30 kwietnia 2023

Hyundai Motor oficjalnie opuszcza Rosję. Sprzedaje swoje zakłady kazachskiej firmie

Hyundai Motor chce sprzedać wszystkie swoje biznesy w Rosji. Fot. Pixabay
Hyundai Motor chce sprzedać wszystkie swoje biznesy w Rosji. Fot. Pixabay

Według doniesień południowokoreańskiej sieci telewizyjnej MBC, firma motoryzacyjna Hyundai Motor całkowicie opuszcza Rosję. Planuje sprzedać swoje tamtejsze zakłady produkcyjne kazachskiej firmie.

Rosja bez Hyundai Motor

Ta decyzja jest raczej nieodwracalna. Jak donosi Reuters, negocjacje w sprawie sprzedaży fabryki Hyundaia w Rosji są już na końcowym etapie. Koreańczycy czekają na ostateczną zgodę rządu rosyjskiego. Jeszcze w marcu bieżącego roku firma informowała, że rozważa „różne opcje” dotyczące swojej działalności w Rosji.

Wiele fabryk w Rosji zawiesiło produkcję i wysłało pracowników na przymusowe urlopy z powodu sankcji oraz wycofywania się zachodnich koncernów z tamtejszego rynku. Był to wynik inwazji Putina na Ukrainę.

Jeden z największych producentów aut

Razem z Renault, samochody Hyundaia i Kii przed wybuchem wojny należały do trzech najlepiej sprzedających się marek w Rosji. Hyundai Motor, razem ze spółką zależną Kia, jest jednym z dziesięciu największych producentów aut pod względem sprzedaży na świecie.

Do tej pory produkował około 200 tysięcy pojazdów rocznie w Rosji, co stanowiło około 4% jego globalnej zdolności produkcyjnej. Założona w 1967 roku firma Hyundai Motor Company była pierwszym południowokoreańskim wytwórcą samochodów, który opracował i wyprodukował masowo własny model. To Hyundai Pony.

Chińczycy wykorzystają okazję?

Motoryzacja to sektor rosyjskiej gospodarki, który najbardziej pogrążyła wojna rozpętana przez Kreml. Rosję opuściły wszystkie zachodnie koncerny samochodowe. Sprzedaż i produkcja aut spadła do poziomu najniższego w najnowszej historii.

Ale, gdy globalni gracze wycofują się z Rosji, sytuację zaczęli wykorzystywać chińscy producenci. Ich udział na rynku nowych aut bowiem już na początku marca sięgnął 36%. W minionym roku w Rosji sprzedano 122 tys. chińskich samochodów. W tym ma się to podwoić.

Jednak barierą może okazać się cena. Chińskie auta w ostatnim roku bardzo podrożały. Najtańsze kosztują bowiem ponad 1 mln rubli (60 tys. zł). Dominują marki Chery, Haval, a z droższych Omoda i Exeed.

Według agencji analitycznej Autostat i firmy konsultingowej PPK, udział chińskich marek w rynku nowych samochodów sprzedawanych w Rosji wynosi obecnie prawie 40%. Trzeba jednak pamiętać, że wynika on głównie z wycofania się zachodnich wytwóców.

Najpopularniejszą marką w Rosji pozostaje Łada, należąca do krajowego producenta AvtoVaz.