10 sierpnia 2025

Opel i silnik 1.4 Turbo Ecotec: gorszy niż opinia o nim? Usterki, awarie, opinie

1.4 ecotec turbo ecoflex

Tytuł mrozi krew w żyłach? Może trochę. No bo z jednej strony silnik 1.4 Turbo Ecotec przez wiele lat uchodził za napęd godny polecenia, ale z drugiej – nie da się ukryć, że przybywa użytkowników, którzy się na nim (mocno) przejechali. To jak jest naprawdę? Sprawdźmy.

Na początek ważne zastrzeżenie: poniższy materiał dotyczy przede wszystkim silnika 1.4 Turbo Ecotec/Ecoflex (pojemność 1364 ccm) z lat 2009-19. To konstrukcja wyposażona w pośredni (wielopunktowy) wtrysk paliwa, żeliwny blok, aluminiową głowicę 16V, zmienne fazy rozrządu, dwumasowe koło zamachowe, łańcuchowy napęd rozrządu oraz intercooler i turbosprężarkę.

Co dość ważne, omawiana jednostka pośrednio wywodzi się ze starych i prostych konstrukcyjnie wolnossących silników należących do rodziny nazwanej GM Family 0. A to – w teorii – powinno zapewniać i względnie niską awaryjność, i raczej niskie koszty obsługi. Praktyka pokazuje jednak, że z tym coraz częściej bywa już różnie.

Bzdury! Kolega szwagra mojej żony taki ma, założył gaz, zrobił już pół miliona kilometrów i nic się nie dzieje. Tak, owszem, motory 1.4 Ecotec Turbo – które robią względnie wysokie przebiegi bez poważnych awarii – wciąż w przyrodzie występują. Problem polega na tym, że pośrednio na tej podstawie silnik Opla zyskał raczej dobrą renomę, która chyba jednak nie do końca mu się należy.

Silnik 1.4 Turbo Ecotec: to nie tak, jak myślisz, właścicielu Opla

Ale po kolei. Zajmiemy się tu głównie dwoma najpopularniejszymi odmianami mocy 120 (A14NEL, B14NEL) oraz 140 KM (A14NET, B14NET). Uwaga: odmiana 140-konna występowała też jako U14NFT, na dalszym etapie wprowadzono też wersję 150 KM (B14NEH; nie należy mylić jej z nowszym silnikiem 1.4T/150 KM z wtryskiem bezpośrednim – poj. 1399 zamiast 1364 ccm, ozn. B14XFT). No a na sam koniec produkcji opisywanego silnika z wtryskiem pośrednim stosowano też wariant z oznaczeniem „D” (np. D14NEL – 120 KM).

Omawiane jednostki trafiały pod maski Opli (m.in. Corsa D i E, Meriva C, Insignia A, Astra J, Mokka A, Adam), ale i Chevroletów (m.in. Cruze, Orlando). Do zalet silnika 1.4 Turbo Ecotec zaliczymy m.in. niezłą współpracę z LPG (wtrysk pośredni, hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego), przy czym były też odmiany z fabryczną instalacją gazową. Na podstawie numerów poszczególnych części można wnioskować, że dostały one w związku z tym wzmocnioną głowicę (KL7). Uwaga: owe wzmocnione głowice z czasem trafiały się i w silnikach bez LPG. Logika? Trudno ją dostrzec. Może poza tym, że... seryjne głowice okazały się nawet za słabe do wersji bez LPG.

Motor 1.4 Turbo Ecotec/Ecoflex w zasadzie w każdej wersji rozwija 175-200 lub 220 Nm (starsze odmiany – 220 Nm tylko z overboost). No i odznacza się dość płaskim przebiegiem krzywej momentu. Osiągi są w większości przypadków wystarczające (ale nic ponadto!), zaś np. w Corsie i Adamie – całkiem niezłe. Różnice między wersjami 120 (NEL) i 140 KM (NET) sprowadzają się głównie do innego oprogramowania sterującego.

Wady? Zanim przejdziemy do typowych awarii, to warto w tym miejscu podkreślić, że nie jest to najbardziej oszczędny silnik świata. Średnie spalanie to zazwyczaj 8-10 l/100 km, co z kolei częściowo tłumaczy popularność instalacji LPG. Da się zejść niżej ze średnim zużyciem, ale wymaga to zazwyczaj (bardzo) silnej woli.

Opel 1.4 Ecotec Turbo: usterki, awarie, problemy. Co się psuje?

Omawianie słabych punktów jednostki 1.4 Ecotec Turbo zaczniemy od napędu rozrządu. Natomiast nie ma tu jakiejś wyraźnej reguły, bo część aut ma już po 200-300 tys. km i nadal oryginalny łańcuch, a część wymagała wymiany tego elementu już po. 50-70 tys. km. Nierzadko nieszczęście zaczyna się od ułamanej (ukruszonej) prowadnicy (tzw. płoza).

Natomiast dziś – ze względu na wysokie przebiegi – musicie się już liczyć z tym, że rozrząd po zakupie auta z tym motorem może być już „do roboty”. Koszt? Przeważnie 2500-3000 zł poza ASO, ale na dobrych częściach. Jeżeli dodatkowo okaże się do wymiany kwalifikują się nastawniki zmiennych faz rozrządu (a to – jak prawidłowo się domyślacie – też się zdarza), to do rachunku dochodzi nam dalsze 1500-2000 zł.

Inny typowy problem – uszkodzona membrana pokrywy zaworów. Objawem może być nierówna praca silnika i (mocno) podniesione spalanie oleju. Uwaga: w uszczelce pokrywy zaworów znajduje też się kanał doprowadzający płyn chłodzący do pompy wody. No i gdy dojdzie do uszkodzenia uszczelki, płyn zacznie przedostawać się do oleju, to już prosta droga do sporej katastrofy. Uwaga też na inne wycieki chłodziwa (np. zbiornik, pompa wody).

Kłopoty lubi sprawiać też kolektor ssący (usterki zaworu zwrotnego – duże nadciśnienie powodujące wycieki oleju z silnika; inny problem to nieszczelności i „lewe powietrze”). Na uwadze warto mieć też fakt, iż często dochodzi do wycieków z chłodniczki oleju.

Wisienka na torcie: coraz więcej udokumentowanych przypadków pękania tłoków, zdarzają się popękane korpusy turbosprężarek. No i problemy lubi także sprawiać łączona z opisywanym silnikiem ręczna skrzynia M32 (6b): łożyska, w skrajnym wypadku – pęknięcie obudowy. Po 2012/13 Opel zmodyfikował konstrukcję przekładni – jest trwalsza.

Opel 1.4 Turbo: w jakich autach występuje?

Sytuację częściowo ratuje fakt, że część egzemplarzy na rynku ma kluczowe naprawy już za sobą. Ceny części bywają wysokie, natomiast wybór niezłych jakościowo zamienników jest duży. Wielu mechaników też dość dobrze zna ten motor – co z kolei usprawnia diagnostykę ewentualnych problemów. Silnik 1.4 Ecotec Turbo występował w wielu autach Opla i w kilku Chevroletach. Poniżej przegląd popularnych modeli.

Opel:

  • Corsa D,
  • Corsa E, 
  • Mokka A, 
  • Insignia A, 
  • Astra J,
  • Zafira C.

Chevolet:

  • Cruze 
  • Orlando 
  • Trax.