6 czerwca 2023

Eco-Runner Team Delft: w drodze po rekord Guinessa w dystansie pokonanym na jednym tankowaniu wodoru

Eco-Runner Team Delf

Studencki zespół Eco-Runner Team Delft podejmie jeszcze w czerwcu próbę ustanowienia nowego rekordu Guinnessa, czyli przejechania na jednym tankowaniu dystansu ponad 2056 km. Rekord należy teraz do ARM Engineering. Zespół osiągnął dokładnie 2055,68 km, poprawiając rekord Toyoty Mirai, która na jednym tankowaniu pokonała 1 360 km

Toyota Mirai w 2021 roku ustanowiła rekord Guinnessa najdłuższego dystansu przejechanego na jednym tankowaniu przez samochód elektryczny na wodorowe ogniwa paliwowe. Samochód pokonał 1 360 km na trasach Kalifornii, zużywając podczas całego testu 5,65 kilograma wodoru. Rok później ARM Engineering poprawiło ten rekord, osiągając dystans 2055,68 km (TUTAJ przeczytasz o silniku spalającym wodór).

Studenci z Uniwersytetu Technicznego w Delft w Niderlandach spróbują przesunąć barierę jeszcze dalej. Wystawią specjalny wodorowy pojazd i jako Eco-Runner Team Delft zamierzają pokonać ponad 2056 km. Próba zostanie przeprowadzona w dniach 23-25 czerwca 2023 roku w południowych Niemczech. Zespół przetestował swój prototyp w maju podczas Shell Eco-Marathon we Francji.

Eco-Runner Team Delft: wsparcie Toyoty

Eco-Runner Team Delft otrzymał wsparcie Toyoty Nederland. Niderlandzki oddział marki przekaże kilka egzemplarzy Toyoty Mirai, które będą pełnić rolę aut technicznych – donosi portal elektromobilni.pl.

„Napędy elektryczne wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe zmniejszają zapotrzebowanie na prąd z sieci elektrycznej, a także nie potrzebują dużych baterii. Dodatkową zaletą wodoru jest stabilny zasięg bez względu na porę roku, a także krótki czas tankowania, który wynosi od trzech do pięciu minut. Co ważne, to technologia, która cały czas się rozwija. Cieszymy się, że wspieramy taki projekt, bo bezemisyjne społeczeństwo to jest to, czego potrzebujemy jak najszybciej" – powiedział Erwin Jongh, menedżer projektu Zero Emission w Toyota Nederland.

Japoński koncern, oprócz klasycznych hybryd i hybryd plug-in, w swojej ofercie ma też auta elektryczne z napędem bateryjnym oraz samochód elektryczny na wodorowe ogniwa paliwowe – wspomniany model Mirai. Ogniwa paliwowe z tego modelu są wykorzystywane w autobusach CaetanoBus H2.City Gold, a wkrótce trafią do ciężarówek Hyliko.

W Anglii Toyota pracuje nad prototypowym Hiluxem zasilanym wodorem.