11 sierpnia 2025

UOKiK ostrzega – te stacje benzynowe omijaj szerokim łukiem | LISTA

jakość paliw 2025 - diesel
Zdjęcie: UOKiK

UOKiK zlecił sprawdzenie 881 próbek paliw pod kątem jakości w całej Polsce. Szczególnie trzeba uważać na olej napędowy, choć z benzyną 95 także bywa różnie. Oto lista stacji, które lepiej omijać szerokim łukiem.

  • Badania jakości paliw dokonali kontrolerzy Inspekcji Handlowej na zlecenie UOKiK.
  • Przeprowadzono je od 13 stycznia do 30 czerwca bieżącego roku.
  • Sprawdzono parametry paliw pod kątem wymaganych przepisów.

Jakość paliwa ma bardzo duże znaczenie dla kondycji silnika. Benzyna czy olej napędowy niespełniające parametrów, a zalane raz lub kilka razy, nie powinny mu zaszkodzić. Jednak przy systematycznym tankowaniu mogą prowadzić do poważnych usterek.

W najnowszym badaniu Izby Handlowej na zlecenie UOKiK, od 13 stycznia do 30 czerwca 2025 roku sprawdzono 881 próbek. Z tej liczby najwięcej dotyczyło benzyny 95/98 (351) i oleju napędowego (359). W 171 próbkach znajdował się gaz LPG.

Nieprawidłowości wykryto w 8 próbkach, z czego 7 dotyczyło oleju napędowego. W przypadku LPG nie odkryto żadnych nieprawidłowości.

TUTAJ poznasz 5 popularnych i trwałych silników wysokoprężnych.

Jakość paliw 2025: dominacja mazowieckiego

Paliwo niespełniające norm trafiło do stacji benzynowych znajdujących się w 5 województwach. Najwięcej wpadek „zaliczyło” mazowieckie, z którego pochodzą 4 próbki niewłaściwego oleju napędowego.

W przypadku kolejnych województw inspektory zakwestionowali po jednej próbce paliwa do silników wysokoprężnych i benzynowych. To małopolskie (diesel), kujawsko-pomorskie (benzyna), warmińsko-mazurskie (diesel) oraz lubuskie (diesel).

Oto lista stacji, w których doszło do nieprawidłowości związanych z jakością paliw (badanie UOKiK od 13 stycznia do 30 czerwca 2025 roku):

  • stacja paliw Kom-Rol (kujawsko-pomorskie), Kobylniki 8: benzyna 95, przekroczony parametr prężności par
  • stacja paliw Tyroma (Intermarche, lubuskie), ul. Batorego 81, Zielona Góra: olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • stacja Circle K (małopolskie), ul. Sportowa 3, Gorlice: olej napędowy, przekroczony parametr zawartości zanieczyszczeń
  • stacja Tank-Gaz (mazowieckie), ul. Pułtuska 18, Zatory: olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej
  • stacja paliw Lewczuk (mazowieckie), ul. Brzeska 102F, Siedlce: olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej
  • stacja paliw Gopal (mazowieckie), ul. Przemysłowa 3, Korczew: olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłony (zarówno w pierwszym jak i w drugim badaniu; przeprowadzono je, odpowiednio, 8 kwietnia i 23 kwietnia 2025 r.)
  • stacja paliw Malinowscy/Langowska sp. cywilna (warmińsko-mazurskie), Świątki 38: olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłony (w 2024 r. na tej samej stacji wykryto przekroczoną dopuszczalną zawartość wody)

TUTAJ przeczytasz różnice, jaki rodzaj silnika wybrać: benzynowy czy wysokoprężny.

Jakość paliw 2025: istotne parametry

W przypadku benzyny i oleju napędowego najbardziej istotne są trzy parametry. Dla benzyny 95 i 98 to:

  • prężność par – niewłaściwa utrudnia uruchamianie silnika w niskich temperaturach, a w wysokich może powodować powstawanie korków parowych
  • liczba oktanowa – zbyt niska może powodować spalanie stukowe, objawiające się głośną i nierównomierną pracą silnika, a także zwiększone zużycie paliwa
  • indeks lotności – niewłaściwy utrudnia rozruch silnika

Najważniejsze parametry oleju napędowego to:

  • stabilność oksydacyjna – niska może powodować mętnienie paliwa, powstawanie osadów w zbiorniku i systemie zasilania, co prowadzi do zatykania filtrów paliwa i zanieczyszczenia zaworów wtryskowych
  • temperatura zapłonu – zbyt niska stwarza ryzyko wybuchu oparów oleju podczas tankowania
  • zawartość wody – nadmierna może prowadzić do korozji układu paliwowego

Tak LPG może zaszkodzić silnikowi. UOKiK zwraca uwagę na dwie sytuacje:

  • nieprawidłowa zawartość siarki i działanie korodujące miedzi mogą powodować korozję elementów jednostki napędowej
  • pozostałości po odparowaniu, czyli skłonność LPG do okładania się osadów w silniku