6 czerwca 2025

Honda Civic Type R (znów) znika z Europy. Edycja specjalna na otarcie łez

Honda Civic Type R Ultimate Edition

Honda Civic Type R znów przegrywa z biurokracją, ale są i dobre wiadomości. Po pierwsze, dostaniemy limitowaną do 40 sztuk wersję Ultimate Edition. Po drugie – kiedyś Type R po pewnej przerwie do Europy jednak powrócił. Liczymy na powtórkę.

Już to kiedyś przerabialiśmy. W 2010 r. Z oferty w Europie zniknęła Honda Civic Type R FN2 (Ufo), bo jej wysokoobrotowy silnik 2.0 nie był w stanie spełnić najnowszych wówczas norm spalin. No a dziś – smutna powtórka z rozrywki. Do końca tego roku Honda wycofa z Europy bieżącą generację Civica Type R. Powód? Podobny, ale trochę bardziej złożony. 

Otóż normy emisji to jedno (Type R wypada najgorzej w gamie Hondy, jeśli idzie o emisję CO2, a w ofercie brakuje elektryków, które mogłoby to „zrównoważyć”), natomiast tym razem do tego dochodzi nam też unijna dyrektywa GSR2. I choć Honda oficjalnie tego nie potwierdza, to GSR2 na pewno odegrało w wycofaniu sportowego Civica rolę raczej niebagatelną. Tak samo, jak w przypadku np. Toyoty GR86, Alpine A110 i spalinowych wersji Porsche 718.

Honda Civic Type R i dyrektywa GSR2

A o co chodzi z tą dyrektywą? W skrócie – rozporządzenie dotyczy poprawy bezpieczeństwa poprzez wprowadzenie dodatkowych obowiązkowych układów wspomagających. Chodzi w tym wypadku o wykrywanie objawów zmęczenia, rozproszenia i senności. Czyli powinno być bezpieczniej, ale jednak kosztem czegoś.

W każdym razie limitowana edycja Civica Type R pojawi się w salonach latem. Ogólnie do Europy trafi tylko 40 sztuk, z czego 10 będzie miało kierownicę po prawej stronie. Tak skromna liczba każe przypuszczać, że na pożegnalnego Civica rzucą się różni kolekcjonerzy i obrotni spekulanci. Więc dobry refleks wskazany.

Trochę przy tym wszystkim szkoda, że poza wyższą ceną (dokładnych danych jeszcze nie znamy, choć taniej raczej nie będzie), indywidualną plakietką, detalami z karbonu i lakierem Championship White wielu innych zmian w stosunku do „regularnej” wersji nie będzie. Pod maską nadal czekać będzie więc silnik 2.0T rozwijający 329 KM i 420 Nm. Sprint do „setki” zajmie 5,4 s, a zabawę umili wspaniała ręczna skrzynia biegów. Taka, jaką umie zrobić tylko Honda.

Wersja Ultimate będzie limitowana do 40 sztuk, z czego 10 trafi do Wielkiej Brytanii (RHD).

Type R: czy kiedyś wróci do Europy?

Pozostaje nam więc liczyć na to, że Civic Type R kiedyś jeszcze do Europy w jakiejś formie powróci. Tak jak było w przypadku wersji FK2, która pojawiła się po pięciu latach od wycofania FN2 (Ufo). Inna sprawa, że np. W USA i Japonii Civic Type R będzie spokojnie żył sobie dalej.

Na razie czas umili nam oczekiwanie na nadchodzące nowe wcielenie modelu Prelude. Albo rzut oka na ogłoszenia – w serwisie OTOMOTO jest w czym wybierać, jeśli chodzi o szybkie Civiki. 

Honda Civic Type R Ultimate Edition
Honda Civic Type R Ultimate Edition
Honda Civic Type R Ultimate Edition