Chiny śrubują rekordy sprzedaży. Imponujące wyniki szczególnie jednej grupy aut

We wrześniu na rynku chińskim padł nowy rekord sprzedaży samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Już co drugie auto, jakie trafia do tutejszych klientów, dysponuje portem do ładowania. Świetnie radzą sobie nowi gracz, jak m.in. Leapmotor, który odnotował piąty rekordowy miesiąc z rzędu.
- W dziewiątym miesiącu 2025 roku w Chinach sprzedano aż 1,6 mln samochodów typu NEV.
- Pod tym pojęciem kryją się elektryki oraz hybrydy plug-in.
- Po raz pierwszy, co drugi nowy samochód sprzedany w Państwie Środka miał gniazdko do ładowania
Udział pojazdów bateryjnych w chińskim rynku nowych samochodów sięgnął we wrześniu aż 49,7%. To najwyższy poziom w historii i kolejny dowód na to, że Państwo Środka pozostaje niekwestionowanym liderem światowej elektromobilności.
W sumie sprzedano 1 604 000 aut typu NEV (New Energy Vehicles), z czego aż 1 058 000 stanowiły pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) – pierwszy raz przekroczono magiczną barierę 1 mln sztuk miesięcznie.
W porównaniu z wrześniem 2024 roku oznacza to wzrost o 24,6%, a względem sierpnia – o 15%. Ekspansja dotyczy nie tylko rynku krajowego, bo z Chin wyeksportowano również 222 tys. pojazdów NEV, czyli niemal dwa razy więcej niż rok wcześniej.
Choć eksport utrzymuje się na podobnym poziomie jak w lipcu i sierpniu bieżącego roku, jego udział w sprzedaży ogółem (13,8%) pokazuje rosnące znaczenie chińskich marek na rynkach zagranicznych – informuje portal elektromobilni.pl.
Chiński rynek: hybrydy tracą impet
Największą część wrześniowej sprzedaży stanowiły auta czysto elektryczne – ich liczba wzrosła aż o 36,4% rok do roku i o 16,5% względem sierpnia 2025 roku. Z kolei segment hybryd plug-in (PHEV), wliczając w to wersje z przedłużaczem zasięgu (EREV), rośnie wolniej. Takich aut sprzedano 546 tys., co oznacza wzrost o 6,7 %. I tu należy podkreślić, że trend spowolnienia w tym segmencie utrzymuje się od początku lata.
W sumie chiński rynek samochodowy – licząc wszystkie rodzaje napędów – osiągnął we wrześniu 3,226 mln sprzedanych aut, czyli o 14,9 % więcej niż rok wcześniej. Elektryki rosną więc szybciej niż cały rynek, co potwierdza, że boom na napęd bezemisyjny wciąż trwa.
Mimo imponujących wyników całego rynku, nie wszyscy producenci potrafią w pełni skorzystać z tej hossy. BYD, największy chiński i światowy producent pojazdów elektrycznych, zanotował we wrześniu 396 270 sprzedanych aut NEV-ów, co oznacza spadek o 5,5% rok do roku – pierwszy od półtora roku.
Firma odnotowała jednak wzrost względem sierpnia o 6,1%. Przyczyną słabszych wyników są głównie zmniejszenie udziału w segmencie hybryd plug-in (-25,6%), podczas gdy sprzedaż aut całkowicie elektrycznych BYD-a wzrosła o 24,3%.
Analitycy podkreślają także, że eksport tego wytwórcy pozostaje silny – 71 256 aut NEV wysłanych na rynki zagraniczne to wynik o 115% lepszy niż rok temu, choć nieco niższy niż w lipcu i sierpniu.
Geely, SAIC i Tesla – różne strategie, wspólny cel
Na drugim biegunie dynamiki wzrostu znalazła się Grupa Geely. Marka Geely sprzedała we wrześniu 99 516 samochodów elektrycznych BEV (+55%) i 65 685 hybryd plug-in (+146%). Z kolei Zeekr radził sobie nieco słabiej, osiągając 18 257 sprzedanych elektryków (-14,4).
Imponujący wynik odnotowała też Grupa SAIC, która wraz z marką SAIC Motor Passenger Vehicle sprzedała 41 tys. aut typu NEV, co oznacza wzrost o 325%. Licząc całą grupę, włącznie z joint venture z Volkswagenem, SAIC sprzedał 189 498 takich pojazdów, czyli o 47% więcej niż rok wcześniej.
Także Tesla, produkująca w Szanghaju, poprawiła formę – do klientów trafiło 71 525 jej aut elektrycznych. To o 1% mniej niż rok wcześniej, ale aż o 25% więcej niż w sierpniu tego roku. Co ciekawe, eksport Tesli spadł do 19 287 aut, wobec 26 tys. w poprzednim miesiącu.
Nowi gracze rosną w siłę
Na rynku chińskim coraz większe znaczenie zdobywają nowe marki. Leapmotor, wspierany przez Stellantisa, zanotował 66 657 sprzedanych aut NEV (+97%), notując piąty z rzędu rekordowy miesiąc. Dobrze radzi sobie także Great Wall Motor, na którego samochody skusiło się 45 961 osób (+52%) – dziś już co trzeci samochód tej marki ma napęd elektryczny.
Zaskakująco mocno rozwija się również Xiaomi. Ta marka, znana dotąd z elektroniki użytkowej, sprzedała 41 948 elektryków (+209%), dorównując Xpengowi, który zanotował 41 581 aut (+95%). Nio także notuje solidny wzrost – 34 749 aut na prąd (+64%), w tym coraz większy udział submarek Onvo i Firefly.
Na przeciwnym biegunie znalazło się Li Auto, które od miesięcy notuje spadki – we wrześniu sprzedało 33 951 aut typu NEV, czyli o 37% mniej niż rok wcześniej. Tymczasem GAC Aion zbliża się do jego wyników, osiągając 29 113 sprzedanych aut.