10 października 2023

Co dalej z autostradą A4? Zmieni właściciela i zostanie rozbudowana

Przygotowania do zmian na autostradzie Katowice – Kraków. Fot. GDDKiA
Przygotowania do zmian na autostradzie Katowice – Kraków. Fot. GDDKiA

Jeszcze tylko 4 lata Stalexport Autostrada Małopolska będzie zarządzać 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 między Krakowem i Katowicami. Umowa w 2027 roku nie zostanie przedłużona, a autostrada trafi w państwowe ręce. Ale to nie koniec zmian.

Szykują się zmiany na A4

Ostatnio sporo się dzieje wokół polskich autostrad. Najpierw pisaliśmy o tym, że zostały zniesione opłaty za przejazdy wszystkimi autostradami pozostającymi w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. A później, że A2 została sprzedana przez Kulczyka i trafiła w ręce francuskiego funduszu inwestycyjnego Meridiam.


Teraz kolejna informacja. Autostrada A4 też zmieni właściciela. W 2027 roku kończy się koncesja spółki Stalexport Autostrada Małopolska na eksploatację i utrzymanie odcinka autostrady A4 pomiędzy węzłami Katowice Murckowska i Balice. Umowa obowiązywała od 1997 roku, ale nie zostanie przedłużona. Co za tym idzie, pełną kontrolę nad tym odcinkiem przejmie Ministerstwo Infrastruktury. Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i zarządzanie tą drogą ma być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. A mowa dokładnie o 61-kilometrowym odcinku autostrady A4 z Katowic do Krakowa.


Jak przypomniało GDDKiA na swojej stronie: „Autostrada A4 od Katowic do Krakowa powstawała w latach 1976-1991. W latach 90. jedną z metod zarządzania autostradami było przekazywanie odpowiedzialności za ich utrzymanie prywatnym koncesjonariuszom. Zarządzali oni daną drogą, a koszty działalności pokrywali z opłat wnoszonych przez kierowców korzystających z trasy”.

Wielkie plany

Zanim jednak nadejdzie rok 2027, a GDDKiA przejmie odpowiedzialność za tę część autostrady A4, już teraz dowiadujemy się o planach rozbudowy tego odcinka. A chodzi o trzeci pas ruchu. Przyszły zarządca swoją wizję zmian argumentuje faktem, iż każdego dnia porusza się po tej drodze od 41 do 75 tysięcy pojazdów.

„Trasa jest jedną z pięciu dróg (obok DK44 Tychy-Kraków, DK79 Kraków-Jaworzno, DK94 Dąbrowa Górnicza-Kraków i DW780/DW934 Kraków-Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Ruch na tym odcinku jest największy ze wszystkich wymienionych dróg i stale rośnie” – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału generalnej dyrekcji.

Co się zmieni?

Zmiany na A4 wiążą się z remontami dwóch węzłów:

  • Murckowska-Byczyna, gdzie prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja co najważniejsze obejmie obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady
  • Byczyna-Balice I. Ta inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. Tu także prace przygotowawcze zaplanowano na lata 2024-2029

Rozbudowa drogi odbędzie się w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).