7 listopada 2025

Program NaszEauto topnieje w rekordowym tempie. Kiedy budżet się wyczerpie?

tesla Model y

Program dopłat do zakupu aut elektrycznych NaszEauto wyczerpuje środki szybciej, niż zakładano. Z dostępnych 1,18 mld zł wykorzystano już ponad 600 mln zł, a eksperci prognozują, że fundusze skończą się na przełomie stycznia i lutego 2026 roku. Jeśli planujesz zakup elektryka – lepiej się pospiesz.

  • W dziewięć miesięcy wykorzystano już 51% budżetu programu NaszEauto – to ponad 600 mln zł z dostępnych 1,18 mld zł.
  • Środki mogą się skończyć już na przełomie stycznia i lutego 2026 roku.
  • Najwięcej wniosków dotyczy leasingu (72%), a zainteresowanie dopłatami rośnie z miesiąca na miesiąc.

Tempo składania wniosków systematycznie przyspiesza. W lutym, kiedy program NaszEauto ruszył, do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłynęło ich 1125. Z kolei urzędy zarejestrowały 1675 nowych samochodów elektrycznych.

Październik przyniósł już 3941 wniosków i 4798 rejestracji. To wzrost, odpowiednio, o 250 i 186%. Łącznie do końca października złożono 19 588 wniosków, z czego 72% dotyczyło leasingu – informuje portal elektromobilni.pl.

Istotne modyfikacje programu

Październik 2025 roku przyniósł istotne modyfikacje. Choć budżet został zredukowany, jednocześnie zwiększono wysokość podstawowego dofinansowania i poszerzono katalog wspieranych pojazdów.

Program NaszEauto został rozszerzony o samochody dostawcze kategorii N1 o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz busy kategorii M2 do 5 t. Maksymalna kwota dofinansowania dla busów może wynosić nawet 600 tys. zł.

Rozszerzono również grono beneficjentów. O wsparcie mogą się obecnie ubiegać nie tylko osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze. Obejmuje ono także organizacje pozarządowe, parki narodowe oraz instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze. Ta zmiana ma kluczowe znaczenie dla elektryfikacji transportu publicznego i instytucjonalnego.

Z programu usunięto premię za niski dochód, ale utrzymano premię za zezłomowanie starego pojazdu. Istotnym warunkiem jest jednak to, że zezłomowany pojazd musi być tej samej kategorii co nabywany samochód elektryczny.

Program NaszEauto: mocny wzrost rejestracji

Program NaszEauto wyraźnie wpływa na rejestrację pojazdów elektrycznych. Od stycznia do września 2025 roku zarejestrowano w Polsce 25 829 samochodów na prąd. Stanowi to wzrost o 107% rok do roku. Udział elektryków w rynku nowych samochodów zwiększył się do 5,7%. Z kolei rok wcześniej wynosił zaledwie 3%.

Wrzesień 2025 roku zapisał się w historii jako najlepszy miesiąc dla elektromobilności w Polsce. Zarejestrowano wówczas 4452 samochody elektryczne, co oznacza wzrost o 196% w porównaniu z wrześniem 2024 roku. Udział elektryków w rynku osiągnął 8,9%. A to pokazuje, że samochody na prąd przestają być niszowym produktem.

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, na koniec września 2025 roku w Polsce zarejestrowanych było łącznie 112 478 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych. To oznacza przyrost o ponad 32 tys. pojazdów przez trzy kwartały roku. Czyli wzrost o 82% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.

Najpopularniejsze modele elektryczne w Polsce

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce charakteryzuje się rosnącym zainteresowaniem mniejszymi, bardziej przystępnymi cenowo modelami. Liderami sprzedaży pozostają:

  • Tesle Model Y i 3 – nieprzerwanie dominujące na rynku
  • Citroen e-C3 – tani miejski elektryk zdobywający coraz większą popularność
  • BYD Dolphin Surf – chiński model, który trafił na rynek w maju i błyskawicznie wszedł do TOP 5
  • Leapmotor T03 – kolejny chiński debiutant w czołówce
  • Skoda Elroq – nowy model szybko zdobywający uznanie

Ekspansja chińskich producentów i pojawienie się przystępnych cenowo modeli miejskich znacząco przyczyniły się do wzrostu rejestracji. W pierwszych trzech kwartałach 2025 roku małe samochody miejskie stanowiły już połowę pierwszej dziesiątki najchętniej wybieranych elektryków.

Program NaszEauto: wyzwanie proceduralne

Pomimo imponujących wzrostów, program NaszEauto boryka się z poważnymi wyzwaniami proceduralnymi. Liczba zatwierdzonych i wypłaconych wniosków rośnie w znacznie wolniejszym tempie niż liczba składanych aplikacji.

Do października 2025 roku rozliczono zaledwie 1067 wniosków, co stanowi niewiele ponad 10% wszystkich złożonych dokumentów. Według NFOŚiGW aż 90% wniosków zawiera błędy formalne, które blokują dalsze procedury.

Pierwsze wypłaty z programu zrealizowano dopiero w czerwcu 2025 roku, czyli cztery miesiące po starcie programu. To oznacza, że beneficjenci muszą uzbroić się w cierpliwość. Program musi zostać rozliczony i zamknięty do końca sierpnia 2026 roku.

Narodowy Fundusz podaje, że minimalny okres od wypełnienia wniosku do otrzymania dotacji wynosi około trzech miesięcy. Przy czym NFOŚiGW ma 60 dni na ocenę formalną wniosku.

Wnioski będą przyjmowane do 30 kwietnia 2026 r.

W teorii NFOŚiGW będzie przyjmował wnioski do 30 kwietnia 2026 roku. Według szacunków budżet zostanie jednak wyczerpany znacznie wcześniej – najprawdopodobniej na przełomie stycznia i lutego 2026 roku. Wnioski złożone w tym czasie będą ostatnimi, które zakwalifikują się do otrzymania dopłaty.

Kalendarz programu jest bardzo napięty. Do 30 czerwca 2026 roku NFOŚiGW musi przeprocedować wszystkie wnioski, a do końca sierpnia beneficjenci muszą otrzymać przyznane dopłaty.

Terminy te są nieprzekraczalne, co zmusza Fundusz do przyspieszenia tempa weryfikacji wniosków i wypłat.