Zwycięzca pokonał aż 832 km! Oto wyniki wielkiego, letniego testu zasięgów

Letni test zasięgów rozstrzygnięty! Największy dystans, bo aż 832 km, przejechało Lucid Air, które przy okazji pobiło rekord wszech czasów. Ze świetnej strony pokazały się również Tesle, a także kilka chińskich marek. Nie obyło się jednak bez problemów.
- Letni test zasięgów 2025 z udziałem 27 samochodów na prąd.
- W tegorocznej edycji padł absolutny rekord pokonanego dystansu bez ładowania.
- Aż 11 aut przejechało więcej kilometrów niż wskazują na to dane WLTP.
Tegoroczna edycja letniego testu zasięgów pokazuje, że auta elektryczne stają się coraz lepsze. Na starcie stanęło 27 modeli, a ich celem było pokonanie jak największego dystansu aż do wyczerpania się prądu w baterii.
W zeszłym roku zwycięzcą okazało się Renault Scenic E-tech long range, które przejechało niecałe 563 km. Tyle że test, organizowany przez Norweską Federację Samochodową (NAF) z tamtejszym magazynem motor, odbywał się w wyjątkowo niesprzyjających warunkach.
Na wynikach zaważyły bowiem niska temperatura (2,5-13 stopni Celsjusza) oraz obfite opady deszczu.
Letni test zasięgów 2025: bez niespodzianek
W tym roku obyło się już bez podobnych niespodzianek. W ramach testu wszystkie samochodu biorące w nim udział są najpierw ładowane do pełna, a potem ruszają na pętlę, rozpoczynającą się w Oslo.
Obejmuje ona różne rodzaje dróg, po których auta zawsze jeżdżą zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami prędkości (poza miastem to 80-110 km/h). NAF co roku przeprowadza dwa testy – zimowy i letni. Choć liczy się uzyskany zasięg, tak naprawdę najważniejsze jest odchylenie względem cyklu WLTP.
Zimą samochody zazwyczaj nie są w stanie zbliżyć się do deklarowanych danych, ale latem – już tak. Ba, w tym roku aż 11 modeli przekroczyło „deklarację” WLTP.
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ Audi A6 e-tron.
Znakomite wyniki Tesli
Największe odchylenie na plus w zestawieniu uzyskała Tesla Model Y Long Range AWD. Podczas gdy zgodnie z danymi fabrycznymi prąd w jej baterii powinien skończyć się po 586 km, pokonała ona dystans 653 km, czyli o o 67 km większy (+11%).
Kolejne miejsce pod względem odchylenia zasięgu od danych WLTP zanotowały chińskie Zeekr 7X (+8%), BYD Tang (+6%) oraz MG S5, w przypadku którego było to +5%. Na identyczny wynik zapracowały ponadto Peugeot E-5008, Volkswagen ID.7 Tourer oraz BMW iX xDrive 60.
Po drugiej stronie skali znalazł się amerykański Lucid Air Grand Tourer, dysponujący baterią trakcyjną o pojemności 120 kWh, mocą 831 KM i napędem 4x4. To amerykańskie auto – podobne w zeszłym roku spłonęło w Warszawie – wykazało odchylenie od WLTP sięgające -13%.
Przed nim uplasowały się Ford Explorer (-6%), Hongqi E-HS7 (-5%), MG Cyberster (-5%) oraz Volvo EX90 (-5%).
TUTAJ dowiesz się, czy Hongqi to dobre samochody.
Letni test zasięgów 2025: imponujący Lucid
Ale pod względem przejechanych kilometrów w letnim teście zasięgów 2025 równych sobie nie miało Lucid Air. To amerykańskie auto pokonało bowiem największy dystans w historii zestawienia, wynoszący, bagatela, 832 km!
Drugie miejsce pod tym względem przypadło Tesli Model 3 Long Range, zdolnej przejechać bez ładowania 729 km. To amerykańskie auto wyprzedziło BMW iX xDrive 60 (695 km), Polestara 3 (667 km) oraz Audi A6 e-tron (655 km).
W gronie samochodów, które przejechały ponad 600 km znalazły się ponadto Tesla Model Y Long Range AWD (653 km), Polestar 4 (624 km) oraz Ford Capri (615 km).
TUTAJ przeczytasz megatest Porsche Macana 4.
Problemy Mercedesa i Hongqi
Norwegowie zwracają uwagę, że w letnim teście zasięgów 2025 dwa samochody dotknęły problemy. To potężny Mercedes G 580 EQ, który musiał się zatrzymać na poboczu z powodu przebitej opony, przez co do rywali stracił sporo czasu i dystansu.
Z kolei w Hongqi E-HS7 przestał działać ekran zegarów. Zrobił się czarny, ale po niedługim czasie ponownie „ożył”.