością można holować inny pojazd?

Maksymalna prędkość zestawu zależy od tego, czy poruszamy się w terenie zabudowanym (wtedy to 30 km/h) lub poza nim (60 km/h).

Czy podczas holowania pojazdu wolno używać świateł awaryjnych?

Nie, samochód holowany musi móc sygnalizować zmiany pasa za pomocą kierunkowskazów. Natomiast światła awaryjne sugerują, że mamy do czynienia z zatrzymanym pojazdem.

Czy auto holowane musi mieć włączone światła?

Tak, muszą to być przynajmniej światła pozycyjne. Szczególnie wtedy, gdy widoczność jest ograniczona. Światła awaryjne – niedozwolone!